به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری چهارشنبه شب 29 دی‌ماه برای اولین بار بعد از تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قم سفر کرد و با جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم دیدار کرد. وزیر ارشاد همچنین روز پنج‌شنبه 30 دی‌ماه با جمعی از مراجع عظام تقلید نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

کار وزارت ارشاد سنگین‌تر از وزارت خانه‌های دیگر است

وزیر ارشاد صبح روز گذشته با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید دیدار و سلام رئیس جمهوری به این مرجع تقلید را ابلاغ کرد. این مرجع تقلید در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه، ضمن پاسخ گویی به سلام ریاست جمهوری، گفت: بسیاری از وزارتخانه‌ها تنها به فکر حل مشکل‌های مادی مردم هستند در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یک تنه مشکل‌های معنوی مردم را هم حل کند به همین دلیل کار این وزارت‌خانه سنگین‌تر از وزارتخانه‌های دیگر است.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: توضیحات ارائه شده توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگ موجب خوشبختی است؛ واقع مساله این است که نظام ما نظام جمهوری اسلامی است، اسلامیت آن وقتی درست می‌شود که مسائل دینی بر نظام حاکم باشد، غربی‌ها نظام دینی ندارند و فرهنگ آنها تضادی است بین فرهنگ دینی و لیبرالی، بنابراین باید مراقب بود نفوذ فرهنگ غربی غیردینی در نظام ما نباشد.

وی بیان کرد: کار وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار سخت و حساس است، توجه به حوزه کتاب، فیلم، فضای مجازی، برنامه‌های قرآنی و مدیریت فرهنگی مساجد هرکدام سنگین و مسئولیت آفرین است.

وی ادامه داد: در مسائل فرهنگی بعضی‌ها می‌گویند در این زمان نمی‌توانیم خواسته‌های بعضی‌ها را عملی نکنیم و حد وسطی می‌گیریم میان اندیشه‌های مختلف تا همه را از خود راضی کنیم نباید فرهنگ و ارشاد سوپرمارکتی باشد که برای همه خورا ک دینی و غیر دینی دارد، باید با ادبیات دوستانه افراد را به سمت ارزش‌های دینی هدایت کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: از اصول و ارزش‌های دینی نباید خارج شد، الان فیلم‌ها نقش موثری دارند، صحنه‌هایی که به نمایش می‌گذارند ممکن است در جامعه طلاق و تجمل را زیاد کند یا افراد را به سمت ازدواج و زندگی ساده هدایت کند.

وی ادامه داد: گاهی با نظارت مختصر مشکل حل می‌شود مانند فیلم‌های مرتبط با سیره و زندگانی ائمه معصومین (ع) که مشکل نمایش چهره آن بزرگواران با نشان دادن در هاله‌ای از نور حل می‌شود.

این مرجع تقلید گفت: کتاب‌ها هم برای هدایت بشر بسیار مهم است، گاهی اوقات افراد ناشایست کتابی می‌نویسند برای یک صفحه که در آن با ارزش‌های دینی مقابله می‌شود مانند کتابی در حوزه جامعه‌شناسی که در زمان طاغوت آموزش داده می‌شد و در صفحاتی از آن با دین و ارزش‌های دینی مقابله می‌کرد؛ بنابراین کنترل حوزه چاپ و نشر با وجود حجم بالای کتاب‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: فضای مجازی هم که مشکل عظیم و فضای فساد شده است، این که برخی از افراد گفتند ٥ یا ١٠ درصد آن دچار فساد شده، اشتباه است، فضاهایی مانند تلگرام و اینستاگرام بیشتر باطل است، پالایش خوب است اما باید برای این برنامه‌ها جایگزین درست کرد تا افراد جامعه احتیاجی به استفاده از این برنامه‌ها نداشته باشند.

