گروه فرهنگ و  ادبیاتِ خبرگزاری هنرآنلاین: شبکه کتاب اتفاق مبارک و بسیار مفیدی در حوزه کتاب و به شکل کلی تر برای فرهنگ کشور است و این ظرفیت به وجود آمده، می‌تواند به ترویج کتاب خوانی کمک شایانی کند. یکی از انواع کتاب‌هایی که بسیار مورد استقبال مخاطبان حوزه کتاب قرار می‌گیرد، کتب حوزه دفاع مقدس می باشد. آقای مجید صحاف مدیر شبکه کتاب ضمن ترسیم اهداف شبکه کتاب بر توجه جدی به کتب دفاع مقدس در این شبکه تاکید کرد.

 مدیر شبکه کتاب در مورد اهداف و چشم انداز شبکه کتاب به هنرآنلاین گفت: هدف شبکه این است که بتواند در قالب‌های مختلف برنامه سازی، به نوعی  به گسترش و ترویج کتابخوانی در کشور کمک کند. در واقع شبکه‌ کتاب، شبکه‌ کتابخوانی نیست. شبکه کتاب، شبکه اطلاع‌رسانی، نقد و بررسی کتاب، نویسنده و حوزه‌ نشر و همچنین شبکه کتاب شبکه‌ای پیرامون مقوله‌های مرتبط با نشرهای داخلی است.  از طرفی این شبکه یک چشم انداز فراتر ازجغرافیای ایران هم دارد. زیرا ما قائل به این هستیم برای صدور انقلاب مولفه‌ای که می‌تواند نقش جدی ایفا کند، قطعا کتاب و محتوا است. در همین راستا بسیاری از  نظریه‌های انقلاب اسلامی  در قالب کتاب آمده است. یعنی سبک زندگی و سبک رفتاری برگرفته از انقلاب اسلامی و ابعاد مختلف جمهوری اسلامی ایران، به واسطه کتاب قابل انتشار است و ما در شبکه‌ کتاب به دنبال این هستیم که این جامعیت را داشته باشیم.

 مجید صحاف درباره محتوای این شبکه گفت: شبکه کتاب در پی این است که در حوزه‌ برنامه‌سازی، تولیدات درخوری داشته باشد که افراد با گوشی تلفن همراه بتوانند از محتوای آن استفاده کنند. وی اضافه کرد: در آینده‌ی نزدیک به دنبال این هستیم که این شبکه به عنوان شبکه ملی از صدا وسیما پخش شود. اکنون این شبکه از بستر تلوبیون و بعضی بسترهای مجازی دیگر پخش می‌شود.

 صحاف در مورد محتوای شبکه کتاب گفت: ما برای پوشش تمام بخش‌بندی‌های که در حوزه کتاب رایج است، برنامه ریزی کرد‌ه‌ایم. که دسته بندی‌های مختلف در مورد مخاطب و حوزه نشر(مانند نویسنده، ناشر و مصحح) را لحاظ کرده‌ایم و از طرفی دسته بندی موضوعی را مورد توجه قرار داده‌ایم که بایستی به چه کتاب‌هایی بپردازیم و  چه آثاری را معرفی کنیم. آیا ما وظیفه داریم  هر کتابی که مجوز می گیرد، چاپ و منتشر می شود معرفی کنیم؟ یا این که وظیفه داریم کتاب‌های خوب و مفید را معرفی کنیم. تمام محتوایی که عنوان شد هشت ساعت کنداکتور شبکه را شکل می‌دهد. به عنوان مثال نشست‌های حوزه کتاب الان در شبکه پخش می‌شود که پخش چنین برنامه هایی مسبوق به سابقه نبوده‌است و بستر تجمیع شده‌ای نداشتیم که در آن همه این موضوعات حوزه کتاب در کنار هم قرار بگیرد.

شبکه کتاب

مدیر شبکه کتاب همچنین خبر از طراحی یک پلتفرم برای این شبکه خبر داد که در حال سپری شدن دوره آزمایشی می‌باشد که تمام محتوای تولید شده در شبکه در آن ذخیره می‌شود و هم اکنون موجود و محتوای آن هم به روز است. وی در همین رابطه اشاره کرد: محتوای کتاب نیاز است تا جایی مثل چنین سکوی طراحی شده قرار بگیرد تا در آینده نیز قابل استفاده باشد.

مجید صحاف در پاسخ به سوالی در مورد شکل انتخاب محتوای شبکه کتاب در مورد معرفی کتابها و نشرهای مختلف و تولید برنامه‌هایی که همه سلیقه‌های علاقه‌مند به کتاب را در بربگیرد، به هنرآنلاین گفت: ما محدودیتی برای اینکه یک فرد، انتشارات خاص مد نظر باشند و لزوما محتواهای آن ها پخش شود نداریم. دسترسی به شبکه کتاب از طریق فضای مجازی بسیار راحت است. در هر کدام از پلتفرم‌ها، اهالی کتاب می توانند با شبکه کتاب ارتباط برقرار کنند و در پی آن برای تولید محتوا همکاری صورت بگیرد. از طرفی مجموعه‌ها باید حداقل امکانات را داشته باشند و آثار با کیفیت خوب و قابل پخش را ارائه دهند که شبکه بتواند آن را پوشش دهد. البته بسیاری از محتواها از طرف خود شبکه کتاب پوشش داده می شود. ارتباط به شبکه کتاب اصلا پیچیده نیست، از طریق فضای مجازی این ارتباط به سهولت انجام می‌شود و دریافت محتوای خوب باعث خرسندی ماست و از آن استقبال می‌کنیم و به سرعت با آن دسته از اهالی کتاب که می‌خواهند محتوا ارائه دهند ارتباط برقرار می‌شود. البته استانداردهای پخش را هم اعلام و راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهیم به خصوص برنامه‌های مستمر مثل سلسله نشست ها. خیلی‌ها این ظرفیت را دارند اما بستر پخش قبلا وجود نداشت که ما از پخش و ترویج چنین برنامه هایی استقبال می‌کنیم.

