به گزارش هنرآنلاین، سیده مرضیه شفاپور در نشست بررسی مشکلات فعالان عرصه مد و لباس استان گیلان، با اشاره به سابقه خوش پوشی و صنایع دستی روی پارچه این منطقه است، اظهار کرد: از گیلان انتظار داریم در حوزه مد و لباس مقام اول کشور را داشته باشد، زیرا هم از اصالت و هم از پتانسیل آن برخوردار است.

وی مد و لباس را یک صنعت دانست که ظرفیت تجاری دارد و افزود: باید عرصه مد و لباس را با عفاف و حجاب عجین کنیم. در این راستا آمادگی داریم با همه طراحان مد و لباس تعامل داشته باشیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از شناسایی حوزه های مرتبط با مد و لباس در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: باید از این ظرفیت برای معرفی طراحان استفاده کنیم. در گام نخست با کمیته المپیک همکاری کردیم و ۱۲۰۰ طرح از سطح کشور ارسال و در نهایت ۱۵ طرح انتخاب شد. بی تردید برگزیده شدن یک طرح در این حوزه افتخار بزرگی برای جامعه طراحان محسوب می شود و چشم انداز بین‌المللی دارد.

شفاپور، با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با بنیاد سینمایی فارابی، عنوان کرد: می خواهیم طراحان مد و لباس به حوزه طراحی لباس فیلم ها و هنرمندان ورود کنند تا علاوه بر دیده شدن طراحان و صنعت مد و لباس، حوزه جدید فعالیت به کشور معرفی شود. طراحان کشور در حال حاضر با انجمن تئاتر شهر نیز جهت طراحی لباس بازیگران همکاری می کنند.

وی از انتشار فراخوان ها و برگزاری مسابقات طراحی مد و لباس در سامانه این کارگروه خبر داد و تصریح کرد: با همکاری شرکت هواپیمایی ایران ایر، برای نخستین بار طراحی لباس مهمان داران را به کمک طراحان کارگروه انجام دادیم و با استقبال شورای عالی انقلاب فرهنگی به زودی به حوزه لباس مشاغل ورود خواهیم کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه های مد و لباس را به نفع طراحان دانست و بیان کرد: جشنواره های عفاف و حجاب، مد و زیبایی، مد و معماری، مد و رسانه و... را برگزار خواهیم کرد. همچنین باید از ظرفیت فضای مجازی و رسانه ها برای معرفی صنعت مد و لباس استفاده کنیم.

شفاپور، با اشاره به ظرفیت بالای دیگر در دوخت های سنتی و سوزن دوزی، متذکر شد: سال گذشته در حوزه سوزن دوزی ۱۰۰۰ نفر را ساماندهی کردیم، زیرا توجه به لباس اقوام علاوه بر ایجاد شغل، فرهنگ ایران را به دنیا معرفی می کند لذا استان گیلان در این عرصه از ظرفیت های فرهنگی و طراحان خود استفاده کند.