وی ادامه داد: باید در برنامه‌ریزی‌های شبکه ملی فضای مجازی ویژگی‌های خوب برنامه‌های تلگرام و اینستاگرام وجود داشته باشد تا افراد به سمت استفاده از آنها اشتیاق داشته باشند و این راه حلی است که کارشناسان این حوزه ارائه می‌دهند.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: فضای مجازی در درون خود مشکل سیاسی، اقتصادی، دینی و اهانت به مقدسات دارد و هم فساد اخلاقی ایجاد می‌کند، کارهای منسجم و گروهی باید در این زمینه انجام شود تا نتیجه مشورت‌ها و راهکارها منطقی و عملیاتی باشد.

وی افزود: دولت باید برای وزارت فرهنگ و ارشاد با توجه به مسئولیت‌های سخت آن بودجه خاصی درنظر بگیرد، نظارت بر فیلم‌ها، فضای مجازی، کتاب و دیگر بخش‌های فرهنگی هزینه‌های سنگین دارد.

3397374-5615057

آرامش و ثبات در فضای فرهنگی کشور

سید رضا صالحی امیری نیز در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: ریشه‌ها و باورها و اعتقادات دینی ما به مبانی اسلامی برمی‌گردد که پرچم‌دار آن مراجع تقلید هستند.

وزیر ارشاد درباره فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: کم مساله‌ترین دوران مطبوعات این دوره است که به خاطر نظارت و نگاه حرفه‌ای و نظم حاکم بر مجموعه کم‌ترین مشکل در این حوزه مشاهده می‌شود و نمایندگان دادستانی، حوزه علمیه و سایر دستگاه‌ها به ریاست بنده هرگونه مساله‌ای را دراین بخش مورد توجه قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: از روز نخستی که برای حضور بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح مساله شد، ٢ نکته ایجاد آرامش و ثبات در فضای فرهنگی کشور و پرهیز از مناقشات به خصوص در مباحث سیاسی مورد توجه‌ام بود، چراکه کار فرهنگی باید در آرامش صورت گیرد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در حوزه فرهنگ بود که این مساله مورد تاکید دولت تدبیر و امید است.

صالحی امیری با تشکر از محبت‌ها، نصایح و نقدهای مراجع تقلید گفت: هویت دینی و انقلابی نظام ما مبتنی بر مبانی دینی است و جهت حفظ ارزش‌های اسلامی نهایت تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

وی گفت: در حوزه قرآنی مشکلی که وجود دارد وجود چندگانگی و حوزه‌های مختلف در این عرصه است که کار ساماندهی آن را با مشکل مواجه کرده است به نحوی که با وجود تصویب ٢ هزار میلیارد ریال بودجه از طرف دولت برای این بخش به دلیل عدم ساماندهی امکان جذب پیش نیامد.

وی افزود: اما خبر خوش آنکه با پیگیری‌های صورت گرفته سازمان استخدامی موافقت کرد تا حوزه فعالیت‌های قرآنی از تهران به سراسر کشور انتقال یابد و همه جا تشکیلات قرآنی داشته باشد بنابراین دولت در این زمینه قصوری نبوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در خصوص مساله حج بیان کرد: وزیر حج عربستان با ارسال نامه‌ای به بنده دعوت کرد تا افرادی از ایران برای مذاکره در خصوص حج به این کشور سفر کنند در همین رابطه پنج نفر به سرپرستی آقای محمدی با لحاظ شرایطی که در چارچوب تاکیدات رهبر معظم انقلاب است با مسئولان حج عربستان مذاکره می کنند و اگر نتایج حاصل شود حج برقرار خواهد شد چراکه سیاست نظام برقراری حج است و در غیر این صورت عربستان مسئول «صد عن سبیل الله» خواهد بود.

وی در خصوص برنامه های فرهنگی کانون مساجد نیز گفت: ٢٣ هزار کانون مساجد در کشور با بودجه ٥٠٠ میلیارد ریالی تحت نظارت وزارت فرهنگ و راشاد اسلامی مدیریت و حمایت می شود که اقدام قابل توجهی است.

