سرویس مد و لباس هنرآنلاین: منیره ملکی طراح لباس بین‌المللی و از چهره‌های پیشکسوت در حوزه طراحی لباس سینما و تئاتر درباره روند اجرای طرح درجه‌بندی طراحان مد و لباس از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: ارزش‌گذاری بر هنر هنرمندان در سایر عرصه‌های هنری همچون تئاتر و سینما بر اساس تحصیلات و سوابق افراد انجام می‌شود که این کار تنها در راستای تعیین دستمزد انجام می‌شود و هدف خاص دیگری از انجام چنین طرحی دنبال نمی‌شود.

او با اشاره به این که لازم است متر و معیار درجه‌بندی طراحان مد و لباس منتشر و در اختیار عموم قرار گیرد، اذعان داشت: اگر قرار است این حرکت در مسیر احقاق حقوق طراحان لباس انجام شود، می‌تواند طرح درخور توجهی باشد هرچند که اگر قرار است گروهی از ابتدا به تعیین شاخص‌های داوری افراد بپردازند، باید از میان شورایی منتخب این کار را انجام دهند.

ملکی افزود: با قاطعت می‌گویم صلاحیت درجه‌بندی طراحان مد و لباس با شورایی منتخب از طراحان است که همین شورا نیز باید بر اساس نظرسنجی از جامعه طراح مد و لباس انتخاب شوند.

این طراح پیشکسوت مد و لباس اظهار داشت: بشخصه بر این باورم که هیچ‌یک از ارگان‌های مدیریتی و دولتی نمی‌توانند هنرمندان را در درجات مختلف طبقه‌بندی کنند چرا که موضوع به‌شدت کارشناسی و تخصصی است.

ملکی با تأکید بر هدف‌گذاری از اجرای طرح‌هایی همچون طرح درجه‌بندی طراحان مد و لباس گفت: اگر بنا را بر این بگذاریم که هدف از درجه‌بندی طراحان این است که رقم قراردادهای آن‌ها ازاین‌پس شکلی قانونمند و مبتنی بر استانداردهای خاص را گیرد، باید به این نکته نیز دقت کنیم که این نحوه فراخوان جمع‌آوری سوابق افراد خود باید به بهترین شکل ممکن انجام شود تا سایر طراحان مد و لباس از سراسر کشور بتوانند در روند اجرای این طرح سهمی داشته باشند.

این طراح لباس در خاتمه با تأکید بر این که تنها مزیت اجرای طرح درجه‌بندی طراحان مد و لباس، تعیین حداقل دستمزد افراد است، افزود: علایق و سلایق شخصی افراد به‌هیچ‌عنوان ملاک داوری طراحان نیست و مجریان این طرح باید بدانند که اگر می‌خواهند این پروژه را به سرمنزل مقصود رسانند، مسیر بسیار دشوار و پرفراز و نشیبی را پیش رو دارند.