سرویس موسیقی هنرآنلاین: عباس سجادی مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران با همراهی محمد سلمانی دبیر جشنواره شعر نیاوران از غرفه هنرآنلاین دیدار کردند.

آقای سجادی جدیدترین فعالیت بنیاد آفرینش‌های فرهنگسرای نیاوران چیست؟

عباس سجادی: یکی از اتفاقات خیلی مهم مجموعه ما برگزاری اختتامیه دومین جشنواره شعر نیاوران است که به دبیری جناب استاد محمد سلمانی برگزار خواهد شد. خوش‌بختانه دومین جشنواره ما هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی رشد بسیار قابل‌توجه و قابل‌اهمیتی داشت.

فرهنگسرای نیاوران تا چند سال پیش چندان در حوزه ادبیات فعالیت نمی‌کرد، شما چه ضرورتی احساس کردید که نقش ادبیات را در این فرهنگسرا پر رنگ کردید؟

عباس سجادی: بنیاد آفرینش‌های فرهنگسرای نیاوران اساساً روی کل حوزه هنر کار می‌کند. زمانی که من به فرهنگسرای نیاوران رفتم، حوزه ادبیات در آن‌جا تقریباً حوزه نیمه تعطیلی بود و جز کلاس‌های سنتی شاهنامه خوانی که دو هفته یک‌بار و یا به صورت ماهیانه برگزار می‌شد، فعالیت جدی دیگری در حوزه ادبیات انجام نمی‌گرفت.

ما به واسطه آن‌که احساس می‌کردیم شعر جان‌مایه هنر ایرانی است، با همت استاد سلمانی، جلسات سه‌شنبه‌های نیاوران را راه‌اندازی کردیم. امروزه جلسات سه‌شنبه‌های نیاوران بی‌تردید یکی از سه جلسه اول و با رتبه کشور در حوزه ادبیات است، به طوری‌که دوستان ما در استان‌های مختلف کشور سعی می‌کنند که به تهران بیایند و در این جلسه شرکت کنند. ما هر هفته به طور جدی به شعر خوانی می‌پردازیم و نیمی دیگر از جلسه‌مان به نقد می‌گذرد.

زمانی که ظرفیت بالای جلسات سه‌شنبه‌های نیاوران برای‌مان اثبات شد، جشنواره شعر نیاوران را طراحی کردیم که پارسال با موضوع آزاد برگزار شد. همچنین دو موضوع ویژه مهربانی با محیط زیست و صلح و انسان‌دوستی نیز برای دومین دوره جشنواره شعر نیاوران در نظر گرفتیم و امسال نیز آثار بسیار خوبی به جشنواره شعر نیاوران ارسال شد.

آقای سلمانی وضعیت و سطح کیفی آثار ارسالی برای جشنواره شعر نیاوران چگونه است؟

محمد سلمانی: تعداد شرکت‌کنندگان امسال جشنواره شعر نیاوران 846 نفر، یعنی سه برابر دوره گذشته است. ما برای دریافت اشعار این افراد 4 ماه صبر کردیم و سپس اشعارشان را بین داوران توزیع کردیم. طبق گزارشی که داوران دومین دوره جشنواره شعر نیاوران به من داده‌اند، به خاطر رشد کمی و کیفی اشعار ارسالی، انتخاب اشعار برگزیده این دوره بسیار دشوار است.

جشنواره شعر نیاوران همچنان یک بخش اصلی به نام بخش شعر آزاد دارد که اکثریت آثار ارسالی برای این جشنواره نیز در همین بخش قرار دارد. همچنین در کنار شعر آزاد، به دو موضوع جنبی صلح و دوستی با طبیعت نیز پرداختیم چون معتقدیم که این دو از موضوعات روز و دغدغه بسیاری از انسان‌های جهان است و جهان امروز از دو نوع آلودگی جسمی و معنوی رنج می‌برند. ما در هر قالب شعری، 5 برگزیده خواهیم داشت اما چون استقبال از برخی قالب‌های شعری مثل شعر طنز کمتر بوده، امکان دارد که از تعداد برگزیدگان این بخش‌ها کاسته شود. اختتامیه دومین دوره جشنواره شعر نیاوران 25  آذرماه برگزار می‌شود.