به گزارش هنر آنلاین ، علی‌اکبر طالبی‌متین رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و یرشاد اونگاروف نایب مفتی اداره دینی مسلمانان قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

طالبی‌متین در این‌نشست با اشاره به اشتراکات دینی، فرهنگی و تمدنی دو کشور همسایه ایران و قزاقستان گفت: اسلام مهمترین عامل وحدت دو کشور است و اسلام موجب همدلی و نزدیکی دو ملت شده است.

وی افزود: جمهوری قزاقستان با ابتکار برگزاری کنگره ادیان جهانی و سنتی نشان داده امور معنوی و تعامل سازنده ادیان در جهان کنونی واجد اهمیت است و گفت‌وگوهای بین دینی می‌تواند تأمین کننده آرامش و تعالی جوامع و مانع بزرگی در برابر تندروی‌ها باشد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه گفت: خوشبختانه مناسبات دو کشور در حوزه همکاری‌های دینی و معنوی رو به پیشرفت است و مصداق بارز آن سفر مفتی اعظم قزاقستان به همراه هیأت ۶ نفره از اداره مسلمانان قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران و همچنین، برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی با مشارکت اداره مفتیات است.

 

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و صنایع دستی در قزاقستان

یرشاد اونگاروف، نایب مفتی اداره دینی مسلمانان قزاقستان به موضوع وحدت اسلامی و نقش آن در ایجاد اتحاد و برادری میان کشورهای اسلامی که جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته منادی آن بوده است، پرداخت و گفت: این موضوع برای قزاقستان هم با اهمیت است، لذا کوشش‌هایی که در این زمینه می‌شود را ارج می‌نهمیم.

اونگاروف ابراز کرد: اداره دینی مسلمانان قزاقستان همیشه برای همکاری‌های سازنده با نمایندگان کشورهای خارجی به خصوص با کشور مسلمان و دوست مانند ایران آماده است.

وی از میهمان نوازی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از مفتی اعظم قزاقستان و هیأت همراه در سفر به ایران تقدیر و تشکر کرد و از آمادگی اداره مفتیات جهت توسعه همکاری‌ها با رایزنی فرهنگی کشورمان در همه عرصه‌ها خبر داد.

اونگاروف در ارتباط با برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و کارگاه هنرمندان ایرانی گفت: برنامه سال گذشته مورد استقبال گسترده مردم مسجد جامع فارابی قرار گرفت و برگزاری چنین برنامه‌هایی در یکی از مراکز دینی پایتخت برای اداره مسلمانان مورد افتخار خواهد بود.

در پایان این دیدار مقرر شد برای برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و صنایع دستی در یکی از مساجد بزرگ شهر آستانه هماهنگی‌های لازم به عمل آید.