وی در خصوص فعالیت های صورت گرفته برای ساماندهی فضای مجازی گفت: از زمانی که حقیر مسئولیت برعهده گرفتم، بحث صیانت و پالایش فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت دنبال می شود. اکنون ١٦٠ هزار کانال فساد توسط کمیته منتخب دولت پالایش شده و در ماه گذشته تصویب شد تمام کانال های بالای پنج هزار نفر و بعد تمام کانال ها در سامانه ای مشخصات خود را ثبت کنند تا معین شود هر کسی در فضای مجازی چه کاری انجام می دهد و کسانی که ثبت نام نمی کنند و مسئولیت اجتماعی خود را بر عهده نمی گیرند به تدریج حذف خواهند شد.

صالحی امیری گفت: همچنین مقرر شد چند میلیون سیم کارتی که بدون هویت در دست مردم بود در روزهای آینده مسدود شود که این کار از انجام بسیاری از فسادها جلوگیری خواهد کرد.

وی بیان کرد: در دولت بنای صیانت فضای مجازی را داریم و تلاش می کنیم مشکلات در این قسمت و در زمینه ممیزی ها به حداقل برسد و تاکنون در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته‌ایم.

اهدای لوح اشعار آیت الله نوری همدانی به وزیر فرهنگ و ارشاد

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، نیز در دیدار با وزیر ارشاد و هیات همراه به برگزاری کنسرت‌ها اشاره کرد و گفت: اسلام با شادی مخالف نیست، ولی این شادی باید مطابق با فرهنگ اسلامی باشد. یکی از راه های ایجاد شادی در کشور ایجاد اشتغال برای جوانان است.

این مرجع تقلید کار فرهنگی را بسیار دقیق و حساس دانست و ادامه داد: اسلام با هنر هماهنگ است و باید حقایق اسلام با هنر معرفی شود.

آیت الله نوری همدانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارای گسترده ترین وظایف در بین وزارتخانه های کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: فضای مجازی، حوزه فیلم و مطبوعات و نشریات فضای گسترده ای است که کار بسیاری می طلبد.

وی هم چنین ارتباط دولت با حوزه علمیه را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: روحانیت در ارشاد و راهنمایی دولت کوتاهی نمی کند ولی باید دولت نیز سخن روحانیان را عملی کند.

این مرجع تقلید در ادامه، سود دیرکرد وام های بانکی را ربا و حرام اعلام کرد و افزود: انتظار این است که با توجه به فتوای صریح مراجع در حرام بودن سود دیرکرد وام، دولت نسبت به این موضوع اقدام عملی نشان دهد.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: ربا مخرب اقتصاد است و اسلام با پول درآوردن با پول مخالف است، بلکه راه صحیح کسب پول با کار است.

3397374-5615259

توجه دولت به دو حوزه امور مساجد و قرآن و عترت

سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در دیدار با آیت الله نوری همدانی ضمن بیان این که حضور مسئولان دولت در بیوت مراجع برای کسب راهنمایی است گفت: در حوزه رسانه و مطبوعات شاهد شرایط خوب و به نسبت ایده آلی هستیم.

وی ادامه داد: در دولت دو حوزه امور مساجد و حوزه قرآن و عترت مورد توجه ویژه قرارگرفته و توجه به این حوزه بیشتر از گذشته خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامه وزیر حج عربستان اظهار کرد: تیم پنج نفره ای به عربستان اعزام و شرایط هفت گانه ایران مبنی بر حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی و حقوق شهدای منا اعلام شده است.

صالحی امیری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تمایل به برقراری سفر حج دارد ولی این امر بستگی به موافقت عربستان با شرایط ایران است.

وی هم چنین گفت: انگیزه و باور قلبی ما حرکت در مسیر انقلاب، اسلام و رهبری معظم است.

در این دیدار لوحی منقش به اشعار سروده شده آیت الله نوری همدانی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.

مساجد خانه سالمندان نباشد

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه با تسلیت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی استوانه انقلاب بود و امیدوارم روح ایشان در کنار ارواح طیبه شهدا و امام راحل قرین رحمت الهی باشد.

