سرویس استان های هنرآنلاین: سید رضا صالحی امیری در آیین نکوداشت عبدالعلی دست غیب که توسط انجمن آثار و مفاخر استان با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در شیراز برگزار شد، تکریم و تجلیل از شخصیت هایی مانند دست غیب که برای شیراز فارس و ایران زمین شناخته شده اند کاری ارزشمند است.

وی در بیان ویژگی های عبدالعلی دست غیب او را شخصیتی با  خاستگاه تحول در حوزه نقد ادبی عنوان کرد که در عصر بزرگانی نظیر جلال، چوبک، نیما و ... زیسته است.

وزیر ارشاد حوزه نقد ادبی را در فارس با تاریخی طولانی ارزیابی کرد و گفت: ادبا و منتقدان ادبی بخش لاینفک فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند که اساسا باعث پویایی و شکوفایی می شوند.

سید رضا صالحی امیری نقادی را به مثابه روشنگری دانست و گفت: دست غیب هم مانند روشنگری چون منبع نو و نورانیت می درخشد.

وی جایگاه فارس را در حوزه ادب و فرهنگ مورد ارزیابی قرار داد و افزود: اگر امروز درخت فرهنگ و هنر سبز هست و میوه می دهد به خاطر ریشه هایی مانند عبدالعلی دست غیب است.

صالحی امیری ادامه داد: اساس توسعه فرهنگی در ایران یک تبار تاریخی و طولانی دارد که تحولات مشروطیت منشاء بسیاری از این تحولات است.

وی در عین حال با تاکید بر فرهنگ، عنوان کرد: ریل توسعه از فرهنگ آغاز می شود و باید بپذیریم با توسعه نفتی به مقصد نرسیدیم و باور داشته باشیم از تغییر توسعه نفتی به توسعه فرهنگی می توانیم دچار تحول شویم. چراکه ایرانی با فرهنگ حیات داشته و دارد و اگر امروز گرد آمدیم این پیام را بدهیم که شیراز و فارس مرکز و منبع بزرگ تمدن و فرهنگ است و دنیا به این تمدن نیاز دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه راه فرهنگ و فرهیختگی تداوم دارد و حتی با فقدان برجستگان آن متوقف نمی شود، پیرامون فعالیت های عبدالعلی دست غیب، تصریح کرد: ٦٤ اثر از یک فرهیخته کاری بس سترگ است و نشان می دهد او از نان و نام عبور کرده و در جهت توسعه فرهنگی گام برداشته است.

وی در عین حال نقد سازنده را مستلزم روشنگری و رعایت مرزهای اخلاقی دانست و گفت: نقد تخریبی، انتفام جویی و عبور از مرزهای اخلاقی است که از این منظر استان فارس پرمایه و پرفرهنگ است.

صالحی امیری ادامه داد: ریشه های تنومند درخت تنومند ایرانی در این استان است و دست غیب محصول این درخت تنومند است که توجه به این سرمایه ها برای تداوم توسعه فرهنگی کشور نیاز است.

او توجه به اصحاب قلم و فرهنگ را تاکید کرد و افزود: استان فارس باید نمادی از نکوداشت مفاخر فرهنگی  و دینی باشد.

قلم به دستان احساس مسئولیت اجتماعی دارند

محمدعلی افشانی هم در این آیین ، صاحبان قلم را دارای احساس مسئولیت اجتماعی دانست و تاکید کرد: نقادان اصلاح گران حرفه خویش در هر بخشی هستند.

وی در عین حال سه گروه را شایسته تقدیر برشمرد و گفت: اول آنها که ایمان می آورند و سپس آنان که اهل دانش در این دایره می گنجند که گروه سوم را انسانهایی با خصایل کار نیکو در بر می گیرد.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه انسان هایی که نقد می کنند اصلاح گرانی هستند که به انسان های متوهم گوشزد می کنند، تصریح کرد: منتقدان راه را برای اصلاح امور هموار می سازند.

وی با تقدیر از تلاش ها و کوشش های فراوانی که دست غیب انجام داده، گفت: او به خصوص که گام در مسیر نقد گذاشته برای کسانی که قبل از وی قلم زده اند راه را هموار ساخته است، زیرا اساسا آدمی جز اندیشه چیز دیگری نیست.

تمام جریان های ادبی بر آثار او صحه گذاردند

در این آیین ویژه ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز ادامه داد: استاد دست غیب اندیشمندی ادیب و چند ساحتی است که جامعه شناسی و هنر و ترجمه آثار فیلسوفان تاثیرگذار از جمله خدمات اوست.

بهزاد مریدی، عنوان کرد: او با نوشتن نقد و یادداشت و تدریس ادبیات در مراکز آموزشی و دانشسراها در ٥٠ سال اخیر یکی از تاثیرگذارترین منتقدین کشور به شمار می رود.

این مقام فرهنگی استان، ادامه داد: دست غیب یکی از معدود اندیشمندان حال حاضر ایران است که تمام جریان های ادبی بر آثار او صحه گذارده اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس با بیان اینکه گرایش همیشگی دست غیب به نقد اخلاق گراست، تصریح کرد: او محتوا را بر فرم رجحان می دارد.

