به گزارش هنر آنلاین ، سرهنگ محمد حسن سلامی که در اولین جلسه ستاد بزرگداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت سال ۱۴۰۲ سخن می‌گفت بیان کرد: دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی و کشور به عنوان برگ زرینی ثبت و ماندگار شده که برای آینده و تاریخ بسیار قابل تحسین و تقدیر خواهد بود. حاصل تلاش‌های هشت ستاد شهرستانی و ۱۴ کارگروه استانی در حوزه ترویج دستاوردهای انقلاب و دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد شهدا در سال جاری ۱۵ هزار فعالیت و برنامه با تاثیر پذیری و عمق بخشی بیشتر و با رویکرد جوانان و خانواده در سطح استان پیش بینی شده است.

 مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: مقام والای پیشکسوتان دوران دفاع مقدس، باید همواره گرامی داشته شود. پیشکسوتان بهترین الگوهای ایستادگی و مقاومت برای ملت و نسل آینده هستند و امروز جوانان و نوجوانان باید پیشکسوتان را الگوی خود برای پیشبرد اهداف انقلاب قرار دهند. با هدف تجلیل از رشادت‌ها و جانبازی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، تجلیل از ۱۵ هزار رزمنده، پیشکسوت و ایثارگر دفاع مقدس را در سال ۱۴۰۲ در برنامه داریم که با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی، ستادهای شهرستانی و کارگروه‌ها محقق خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری ۳۰۰۰ محفل خاطره گویی رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس با ۳۰۰ راوی دفاع مقدس در سطوح مختلف از جمله در سطح پایگاه‌ها، مساجد، دانشگاه‌ها ومراکز آموزشی، اقشار و صنوف، نهادهای فرهنگی، دستگاه‌های اجرایی در سطح استان برنامه ریزی شده است. تدوین دانشنامه دفاع مقدس ماندگارترین سند تاریخ جنگ تحمیلی استان سمنان خواهد بود و تبیین تاریخ و فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس در طول جنگ تحمیلی و انتقال دانش‌های مربوط به آن دوران به نسل‌های حال از مهمترین اهداف تدوین دانشنامه ‌است که درسال جاری ۳۰۰ پرونده علمی و ۳۵۰ مقاله و ۲ جلد دانشنامه آماده چاپ و انتشار خواهد شد.

سلامی خاطرنشان کرد: امروز وظیفه داریم زمینه مناسب برای ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت را فراهم کنیم و لذا کتاب یکی از بهترین ابزارهای انتقال این فرهنگ است و در سال جاری۱۰۰ عنوان کتاب مکتوب و ۵۰ عنوان کتاب صوتی در دستور کار قرار گرفته شده است که ۵۰ درصد تولیدات به حوزه کودک و نوجوان اختصاص خواهد یافت.

وی در پایان گفت: در ۶۱ یادمان شهدای گمنام استان ۱۶۷ شهید تدفین شده‌اند که ۴۶ یادمان تکمیل شده ‌و ۱۵ یادمان در حال ساخت می‌باشد و انتظار داریم تا پایان سال تمامی یادمان تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرند.