"گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین": دوازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی؛ هدفی که نفر اول فرهنگی کشور را بر این وا داشت که به دوحه سفر کند.محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه دوازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی با همتای پاکستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار دو طرف بر توسعه روابط فرهنگی دو جانبه و امضای تفاهم‌نامه جدید در حوزه فرهنگی تاکید کردند.

تاکید بر تسریع در تولید فیلم سینمایی اقبال لاهوری یکی از نکات مهم این سفر به شمار می رود. بنا بر گفته خود وزیر، توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری ضروری است. جمال شاه وزیر فرهنگ پاکستان نیز از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سفر به اسلام آباد و حضور در مراسم هفته فرهنگی ایران دعوت کرد و می گوید: پاکستان علاقه‌مند است تا در مدارس پاکستان، هنرهای ایرانی مانند خطاطی و هنرهای تجسمی آموزش داده شود.

دیدار با  سالم بن محمد المالک دبیرکل سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو) از دیگر اهداف سفر دکتر اسماعیلی است.او در این دیدار با تاکید بر اهمیت جایگاه آیسسکو بر علاقه‌مندی کشورمان برای همکاری بیشتر با این سازمان تاکید کرد.

وی گفت:حوزه دغدغه‌های فرهنگی در جهان اسلام متنوع است و نیاز به رایزنی و گفت‌وگوی بیشتر بین مقامات کشورهای اسلامی در این زمینه‌ها وجود دارد و آیسسکو می‌تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند.همکاری با جهان اسلام و جوامعی که در حوزه فرهنگی دارای دغدغه‌های مشترکی هستند برای جمهوری اسلامی ایران اولویت بوده است.

وزیر ارشاد  با اشاره به سابقه تمدنی و فرهنگی چند هزار ساله کشورمان و نقش ایران در نشر و گسترش فرهنگ اسلامی، بر همکاری مشترک با آیسسکو تاکید و از مدیرکل این سازمان برای سفر به تهران دعوت کرد.

1372037_orig

سخنرانی با عمق وزیر فرهنگ در افتتاحیه اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در قطر

دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ در دوازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی گفت: با توجه به گسترش جهالت مدرن و پیدایش گروه های افراطی و تکفیری از یک سو و اسلام-ستیزان از سوی دیگر، بیش از هر زمان دیگری نیاز به اخلاق و معنویت وجود دارد. اساساً دوری از اخلاق و معنویت سبب پیدایش گروه های افراطی و تکفیری و نیز اسلام ستیزان گشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به منظور حضور در دوازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی به قطر سفر کرده است، با وزیر فرهنگ، گردشگری و میراث عراق دیدار و گفت و گو کرد. او در این دیدار با أحمد فکاک البدرانی وزیر فرهنگ، گردشگری و میراث عراق از میزبانی ملت و دولت عراق و برگزاری موفق راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی تقدیر و تشکر کرد.

در این دیدار دو طرف با اشاره بر مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور بر توسعه همکاری های فرهنگی و هنری تاکید کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دعوت از همتای عراقی اش برای سفر به ایران گفت: مشترکات تمدنی و تاریخی و مردمی دو کشور اساس توسعه روابط فرهنگی دوجانبه بین ایران و عراق است.وزیر فرهنگ عراق نیز با ابراز خرسندی از این دیدار با تاکید بر توسعه روابط فرهنگی دو کشور خواستار همکاری و تولیدات مشترک سینمایی بین ایران و عراق شد، که مورد استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

سرعت تقویت دیپلماسی فرهنگی و عمومی در دولت مردمی مناسب و به نسبت دورهای گذشته مطلوب است؛ از سویی هم باید گفت که ایجاد برند ملی و ساخت تصویر واقعی از ایران برای اذهان بین‌المللی و همچنین شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و تاریخی ایران و ایرانیان از مهم ترین اهداف دیپلماسی فرهنگی و هنری دولت سیزدهم  به شمار می رود که مسئولان فرهنگی به دنبال آن هستند.

محمدعلی میرزایی