سرویس مد و لباس هنرآنلاین: چارق و گیوه استان زنجان معروف است و از مهم‌ترین صنایع‌دستی کشورمان به شمار می‌رود.

پاپوش‌هایی که این روزها به‌شدت مورد اقبال نوجوانان و جوانان واقع می‌شود و بازار قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

بر این اساس و بنا بر اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، دوره آموزشی چارق‌دوزی و گیوه‌بافی در این استان از امروز و به‌منظور احیای این دو هنر دیرینه برگزار می‌شود.

امیر ارجمند از برگزاری این دوره آموزشی به شکل حضوری و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی خبر داده است.

در ادامه مروری داریم به تاریخچه این دو محصول در حوزه صنایع‌دستی کشورمان:

در اصطلاح محلی ترکی زنجان چارق را "چارخ" تلفظ می‌کنند. چارق اکنون در زنجان به‌صورت یک صنعت دستی ظریف ساخته و عرضه می‌شود.

چارق از صنایع هنری، دستی و تزئینی به‌شمار می‌رود. چارق ظریف فرم و شکل خاصی دارد و با مواد اولیه ویژه‌ای که صرفاً برای راه رفتن روی قالی و اطاق‌های مفروش ساخته می‌شود که سابقاً پشت بسته و بدون پاشنه بود اما چند سالی است که به‌صورت نعلین ساخته می‌شود و فقط کف آن از چرم و رویه آن به رنگ‌های مختلف از نخ‌های ابریشمی و سیم گلابتون بافته و تزئین می‌شود.

گیوه‌بافی یا گیوه‌دوزی نیز از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی سرزمین ایران است و طبق سندهای تاریخی به‌دست‌آمده، پیشینه این صنعت به حدود ۱۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

گیوه را باید یکی از جالب‌ترین و ارزنده‌ترین صنایع‌دستی روستایی ایران دانست. این پای‌پوش قدیمی که روزگاری، بخصوص در فصل تابستان مورداستفاده فراوان قرار می‌گرفت در سال‌های اخیر به سبب رواج کفش ماشینی و جایگزین شدن آن بجای پای‌افزارهای قدیمی در اکثر مناطق ایران رونق و اعتبار دیرین را ازدست‌داده و صنعتگران شاغل نیز به علت کمی درآمد و کاهش تقاضا در این رشته به مشاغل دیگر روی آورده‌اند اما زیبایی و تنوع و طرح‌های متعدد گیوه آن‌چنان است که هنوز هم دارای متقاضیان فراوانی بوده و از استقبال قابل‌توجهی در فصول بهار و تابستان برخوردار است.