این مرجع تقلید افزود: در جامعه‌ای که این همه امکانات دارد، وظیفه متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که فرهنگ کار را در جامعه گسترش دهند.

وی در ادامه بیان کرد: فرهنگ از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین حوزه‌های اجتماعی است و دست مایه فرهنگ جامعه ما برگرفته از معارف قرآن کریم است.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: فرهنگ تلاش می‌کند وحدت و انسجام جامعه را حفظ و بیش از پیش تحکیم کند.

وی با اشاره به این که براساس آموزه‌های دینی، وظیفه داریم مسئولان را نصیحت کنیم بیان کرد: نصیحت کردن به معنای سفارش کردن و سخنرانی صرف نیست بلکه نصیحت به معنای اصلاح کردن آسیب ها و مشکلات در مقام عمل است.

وی گفت: در این سال‌ها نصیحت آنچنانی که به قصد اصلاح باشد دیده نشده است و مقاله نوشتن‌ها و سخنرانی‌هایی که در این حوزه صورت گرفته نتوانسته است شکاف‌ها و آسیب‌ها را بافته و آنرا اصلاح کند.

این مرجع تقلید افزود: نویسندگان و سخنرانان ما باید با هدف اصلاح، شکاف‌ها را به هم ببافند و در این صورت است که کشور با وجود ظرفیت‌های فراوانی که دارد می‌تواند مشکلات را حل کند.

وی ادامه داد: مردم زمانی که می‌بینند مسئولان آنها اهل عمل هستند به فرایض دینی روی می‌آورند و در این صورت است که دیگر مساجد خانه سالمندان نیست.

وی اضافه کرد: نصیحت کردن به معنای دوختن و اصلاح چیزی به غیر از سخنرانی و ذکر مطلب در مطبوعات است هر فرد ناصحی باید به سمت گفته های خود حرکت کند و جامعه را به آن سمت هدایت نماید چراکه کار انبیا نیز نصیحت به همین گونه بوده است.

وی ادامه داد: لباس تقوایی که قرآن بر آن تاکید دارد باید براساس نصیحت صادقانه حفظ شود و در صورت پاره شدن، نقطه آسیب دیده اصلاح گردد.

آیت الله جوادی آملی گفت: در این مملکتی که همه چیز و امکانات مختلف وجود دارد نباید شاهد این همه مشکلات و آسیب های اجتماعی باشیم و راه حل این مسائل، نصیحت اصلاح گرانه است.

وی گفت: فرهنگ امری دولتی یا خصوصی نیست بلکه حقیقتی عمومی که همه آحاد جامعه در آن نقش دارند.

این مرجع تقلید افزود: نباید کاری کنیم که هم خود و هم جامعه اطراف‌مان دچار آسیب شود و برای این کار باید لباس تقوا بر تن کرد.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: این که گفته می‌شود در کشور آسیبی وجود دارد و یا اختلاسی انجام شده است اگر تنها به ذکر مطلب باشد نوعی آبروریزی است و آبروریزی حرام است چراکه در این صورت آبروی فرد و نظام می رود و کاری از پیش نمی رود و این حقایق برمبنای الفبای قرآن است اگر قرار است کاری انجام شود و یا مطلبی عمومی شود باید با قصد نهی از منکر و اصلاح جامعه باشد.

وی گفت: زمانی که مردم ببینند مسئولان به گفته خود عمل می کنند هرکدام از بوجودآمدن آسیب ها جلوگیری می کنند.

وی با اشاره به مسائل اقتصادی کشور گفت: وظیفه متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که فرهنگ کار را در جامعه گسترش دهند، در جامعه‌ای که این همه امکانات دارد و استان های شمالی آن می تواند در کشاورزی و دامداری سرآمد باشد شایسته نیست محصولات لبنی و حتی علوفه دام از سایر کشورها وارد شود.

