سرویس مد و لباس هنرآنلاین: منصور تیرگر رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران درباره روند برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی با موضوع لباس عاشورایی طی دوره‌های سوم و چهارم برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: از زمانی که کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ذیل معاونت امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک اهمیت و جایگاه لباس عاشورایی، اقدام به برپایی نخستین دوره نمایشگاه لباس عاشورایی کرد، اتحادیه پوشاک تهران تلاش کرد در بخش مهمی از مسئله که همان توجیه تولیدکننده داخلی از آثار طراحان این حوزه بود ورود یافته و مشارکت کسبه بازار را به این جریان جلب کند.

تیرگر با اشاره به اعتقادات مذهبی بازاریان و پیشتازی آن‌ها در مسئله لباس عاشورایی اذعان داشت: با این‌ همه در سال‌های اخیر با معضلاتی در این بخش مواجه شدیم که دیگر بار بر ضرورت ایجاد ارتباط میان بخش طراحی و تولید تأکید شده تا کمتر شاهد فروش لباس‌های نامتجانس و ناهم‌خوان با فرهنگ عاشورایی در بازار باشیم.

او ادامه داد: در شرایط کنونی مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک می‌تواند بستر لازم برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در بدنه طراحی کشور برای تولید محصول در زمینه لباس عاشورایی را فراهم کند و امیدواریم برپایی رویدادهایی همچون نمایشگاه لباس عاشورایی بتواند در جهت‌دهی صحیح این ظرفیت‌ها به سمت تولید هدفمند گام‌های مؤثری را بردارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران اذعان داشت: تولید آثار فاخر و گردش مقرون‌به‌صرفه محصولات از مسائل مهم مربوط به لباس عاشورایی است و در این راستا اعضای اتحادیه به همراه بازاریان بر این باوریم که می‌توان با تکیه‌بر طرح‌های شاخص، مانع تهاجم فرهنگی در حیطه لباس عاشورایی شویم.

طی روزهای اخیر، اخباری مبنی بر تغییر زمان و مکان برپایی چهارمین نمایشگاه لباس عاشورایی منتشرشده است. این در حالی است که کارگاه گرافیک تن‌پوش‌های عاشورا باهدف تولید آثار خلاقانه گرافیک، تصویرسازی و تایپوگرافی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، 24 و ٢۵ مردادماه از ساعت ١٠ تا ١۶ در مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک تهران برگزار شد و قرار است آثار برتر طراحی‌شده در این کارگاه، ضمن انتشار روی پارچه، لباس، کیف و حضور در چهارمین نمایشگاه لباس عاشورایی، برای نیازهای بصری برگزارکننده در قالب کتاب، بیلبورد، پوستر، موشن گرافیک، کارت، بروشور، لباس، تمبر، شبکه‌های اجتماعی و … با حفظ امضای طراح، استفاده شود.

دبیرخانه دائمی چهارمین نمایشگاه لباس عاشورایی اعلام کرده است که علی‌رغم برنامه‌ریزی و انجام اقدامات اجرایی لازم جهت برپایی چهارمین نمایشگاه لباس عاشورایی در چند ماه گذشته و استقبال عموم جامعه طراحان کشور و تولیدکنندگان و همین‌طور مراکز دانشگاهی از این رویداد؛ اما این روزها باخبر همراه نشدن مصلای امام خمینی (ره) مواجه شده و از همین روی، زمان برپایی نمایشگاه تغییر می‌کند.

تا پیش‌ازاین، بازار بزرگ ایران، مجموعه رایزن و فرهنگستان هنر و بوستان گفتگو جهت میزبانی از این رویداد اعلام آمادگی کرده بودند اما به دلیل رویکرد مثبت معاونت فرهنگی مصلای امام خمینی (ره) تصمیم به برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه از جمعه ١ شهریورماه تا روز جمعه ٨ شهریورماه در محل مصلا گرفته شد.