به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری نمایشگاه قرآن کریم، موید جهانبخش معاون اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و مسئول بخش محافل قرآنی سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در خصوص فعالیت‌های این بخش گفت: بخش محافل قرآنی یکی از بخش‌های پیرامونی نمایشگاه بین‌المللی قرآن محسوب شده و به طور کل خارج از نمایشگاه است.

 

محافل قرآنی در ۶۳ مسجد استان تهران برگزار می‌شود

وی ادامه داد: کارگروهی با حضور اعضای مختلف جامعه قرآنی تشکیل دادیم که ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد، مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان دراالقرآن سازمان تبلیغات از عضوهای مهم این کارگروه هستند.

جهانبخش در خصوص تعداد این مساجد بیان داشت: ما بنابر سن پیامبر و تقارن بهار قرآن و طبیعت ۶۳ مسجد را پیش‌بینی کردیم که در حال حاضر ۶۱ مسجد هماهنگ شده است. ۲۲ مسجد در شهر تهران و ما بقی در شهرستان‌های تهران محفل انس با قرآن را برگزار خواهند کرد.

 

اختتامیه محافل قرآنی ۲۴ فروردین در نمایشگاه قرآن

مسئول بخش محافل قرآنی سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به زمان برپایی این محافل گفت: این محافل شب چهاردهم فروردین تا شام ۲۳ فروردین همزمان با شب شهادت امام علی (ع) و شب قدر دوم در تمامی مساجد برگزار می‌شود. ۵ محفل ویژه نیز برای شب و روز تولد امام حسن (ع) در حال هماهنگی و برنامه‌ریزی است که در مساجد به صورت ویژه برپا شود.

وی ادامه داد: اختتامیه این محافل ۲۴ فروردین با دعوت از مخاطبین در کلیه مساجد، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن همراه با عزاداری شهادت مولی الموحدین حضرت علی(ع) انجام خواهد شد.

 

چرا مساجد میزبان محافل قرآنی نمایشگاه شدند؟

جهانبخش در خصوص هدف برپایی چنین محافلی ادامه داد: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مساجد باید تبدیل به پایگاه قرآنی شود و تاکید آقای معاف رییس نمایشگاه، مبنی بر محصور نبودن فعالیت‌های قرآنی در نمایشگاه و جاری و سازی فعالیت‌های قرآنی در تمام اقصی نقاط شهر،  محافل قرآنی در مساجد شکل گرفت تا این امر آغازی برای فعالیت‌های قرآنی مساجد در طول سال باشد. بیشتر مساجدی که این محافل در آن‌ها برگزار می شود که ستاد عالی کانون های مساجد در آن نقش فعال داشته و به صورت کاملاً ستادی و مجوزدار به نقش آفرینی می‌پردازند. این کانون‌ها کلاس‌های قرآنی و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی را در طول سال برگزار خواهند کرد.

وی ادامه داد: قاریان محافل با کمک اتحادیه موسسات قرآنی استان تهران و دارالقرآن سازمان تبلیغات استان تهران انتخاب می‌شوند. مساجدی که محفل قرآنی بزرگ نداشتند، انتخاب شده‌اند. همچنین در این محافل از قاریان خوشخوان و خوشنامی که گمنام هستند،   استفاده خواهد شد تا گستره قاریان نیز زیادتر شود و همه در این محافل قرآنی مشارکت داشته باشند. برنامه‌ریزی برپایی محافل ویژه توسط رحیم قربانی مسئول بسیج شهر تهران صورت می‌گیرد.

مسئول بخش محافل قرآنی سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در پایان با اشاره به اعلام اسامی و مشخصات این محافل گفت: با آغاز نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ فروردین ماه بسته‌ای در سایت نمایشگاه به نشانی www.iqfa.ir بارگذاری می‌شود که اسامی مساجد به همراه مشخصات هر محفل در آنجا قرار داده خواهد شد.

سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۲۵ فروردین‌با شعار «میخوانمت» در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا یک بامداد خواهد بود.