مدیر شبکه کتاب در مورد ظرفیت‌های دیگر موجود در شبکه کتاب عنوان کرد: ما یک ظرفیت پیامکی بسیار وسیعی داریم که وقتی یک برنامه‌ی جدیدی در کنداکتور قرار می‌گیرد، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در بین اهالی حوزه نشر انجام می‌شود. شبکه، مجموعه بانک‌هایی در اختیار دارد که کاملا مرتبط با حوزه کتاب هستند. این در واقع یک ظرفیت بزرگ برای نشرهایی است که نشست‌های حوزه کتاب را برگزار می‌کنند و این می‌تواند بسیار به اطلاع‌رسانی در این حوزه و دیده شدن محتوای ارائه شده کمک کند. ما به واسطه ارتباط با خانه کتاب توانسته‌ایم این بانک پیامکی متشکل از مجموعه مخاطبان، غرفه داران، ناشران و نویسندگان را در اختیار داشته باشیم و از آن در شبکه کتاب به نحو احسن استفاده کنیم و آن را در اطلاع‌رسانی محتوای شبکه به کار بگیریم. بسیاری از این شماره پیامک‌ها از سوی ناشران در اختیار ما قرار گرفته‌است که هر کدام از ناشران برای خود شبکه مخاطبان خاص دارند. علاوه بر این کانال شبکه کتاب در پیامرسان بله هم ظرفیت قابل توجهی است.

مجید صحاف در بخش دیگر گفتگو از توجه جدی به کتاب های دفاع مقدس در شبکه کتاب سخن گفت و آن را از اولویت های شبکه دانست و اضافه کرد:  طبیعی است در  فضای انتخاب موضوعات و تقسیم‌بندی‌هایی که وجود دارد، کتابهای دفاع مقدس جزئی از اولویت‌های ماست. الان ما در شبکه برنامه‌ای با عنوان رحیل داریم که کتاب‌هایی متناسب با ایام محرم و صفر در این برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد. قرار است چنین رویکردی در ایام هفته دفاع مقدس هم اتخاذ شود و برنامه‌ای تولید شود که کتب و نویسندگان مرتبط با دفاع مقدس معرفی و برنامه ترکیبی و جذابی تولید شود. البته تولید برنامه‌های گفتگو محور هم در دست برنامه‌ریزی است و البته قرار نیست توجه به کتاب دفاع‌مقدس منحصر در ایام هفته دفاع‌مقدس باشد. بسیاری از کتاب‌های دفاع مقدس هم تاکنون در شبکه معرفی شده‌اند.‌

وی در مورد چگونگی برقراری ارتباط نشرهای حوزه دفاع مقدس با شبکه کتاب جهت انتشار محتوا افزود: بسیاری از نشرها خودشان محتوا تولید می‌کنند و برای شبکه می‌فرستند و ما پخش ‌می کنیم. به عنوان مثال حوزه هنری  محتوای تولیدی خود در مورد کتاب را ارائه می دهد و در شبکه پخش می شود. اما آن دسته از نشرهایی که خودشان توان تولید محتوا ندارند می‌توانند یک همکاری محتوایی با شبکه شکل دهند که برنامه مشترک تولید شود. مثلا ناشری عنوان می‌کند که صد کتاب در زمینه دفاع‌مقدس تولید کرده است و به همه نویسندگان آن آثار هم دسترسی دارد و می‌خواهد در مورد نویسندگان و کتاب‌های خود با شبکه ارتباط برقرار کند؛ ما قطعا این پیشنهاد را بررسی  و به بهترین شکل آن را اجرایی می‌کنیم. حتی این ظرفیت در شبکه کتاب وجود دارد که زندگی یک نویسنده دفاع مقدس را به تصویر بکشد که همه این همکاری‌ها به خود ناشران بستگی دارد. ما به دنبال این هستیم همه ناشران درگیر محتوای برنامه‌های تولیدی شبکه کتاب شوند.

مدیر شبکه کتاب، ارتباط با نرم افزار شاد را از امتیازات شبکه کتاب دانست و عنوان کرد: ما همه باور داریم باید دانش‌آموزان را با کتاب درگیر کنیم. ما یک کانال فعال و پویش مستمر در نرم افزار شاد داریم که با عنوان «فراز طلایی» فعال است و حدود پنجاه هزار دانش آموز به این واسطه درگیر شبکه کتاب شده‌اند. در ایام اخیر بازخوردهای بسیار خوبی از ارتباط دانش آموزان با پویش‌های کتاب حاضر در شاد داشتیم.

محمد حسین خدایی