وی گفت: برای اصلاح مجموعه فرهنگی کشور تنها علم کافی نیست و احتیاج به عزم و عمل است چراکه در بسیاری از موارد دیده می شود فردی که خود عالم است معصیت می کند.

وی ادامه داد: اندیشه ای که باید در حوزه و دانشگاه ترویج شود به نحو شایسته صورت نمی گیرد و تا زمانی که مسئول کار مشخص نشود کار اصلاح نمی شود.

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر شب و روز هم آیات و روایات را بخوانیم تا زمانی که مشکل اصلی حل نشود نمی‌توان کاری انجام داد، در گذشته عالمان برجسته‌ای همچون آیت الله کوهستانی کار امامزاده می‌کردند آنها بر مبنای فطرت درونی انسان‌ها حقایق را بیان می‌کردند و مردم نیز با عمل به این توصیه‌ها به سمت ارزش‌های دینی حرکت می کردند.

وی گفت: اگر اقتصاد مملکتی آسیب دید دیگر نباید از آن مردم توقع دینداری داشت، با این اوضاع اقتصادی و اجرت کارگری ها، کارگران دیگر نمی توانند نیازهای اقتصادی خود را برطرف کنند، در این شرایط آموزه های دینی را نمی توان به خوبی ترویج کرد.

وی گفت: ما به برکت امام و شهدا با پیروزی انقلاب اسلامی از فرش به عرش رسیدیم و آمریکایی که روزی حتی اجازه کشاورزی به ما نمی داد امروز به همراه کشورهای دیگر در یک طرف میز مذاکره است و ما در طرف دیگر آن میز و آن ارباب رعیتی گذشته دیگر وجود ندارد.

وی افزود: حال که ما ٨٠ درصد راه را طی کرده‌ایم و به آسمان رسیدیم باید بقیه راه را نیز با سرعت طی کنیم و مراقب باشیم تا دین از دسترس ما خارج نشود و باید دعا کنیم که خداوند دین خود را به وسیله ما حفظ کند.

وی در پایان سلام مخصوص خود را خدمت رئیس جمهوری رساند و برای ایشان آرزوی سعادت و پیروزی کرد.

n3397413-5615435

کانون‌های فرهنگی مساجد دو میلیون جوان را به  مساجد بازگرداند

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار با آیت الله جوادی آملی گفت: بر اساس سیاست‌های کلان فرهنگی، تلاش می‌کنیم حوزه فعالیت های قرآنی را در سطح کشور گسترش دهیم.

 صالحی امیری افزود: سیاست متولیان قرآنی کشور این است که حوزه‌های پراکنده‌ای که در امر فعالیت‌های قرآنی مشغول هستند با لحاظ نظرات کارشناسی و پرهیز از دولتی شدن، ساماندهی شود.

وی بیان کرد: در مسیر انجام فعالیت های قرآنی از رهنودهای حضرتعالی که عمر شریف خود را صرف تبیین و گسترش معارف قرآنی کردید استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش های فراوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گسترش امر کتابخوانی در کشور گفت: با وجود حجم بسیار بالای کتاب های پذیرش شده، دقت و توجه خاصی در زمینه نظارت بر آنها انجام می شود تا ممیزی ها با کمترین مشکل صورت پذیرد.

صالحی امیری با اشاره به تلاش های صورت گرفته در حوزه مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز مطبوعات و رسانه‌های ما با انسجامی درونی مورد نظارت و توجه قرار می گیرند و در این زمینه کمترین مشکل را داریم.

وی اضافه کرد: براساس سیاست‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید جلب رضایت مراجع تقلید و وحدت و انسجام در این حوزه با جدیت دنبال می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌داند برای توسعه علوم فرهنگی و قرآنی در جامعه استفاده از نظرات مراجع و حوزه های علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است و در همین رابطه تلاش می‌کنیم ارتباط خود را با بیوت مراجع تقلید گسترش دهیم.

وی با اشاره به این که سیاست نظام، برقراری حج و زیارت خانه خداست گفت: در صورت پذیرش شرایط جمهوری اسلامی اعزام حجاج برای انجام مناسک حج در سال آینده انجام می شود.

