به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سه‌شنبه بیست‌وسوم اسفندماه، در منزل احمد سمیعی، با حضور نیکولا رُش (Nicols Roche)، سفیر فرانسه در ایران و تنی چند از همراهان او و نیز همراهی افرادی از خانواده استاد، بالاترین نشان نخل آکادمیک، کوماندور، به احمد سمیعی تقدیم شد.

نخل آکادمیک نشان افتخار ملی وزارت آموزش عالی فرانسه است که به بزرگان اندیشه، به‌سبب خدماتی که به‌همت آنان انجام پذیرفته، اعطا می‌شود. سابقه اعطای این نشان افتخار، که از قدیمی‌ترین افتخارات مدنی است، به زمان ناپلئون و به سال ۱۸۰۸ در تجلیل از اعضای برجسته دانشگاه پاریس، به‌سبب مشارکت برجسته در فرهنگ و آموزش، برمی‌گردد.

اعطای این نشان افتخار به سایر بزرگان فرهنگ و آموزش در ممالک دیگر تسری یافت. ازجمله کسانی که در ایران موفق به کسب این نشان شده‌اند می‌توان به علی‌اکبر سیاسی روانشناس، نویسنده و رئیس دانشگاه تهران، احمد کامیابی مسک مترجم و استاد درام و تئاتر مدرن دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، سیدجواد طباطبایی مولف، مترجم و استاد علوم سیاسی، محمدعلی سپانلو شاعر، مترجم و منتقد ادبی، رضا سیدحسینی نویسنده و مترجم، جواد حدیدی نویسنده و مترجم و ابوالحسن نجفی نویسنده، محقق و مترجم اشاره کرد.

نخل آکادمیک شامل سه درجه و عالی‌ترین آن نشان کوماندور است که نخستین‌بار در میان متفکران کنشگر ایرانی، به استاد احمد سمیعی تعلق گرفته است. در ابتدای این بزرگداشت، استاد سمیعی به زبان فرانسه، از پَپ ان‌دیای (Pa NDIAYE) وزیر آموزش عالی فرانسه به‌سبب اعطای نشان تشکر و از حضور سفیر و همراهان ایشان قدردانی کردند.

سپس نیکولا رُش به ایراد سخن پرداخت و نطق استاد را، که با فصاحت و درستی همراه بود، ستود و آرزو کرد که خود نیز بتواند روزی زبان فارسی را آنچنان بیاموزد و تکلم کند که استاد زبان فرانسه را سخن گفته‌اند.

سفیر، اعطای نشان کوماندور را بسیار نادر دانست که افراد معدودی موفق به دریافت آن می‌شوند. نیکولا رُش ضمن قدردانی از سمیعی گیلانی بر نقش اثرآفرین ایشان در معرفی آثار ارزشمند فرانسه به زبان فارسی و نیز سهم بسزای استاد در فرهنگ و هنر جهان تاکید و گزارشی مجمل اما دقیق از زندگی و آثار استاد بیان کرد که نشان‌دهنده آگاهی عمیق سفیر فرانسه از احوال سمیعی گیلانی بود.