به گزارش گروه فرهنگ وادبیات خبرگزاری هنرآنلاین؛ موضوع اقتباس در آثار نمایشی در سینما و تلوزیون بسیار مهم و قابل پرداخت است. آثار مکتوب بسیاری وجود دارد که می توان با تکیه بر آن ها برای آثار سینمای و تلوزیونی فیلمنامه نوشت. یکی از ظرفیت های شگرف در این زمینه آثار مکتوب مربوط به سال های ابتدایی انقلاب اسلامی و بحران های مختلف در آن دوره زمانی می باشد. یکی از بخش های ملتهب کشور در سال های ابتدایی انقلاب مناطق کرد نشین بوده است که با تحرکات گروهک های کوموله و دموکرات، این منطقه شرایط خاصی را داشت. یکی از آثار نمایشی که اخیرا توسط رسانه ملی تولید شده است سریال «سوران» است که به این موضوع اختصاص دارد. مجموعه سوران از جمله آثار نمایشی می باشد که فیلمنامه آن با اقتباس کتاب «عصرهای کریسکان» نگارش شده است. کتاب « عصرهای کریسکان» سرگذشت مجاهد شهید امیر سعید زاده در منطقه کردستان در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی و ایام دفاع مقدس و همچنین اسارت وی به دست کروهک ها در آن منطقه می باشد. شهید سعید زاده دی ماه 1400 به فیض شهادت نائل شد.

در همین ارتباط کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب «عصرهای کریسکان»  در گفتگو با هنرآنلاین سریال سوران را خوب ارزیابی کرد و عنوان کرد که این مجموعه نمایشی توانسته محتوای کتاب را به خوبی پوشش دهد.

گلزار راغب اضافه کرد: که نزدیک به یک سوم کتاب تبدیل به این سریال شده است، در حالی که کتاب سال های 56 تا 74 را روایت می کند اما سریال بر اساس بر اساس بخشی از کتاب تولید شده است. 

گلزار راغب این سریال را داری انسجام می داند که توانسته به خوبی به جزئیات حوادث کتاب بپردازد.

نویسنده کتاب « عصرهای کریسکان» در مورد برخی تفاوت های موجود بین سریال و کتاب افزود: کتاب «عصرهای کریسکان» تنها متون نگارشی کردستان در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی نمی باشد و بنده از جانب خودم این اختیار عمل را به عوامل سریال دادم که از اتفاقات موازی که در منابع دیگر آمده است هم در سریال استفاده کنند، که این مسئله باعث شده است حتی به این مجموعه کمک کند و یاری کننده روایت کتاب باشد.

 گلزار راغب همچنین اشاره کرد که در موضوع اقتباس در ایران کم کار بوده ایم ولی این امید وجود دارد که سریال سوران باعث شود مسیر برای ساخت مجموعه نمایشی اقتباسی هموارتر و در ادامه آثار اقتباسی بهتری تولید شود.

به عقیده وی « عصرهای کریسکان» ومجاهدت های امیر سعید زاده و همچنین اسارت دوم ایشان قابلیت های بسیار زیادی برای ساخت مجموعه های نمایشی دارد.