صالحی امیری بیان کرد: امروز کانون‌های فرهنگی مساجد که تعداد آنها به ٢٣ هزار کانون می‌رسد دو میلیون جوان را به سمت مساجد بازگردانده و باعث آشتی آنها با مسجد و منبر شده است.

وی ادامه داد: حضور جوانان در مساجد آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد و به همین دلیل ما مشتاقانه به دنبال ایجاد آشتی میان جوانان با مساجد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که دولت طرح های مناسبی برای پالایش، صیانت و سالم سازی فضای مجازی از فسادها تدوین کرده است گفت: با مشخص شدن هویت افراد در فضای مجازی و نحوه فعالیت آنها می توان در راستای سالم سازی و امن شدن فضای مجازی گام برداشت و در همین رابطه نظر حضرتعالی در خصوص این که فضای مجازی را فضای حقیقی می دانید مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان هدف از حضور در بیت این مرجع تقلید را کسب رهنمودهای آیت الله جوادی آملی دانست و افزود: شما سرمایه ملت و دولت ما هستید و دولتمردان جمهوری اسلامی نسبت به وجود حضرت‌عالی علاقه قلبی دارند.

وزارت ارشاد مهمترین رسالت را در میان سایر ارکان دولت برعهده دارد

آیت الله علوی گرگانی از دیگر مراجع تقلید در دیدار با رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بین همه دستگاه‌های دولت، مهمترین رسالت و وظیفه را برعهده دارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مردم از یک سو، انتظارات زیادی از وزارت ارشاد دارند و از سوی دیگر کوتاهی در وظیفه نیز مشکلات زیادی را برای جامعه به همراه دارد.

وی خطاب به وزیر ارشاد گفت: ما برای موفقیت شما در این سنگر مهم دعا می‌کنیم، همه دولتمردان نیازمند دعای مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب هستند و این دعا در صورت اثر می‌کند که حضرت امام زمان (عج) آن را بپذیرد.

وی ادامه داد: همیشه دعا می‌کنیم که مسئولان و دولت‌ها از رهبر معظم انقلاب و مرجعیت جدا نشوند، وظیفه ما دعا در حق شما است.

آیت الله علوی گرگانی خطاب به صالحی امیری خاطرنشان کرد: شما از این جهت محبوبیت دارید و خداوند دستور داده که برای شما دعا کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از مسئولان در رسانه ملی اظهار کرده که ما نمی‌توانیم در مقابل فضای مجازی کاری انجام دهیم، این که نمی‌توانیم حرف مناسبی نیست.

3397374-5616483

انسداد و بستن فضای مجازی، مشکلات را حل نمی‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی گفت: دولت وظیفه خود می‌داند که به صورت مستمر از مراجع تقلید و روحانیت برای تعالی و توسعه فرهنگ، اقتصاد و اجتماع استمداد کند و بدون پشتوانه روحانیت و مرجعیت اهداف نظام تامین نمی‌شود.

صالحی امیری افزود: نظام ما اسلامی است و برای رسیدن به اهداف متعالی خود نیازمند هدایت رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید و بزرگان دینی است.

وی گفت: ما با تمام وجود دنبال رفع دغدغه های رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید هستیم و این یک سیاست قطعی دولت است ودر همین راستا، دغدغه جدی و ایمان قلبی ما استفاده از ارشادات بزرگان دین برای رفع مشکلات جامعه است.

صالحی امیری اظهار داشت: معاونت امور قرآنی در سراسر کشور توسعه پیدا می کند چرا که معتقدیم در هر خانواده ای نور قرآن باشد معنویت در آنجا گسترش پیدا می کند.

وی با اشاره به وضعیت حج و زیارت خاطرنشان کرد: وزیر حج عربستان خواهان اعزام چند نفر برای مذاکره با مقامات سعودی شدند و قرار شد پنج نفر برای مذاکره اعزام شوند و ما هفت شرط از جمله ضرورت حفظ کرامت و امنیت حجاج را با عربستان مطرح کردیم.