قلم دست غیب حجم دارد

در ادامه این مراسم، کاووس حسن لی، مدیر مرکز حافظ شناسی گفت: دست غیب از جمله کسانی است که تنها طول نکشدیند بلکه عرض عمرشان هم گسترده شده است و قلمشان حجم دارد.

وی با بیان اینکه دست غیب نام نیکوی خود را وامدار یک عمر عرق ریزی و ریاضت روح هنری است، اظهار کرد: او در عرصه های پژوهش، نقد و ترجمه صرف کرده است.

این استاد ادبیات دانشگاه شیراز درعین حال عنوان کرد: زمانی که برخی در حال معامله بودند او سالها نوشت و برای اولین بار چراغ نقد پرونده ای را در این کشور روشن ساخت.این درحالیست که خیلی از آنها که نامی در نقد دارند شروع کارشان با دست غیب بوده است.

حسن لی با بیان اینکه در دهه ٤٠ سه نفر به شکل جدی کار کردند که دستغیب یکی از آنهاست، افزود: از بین همه ویژگی های دستغیب یک وجه بسیار مهم او خلق و خوی خودانتقادی و ایستادن در برابر خویشتن است. چراکه او به قول زنده یاد باستانی پاریزی خود مشت و مالی کرده است.

به تولید فرهنگی نرسیم تاریخ ما را حذف می کند

عبدالعلی دست غیب، نویسنده و منتقد ادبی زاده شیراز که تاکنون ٦٦ کتاب ارزنده به جامعه فرهنگی ایران زمین تقدیم کرده و در دهه ٨٠ به عنوان چهره ماندگار نقد ایران شناخته شده نیز در ادامه این آیین گفت: اگر لازمه ما این باشد میان ملل مولد به تولید همه جانبه از جمله فرهنگی نرسیم تاریخ رحم ندارد و ما را حذف می کند.

چهره ماندگار نقد ادبی کشور در آیین نکوداشتی که توسط انجمن آثار و مفاخر استان فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای وی برگزار شد اعلام کرد: هنوز یک تحقیق جامع و کامل از سعدی، حافظ، فردوسی و مولانا در کشور نداریم و امیدوارم نسل جوان به این کار بپردازند.

دست غیب با بیان اینکه در این مسیر با همکاری صمد مهماندوست کتاب «خوشه پروین» را در دست انتشار دارد که ٧ شاعر کلاسیک و ٧ شاعر معاصر را بررسی می کند، گفت: آنچه در طول این سالها انجام دادم از روی علاقه بوده است و به وظیفه انتقادی خودم عمل کردم

وی در عین حال وظیفه نقادی خود را در این مراسم به جا آورد و با توجه به اینکه همواره موضوع پایتختی فرهنگی ایران مطرح شده و جدال هایی را در پی داشته، تاکید کرد: همواره صحبت از این بوده که شیراز یا اصفهان پایتخت فرهنگی است و مجادله هایی در گرفته که پای مسئولان را هم وارد این قضیه کرده است، درحالیکه خراسان بزرگ بر گردن ادبیات فارسی حق بزرگی دارد و چهره های شناخته شده ادبی بسیاری خراسانی بودند، البته همه فرزندان یک آب و خاک اند.

دست غیب با این توضیح که ارتباط زبانی و اشتراک معنوی چندین هزارساله راهنمای ما ایرانی ها بوده، عنوان کرد: این ارتباطات و اشتراکات در حال اضمهلال است و رسانه های ما مملو از اغلاط املایی است.

برای تولید فرهنگ آزادی لازم است

این منتقد و چهره ادبی اظهار داشت: اگر به دنبال پایتخت فرهنگی هستیم که بالقوه است وباید به فعل در آید برای تولید فرهنگ آزادی لازم است.

وی افزود: اگر عربستان از استبداد سودی نبرده و سوئد از داشتن آزادی به همه چیز رسیده است آرزوی دیرینه ما این است که در یک فضای مطمئن امنیت قلمی، روانی و اندیشگانی به سر ببریم، بدین خاطر که سعدی، مولوی، فردوسی و بیرونی در چنین فضایی آثاری ارزشمند را به جا گذاشتند؛ مهمتر از همه این است که فرهنگ یا «کالچر» و یا «کولتور» خلاقیت است.

دست غیب که مترجم و منتقد ادبی با بیش از ٦٤ اثر منتشر شده است، عنوان کرد: زمانی که ما ارث گذشته را به محک نقد می گذاریم آن اسمش فرهنگ است.

وی با این مصرع از شعر که «دریغا که ایران ویران شود» عنوان کرد: ایران باید چشم و چراغ آسیا شود در صورتی که به ارزش های دموکراتیک بها دهیم.

عبدالعلی دست غیب افزون بر اینکه در دهه ٨٠ خورشیدی به عنوان چهره ماندگار نقد ادبی معرفی شد از سوی انجمن آثار و مفاخر استان فارس سومین شخصیتی است که نشان مفاخر دریافت می کند.

در این مراسم سومین نشان مفاخر استان فارس به این منتقد ادبی و نویسنده شیرازی اهدا شد که پیشتر به پرویز خائفی و محمدرضا محرری اختصاص یافته است. از عبدالعلی دست غیب ٨ کتاب در دست انتشار است که از سوی ناشران مختلفی منتشر خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود به استان فارس به زیارت حرم مطهر احمدبن موسی، شاهچراغ(ع) نایل شد.

الهه بهرامی