سعید طاووسی مسرور، پژوهشگر و نویسنده در حاشیۀ برنامۀ «با داستان خاتم» که از شبکۀ کتاب به صورت زنده پخش ‌شد،گفت: شبکه کتاب باید در جلسات معرفی کتاب، به گونه‌ای نویسنده و کتاب را به مخاطب بشناساند که جامعه خود را نیازمند خواندن آن اثر بداند.

به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین، سعید طاووسی مسرور بیان کرد: بیش از آنکه بخواهیم برای رویدادهای تاریخی و مذهبی ویژگی‌هایی ترسیم کنیم باید بدانیم که  این عمل بیشتر هنر نویسنده است و ممکن است یک داستان یا یک روایت در بدو امر که از بیرون به آن می‌نگریم در انبوه روایاتی که دارد اصلاً به چشم نیاید ولی در خصوص یک روایت فردی یک رمان بنویسد که دیده شود.

این پژوهشگر با اشاره به انتخاب درست روایت‌ها، گفت: بنابراین روایت‌هایی که برای داستان‌ها انتخاب می‌شوند اینگونه نیستند که طولانی یا واجد بسیاری از جزئیات باشند اما نکته‌ای که در آن وجود دارد، این است که روایت باید ابتدا و انتهایی داشته باشد که مبتنی برآن بتوان داستان و تعلیقی ایجاد کرد. بنابراین ما نباید خیلی در قیدوبند ویژگی‌های رویدادهای تاریخی باشیم و باید نویسندگان عادت کنند که به چشم مشتری و خریدار این کتاب‌ها و روایت‌های تاریخی را ببینند و آگاه باشند چه روایت‌هایی مغفول مانده است که ظرفیت داستانی دارند. به نظر من ویژگی‌های خیلی ساده‌ای که روایت یک سیر یا تحولی را نشان دهد و بتوان ابتدا و انتهای آن را ترسیم کرد و روایت کوتاه باشد می توان برای آن رمان یا داستان نوشت.

طاووسی مسرور در ادامه تأکید کرد: داستان می‌تواند بر روی فهم از تاریخ اٍثر بگذارد و ذهنیت جوامع را شکل دهد. ممکن است یک فیلم، یک داستان یا رمان فهم جامعه را نسبت به شخصیت قدیس یا شخصیت تاریخ‌سازی ارتقا بخشیده باشد اما می تواند در درازمدت روی جامعه تأثیر بگذارد و در واقع بعدها که تاریخ آن دوره را می‌نویسند، آن داستان باعث شده که تاریخ متفاوتی در آینده نوشته شود و فهم جدیدی شکل گیرد.

این نویسنده در پایان اظهار کرد: شبکه کتاب با پوشش نشست ها،کارگاه‌ها و جلسات نقد کتاب نقش مؤثری در ترویج فرهنگ کتاب وکتابخوانی دارد. همچنین شبکه کتاب باید در جلسات معرفی کتاب، به گونه‌ای نویسنده و کتاب را به مخاطب بشناساند که جامعه خود را نیازمند خواندن آن اثر بداند. شبکه کتاب در انتخاب آثار برای معرفی  باید نکته‌سنج باشد و لزوماً روی آثار جدید دست نگذارد و کتاب‌های خوبی که به حاشیه رانده شده‌اند را به میدان بیاورد و بازار کتاب وکتابخوانی را به این شکل داغ کند.   

لازم به ذکر است، سلسله کارگاه‌های ادبی «با داستان خاتم» با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و دفتر نشر فرهنگ اسلامی از شبکه کتاب پخش می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند این کارگاه‌ها را از طریق آدرس  KETAB.TV این برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.