وی ادامه داد: منتظر هستیم که با پذیرش شرایط ایران توسط عربستان سعودی، راه حج را برای زائران باز کنیم.

وی گفت: دولت روحانی در زمینه فضای مجازی قدم‌های موثری برداشته است، این حوزه بسیار گسترده بوده و دولت به تنهایی پاسخگوی آن نیست و همه باید کمک کنند.

صالحی امیری بیان داشت: امروز صرف انسداد و بستن فضای مجازی، مشکلات را حل نمی‌کند و باید محیط مجازی با تولید محتواهای غنی از فسادها، الحادها و بداخلاقی ها پاک شود و در یک سال گذشته ١٦٠ هزار کانال غیراخلاقی ، الحادی و فساد پالایش شد.

ابراز خرسندی آیت الله سبحانی از حضور صالحی امیری در وزارت ارشاد

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دیدار با رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مذاکره ایران و عربستان در زمینه حج گفت: سعودی‌ها باید دو شرط رعایت حفظ کرامت و امنیت حجاج ایرانی و جلوگیری از تبلیغات منفی علیه شیعه و جمهوری اسلامی در حج را بپذیرند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: حفظ کرامت و امنیت و جلوگیری از تبلیغ علیه شیعه و جمهوری اسلامی، شرایط بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: متاسفانه مخاطب سخنان برخی سخنرانان در حج، مردم عوام هستند که فکر می کنند با کشتن شیعه، به بهشت می روند، نباید هر کسی در حج آزاد باشد علیه شیعه و جمهوری اسلامی حرف بزند.

وی با اشاره به وضعیت نشر در کشور ادامه داد: فرهنگ ما، فرهنگ بسته ای نیست ولی متاعی که علیه دین، نظام و اخلاق باشد نباید منتشر شود و فروش برود.

آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: بعد از آمدن اینترنت، بازار کتاب راکد شده و کتابخوانی در کشور نیز کم شده است، ناشران در وضعیت مناسبی قرار ندارند و اگر وزارت ارشاد بتواند به ناشران دینی از نظر کاغذ کمک کند، بسیار مهم خواهد بود.

این مرجع تقلید  در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به صالحی امیری گفت:  انتخاب و انتصاب شما برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مایه خوشحالی دوستان ما شد.

آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: با انتخاب جنابعالی امیدوار هستیم سیادت شما، چراغ راه کار و زندگی حضرتعالی باشد.

وی در خطابی دیگر به وزیر ادامه داد: وجود شما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصدر عمل خیر و صالح  و به دنبال آن، مودت است، بین عمل صالح و مودت نیز رابطه بسیار عمیقی وجود دارد.

این مرجع تقلید همچنین گفت: نظامی که بخواهد در دل مردم جای بگیرد باید ایمان و عمل صالح داشته باشد، اگر یک نظام مومن بوده و عمل صالح انجام دهد مردم نیز فدایی آن خواهند شد..

وی ادامه داد: باید خوشحال باشیم که افراد متدین، مسئولیت های متنوعی را در کشور برعهده گرفته اند ولی بسیاری از کارهای شما را فضای مجازی از بین می برد و یا کم اثر می کند.

وی گفت: فضای مجازی مغز کودکان را در معرض تهدید قرار داده وگاهی اقدامات مثبت ما و شما را زیر سوال می برد.

آیت الله سبحانی گفت: چیزی که به سود مردم است راه آن باز باشد ولی چیزهایی که از نظر اخلاقی و فرهنگی برای آنان مضر است را باید محدود کنیم.

3397374-5616487

وجود ١٢ هزار ناشر در کشور  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیداربا آیت الله سبحانی ضمن اشاره به تلاش دولت برای توسعه فرهنگ و افزایش سرانه کتابخوانی در کشور گفت: متاسفانه کتابفروشی ها در طول سال های گذشته ضعیف شده و تمام تلاش ما حمایت از این قشر خصوصا در شهرستان ها است.

