سرویس مد و لباس هنرآنلاین: یکی از نقاط قابل‌توجه در برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر، دعوت از خبرنگارانی از کشورهای چین، اتریش، آلمان و تونس برای پوشش رسانه‌ای هر چه‌بهتر این رویداد در ابعاد بین‌المللی و آشنایی آن‌ها با روند فعالیتی هنر صنعت مد و لباس در ایران بود.

یین لو نماینده رسانه‌ای کشور چین در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند حرکتی جریان مد و لباس در چین و دیگر نقاط جهان اذعان داشت: چند سال است که توجه بسیاری به روند حرکتی جریانات مد در جهان دارم که در این میان، شبکه‌های اجتماعی، نقش قابل‌توجهی در زمینه افزایش دانش و آگاهی من ایفا کرده است.

او اذعان داشت: در این مدت آنچه بیش از هر چیز دیگری توجه من را به خود جلب کرده است، پوشاک متأثر از مد سریع در جهان است و در این میان از یک یا دو علامت تجاری بین‌المللی لذت می‌برم.

این خبرنگار مد و لباس در چین با اشاره به اینکه اطلاع چندانی از رویدادهای عرصه مد و لباس در منطقه خاورمیانه ندارد بیان کرد: درمجموع به لباس‌های سنتی علاقه بسیار دارم و هرگاه فرصتی دست داد تا در خطه‌ای سری به موزه‌های لباس‌های سنتی مناطق و نواحی مختلف بزنم، از آن‌ها بسیار لذت بردم.

یین لو تأکید کرد: بیش از یک دهه است که در کشور چین، علاقه‌مندان جوان به سبک‌های سنتی در دل زندگی مدرن افزایش‌یافته و خیلی‌ها از "هانفو" به‌عنوان لباس سنتی این منطقه استفاده می‌کنند. من هم از ایده بر تن داشتن لباس‌های سنتی سرزمینم در جریان زندگی روزمره حمایت می‌کنم چراکه فکر می‌کنم مهم است که این زیبایی‌ها و لباس‌های متمایز حفظ و توسعه یابند.

او افزود: چند دهه پیش، چینی‌ها لباس‌های ویژه خود را می‌پوشیدند، ازجمله انواع لباس‌های کار، لباس‌های مدرسه و همچنین لباس‌های سبز که از لباس‌های نظامی اقتباس‌شده بودند، اما اکنون مصرف‌کنندگان چینی درست همانند سایر کشورهای جهان هستند و سلیقه مردم به سمت سلیقه‌های مدرن‌تر و طراحان داخلی سوق یافته است.

لو در پاسخ به این پرسش که نظر به قدمت دیرینه هر دو کشور و تاریخ غنی لباس در ایران و چین، آیا امکان تلفیق هنر طراحی لباس بین هر دو کشور وجود دارد یا خیر بیان کرد: این‌یک ایده عالی برای ترکیب سنت‌های لباس و ایده‌های مد از دو کشور است. کشورهایی مانند چین و ایران دارای سابقه طولانی هستند و هر دو از لباس‌های سنتی متمایز برخوردارند. هرچند بازار مد و لباس همچنان در اختیار چند برند بسیار معروف غربی است، اما ترکیب لباس‌های سنتی ایران و چین می‌تواند ایده‌های جالبی به همراه داشته باشد.