به گزارش هنر آنلاین ، احمد سمیعی گیلانی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و استاد شناخته شده حوزه زبان و ادبیات فارسی ساعاتی پیش در سن 103 سالگی درگذشت. 

علی یاری، مدیر روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن تایید این خبر گفت: مراسم تشییع استاد سمیعی گیلانی روز شنبه، پنجم فروردین‌ماه، در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز زمان مراسم مشخص نیست و متعاقباً اعلام خواهد شد، ادامه داد: مراسم خاکسپاری استاد نیز قرار است در شهر رشت برگزار شود. 

زنده‌یاد سمیعی گیلانی، مولف، ویراستار و مترجم، در محله سنگلج تهران در خانواده‌ای گیلانی به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. وی در اواخر دههٔ 1340 به‌عنوان ویراستار در مؤسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌موازات آن دورهٔ کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند.

او در کنار حرفهٔ ویراستاری، چند کتاب در زمینهٔ آیین نگارش و ویرایش تألیف کرد و مقاله‌های ارزشمندی در مجلات متعددی نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رسانید.

سمیعی کار ترجمه را با برگرداندن رمان دلدار و دلباخته، از ژرژ ساند شروع کرد و بعداً آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی برگرداند.  زنده‌یاد سمیعی از ابتدای انتشار در سال 1374  تا خرداد 1398 سردبیری نشریهٔ نامهٔ فرهنگستان را بر عهده داشت.