صالحی امیری افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالانه چندین میلیارد به حوزه کتاب کمک می کند ولی نیازهای کشور  بسیار بیشتر از  این میزان است.

وی با اشاره به دغدغه برخی علما و مراجع تقلید در مورد برخی کتاب ها گفت:  معاون فرهنگی وزارت ارشاد، وسواس بسیار جدی برای نظارت بر نشر کتاب ها  دارد ولی گاهی ممکن است از میان  ٨٠ هزار مجوز صادر شده، هشت مورد هم دچار اشکال باشد و ما اصراری بر اشتباه خود نداریم.

صالحی امیری خاطرنشان کرد:  برخی از شخصیت ها و محققان حوزوی خود عضو خانه کتاب بوده و در فرایند بررسی کتاب ها نقش دارند.

وی گفت: ما حدود ١٢ هزار ناشر در سراسر کشور داریم و مشکلات این ناشران مانند حلقه‌های زنجیر به حوزه کتاب، کتابفروشی، کتابخوان و ... گره خورده است،  اگر ناشر تضعیف شود روی سایر حوزه‌های کتاب نیز تاثیر می‌گذارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: هدف نهایی ما گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور است و امید است تا پایان این دولت، سرانه کتابخوانی را در کشور افزایش دهیم.

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش علما و مراجع تقلید گفت: در جامعه دینی مردم از مراجع تقلید سرمشق می گیرند و ما برای خدمت به مردم، به ارشاد مرجعیت نیاز داریم.

وی ادامه داد: دنبال این هستیم که  جهت گیری صحیح فعالیت های فرهنگی را از زبان مراجع تقلید بشنویم و در این زمینه اعتقاد راسخ داریم.

دولتمردان به دیانت مردم توجه جدی داشته باشد

آیت الله وحید خراسانی از دیگر مراجع تقلید در دیدار با سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت توجه جدی دولتمردان به معیشت و دیانت مردم گفت: دولتمردان باید در تصمیات خود توجه این دو اصل (دیانت و معیشت مردم) را سرلوحه کار خود قرار دهند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: انسان از روح و جسم تشکیل شده است، دین به عنوان روح  و دنیا به عنوان جسم جامعه مطرح هستند که هر دو باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله وحید خراسانی همه پست و مقام‌ها را عاریتی دانست و با اشاره به آیات و روایتی خاطرنشان کرد: این پست و مقام‌ها در حال گردش هستند و باید با استفاده از دین و عمل، حداکثر بهره برداری را از زندگی برای ارائه خدمت به مردم و جامعه داشته باشیم.

وی گفت: باید در نزد دولتمردان مبدا و منتهای کار شناخته شود.

آیت الله وحید خراسانی از وزیر ارشاد خواست سلام مخصوص وی را به دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ابلاغ نماید.

دولت نیازمند دعای خیر علما است

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار با آیت الله وحید خراسانی گفت: دولت مجری تصمیمات نظام در زمینه فضای مجازی است و خود به تنهایی قادر به ساماندهی و رفع مشکلات این حوزه نیست.

وی ادامه داد: هدف اصلی دولت از مداخله در فضای مجازی، صیانت و سلامت این فضا است.

صالحی امیری همچنین گفت: دولت خود را نیازمند دعای خیر علما می داند و موفقیت های ما نیز در گرو این دعای خیر خواهد بود.

3397374-5615086

دیدار وزیر ارشاد با آیت الله صافی گلپایگانی و نماینده آیت‌الله سیستانی

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین روز گذشته با آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کرد.

سید رضا صالحی امیری  با حضور در بیت آیت الله صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید دیدار کرد و گزارشی از روند فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد. آیت الله صافی گلپایگانی نیز ضمن قدردانی از زحمات دولتمردان برای آنها دعای خیر کرد.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  عصر پنجشنبه نیز با حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی درایران دیدار و گفت و گو کرد.