بخش سینما و تلویزیون «هنرآنلاین» هر پدیده مردمی و انسانی می‌تواند منبعی برای تولید آثار نمایشی باشد. «پیاده‌روی اربعین» به عنوان یکی از اتفاقاتی که هرساله توسط مردم رقم می‌خورد نیز به واسطه تنوع موضوعی می‌تواند سرچشمه‌ای برای تولید اثر باشد. مستندسازی در رابطه با اربعین ، یکی از سوژه‌های داغ میان کارگردانان مستند است. وحید چاووش از جمله این کارگردانانی است که چندین مستند را در رابطه با اربعین و پیاده‌روی مردمی آن ساخته است. «یادداشت‌های یک پیاده» از این کارگردان جزو نخستین مستندهایی است که با موضوع پیاده‌روی اربعین ساخته شده است. اما دو مستند «شما چه کسی هستید؟» و «حاشیه‌ای کوتاه از یک متن بلند» که مورد تقدیر جشنواره‌های مستند هم قرار گرفته‌اند از معروف‌ترین‌های آثار چاووش هستند.

1396071417222782212157484

 

وحید چاووش با اشاره به این که تولید اثر در زمینه اربعین امری منحصر به‌فرد است در گفتگو با هنرآنلاین گفت: حضرت سیدالشهدا(ع) از منحصربه فردترین شخصیت‌های عالم است.افتخار بزرگی است که هرکسی که می‌تواند خدمتی کند و من هم به اندازه وسع خودم تلاش کردم. تا پیش از ساخت فیلم آقای ناصر تقوایی با عنوان «اربعین»، فیلمی که به موضوع اربعین پرداخته شده باشد نداشتیم. البته این اثر آقای تقوایی هم در رابطه با پیاده‌روی نیست. این اواخر کارگردانان بسیاری بر این موضوع کار می‌کنند و از لحاظ کمی آمار بالایی وجود دارد اما به لحاظ کیفی فیلمی که بتواند آیینه انعکاس دهنده علاقه‌مندی‌های مردم شرکت‌کننده در پیاده‌روی باشد، خیلی کم است و می‌توان گفت کار کیفی در این خصوص صورت نگرفته است.

این کارگردان در رابطه با لزوم پیوند علاقه با تخصص عنوان کرد: ما در رابطه با هر موضوعی که می‌خواهیم کار کنیم، هرچقدر که اطلاعات بیشتری در رابطه با آن موضوع داشته باشیم، می‌توانیم فیلم بهتری بسازیم. ما به این پروسه تحقیق کردن و رویکرد محققانه فیلمساز با اثر می‌گوییم. اگر علاقه قلبی هم به این تحقیق افزوده شود قطعا نتیجه بهتر خواهد شد. مسلما کسی که ویژگی مردمی که به حضرت سیدالشهدا(ع) خدمت می‌کنند را بهتر بشناسد، این امکان را دارد که فیلم بهتری بسازد. اما در کنار همه این‌ها، مقدمه ماجرا، دانستن پایه‌های فیلمسازی است. اگر شما هرچقدر علاقه به آشپزی داشته باشید اما بلد نباشید و تجربه نکرده باشید، احتمالا نتیجه خوبی نخواهد داشت. یاد گرفتن اصول پایه فیلم و هنر برای تولید اثر الزامی است.