گروه فرهنگ و ادبیات «هنرآنلاین»: بشر جدید بسیار در طبیعت تصرف کرده و تا جایی که توانسته برای راحت زیستن تلاش نموده است،  اما  در جای جای زیست دنیوی‌اش، تلاطم و نگرانی بسیار انسان ناظر به زندگی مدرن مشاهده می‌شود. چه باید کرد وقتی نظام زندگی دنیوی به جایی رسیده است که عده‌ای تا سر حد نابودی ثروتمند می‌شوند و گروهی دیگر ریزه‌خوار این ثروتمندان. پول در این نظام حرف اول را می‌زند.  این مصیبت را هنگامه درمان است وقتی تجویز خداوند برای حل همه مشکلات بشر حسین‌ابن‌علی‌علیه‌السلام.  

وقتی کربلا حاضر و باقی است و نور حقیقت از آن متشعشع می‌شود، باید منتظر تغییر بود.  نور کربلا بیش از قبل، در اربعین شهادت فرزند حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام متجلی است .جایی که پول به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های جدید زندگی انسان رنگ می‌بازد. گویی بهشت زمینی هم با نور سید شهیدان خلق شده است.  اگر بشر غربی که گاهی غرق در نعمات و جذابیت‌هاست، به امام سوم شیعیان تاسی کند و با پیش روندگان به سمت قله کربلا همراه شود،  شکل جدیدی از زندگی را پیدا می‌کند. 

نمونه آن است که در روزهای پایانی برگزاری این کنگره بین‌المللی  همه جوانب برگزار کننده اشک ریزان و غمزده از انتهای ظاهری آن هستند. موکب‌داران و زوار همه اشک می‌ریزند و ما چه می‌دانیم شاید حجت باقی خداوند هم.

سخن با هنرمندان این است که روزی همگی باید در محضر پروردگار یکتا نسبت به آنچه گذشت و نسبت به آن ادای دین نکردیم،  پاسخگو باشیم. همه باید فریاد بزنیم که زندگی در پیش است. میان گرمای سوزان عراق در میان خیابان‌ها چیزی به نام زندگی جریان دارد که حقیر و ذلیل نیست،  بلکه عزیز و ژرف است.  

از هر کسی که علاقه دارد زندگی را با مبنای خلقت تجربه کند عاجزانه خواهش می‌کنیم به اربعین و تجربه‌های بی نظیرش تاسی کند و در آن زیست کند و از آن بگوید تا جهان از عشق حقیقی و بی‌همتا پر شود.