گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این مجموعه شامل داستان‌های «زیباترین صبح زندگی‌ام»، «وقتی یاس بنفش دوباره شکوفا می‌شود»، «وقتی که پدر سبیلش را تراشید»، «فریتسشن»، «تعمیری دشوار»، «چنگ و دندان»، «آقای کلوتات یا پهنه دریاها»، «بازگشت به بهشت»، «شانس و شیشه» و «فانوس، فانوس» است. «چند نکته در پایان» پی‌گفتار مارینا شنوره ضمیمه اثرست.

کتاب «وقتی که پدر سبیلش را تراشید» به‌لحاظ طنزپردازی و شیوه روایی ادامه داستان‌های قبلی این نویسنده با عنوان «آن وقت‌ها که هنوز ریش پدر قرمز بود» هستند؛ که پس از مرگ او به‌همت همسرش مارینا شنوره نشر یافت.

بیشتر داستان‌ها فضای سیاسی دارند و مخاطب را از منظر نگاه پدر و پسر حاضر در قصه‌ها، با بحران اقتصادی آلمان و شرایطی که منجر به چیره شدن قدرت توسط فاشیست‌ها شد آشنا می‌کنند.

در بخشی از این کتاب در صفحه ۳۵ می‌خوانیم: «در طول راه، حالا بیش از هر چیز دیگری سینماهای اطراف میدان الکساندر توجهمان را جلب می‌کردند. البته آن‌ها را قبل‌ترها هم دیده بودیم، ولی هیچ‌وقت پا توی هیچ‌کدامشان نگذاشته بودیم. چون پدر اهل سینما نبود و همیشه می‌گفت: «سینما فقط مثل یک‌جور لالایی است که مردم را خواب می‌کند». و به‌راستی پلاکاردها و عکس فیلم‌های آویزان به در و دیوار به جای این‌که گواه اشتباه بودن حرف پدر باشد، ما را از درست بودن نظرمان مطمئن‌تر می‌کرد. پدر از دیدن آن‌ها هی افسرده‌تر شد. خوشبختانه همان موقع مردی ترشرو و نسبتا پیر به‌زحمت از بین جمعیت جلو آمد».

ولف دیتریش شنوره  (۲۲ اوت ۱۹۲۰-۹ ژوئن ۱۹۸۹) که نامش با ادبیات کلاسیک قرن بیستم گره خورده، یکی از چهره‌های شاخص داستان‌نویسی در آلمان پس از جنگ است. شنوره، که برخلاف میلش از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ در خدمت سربازی بود، درست مثل هاینریش بل با کوله‌باری از رنج و سرخوردگی به ویرانه‌های سرزمین مادری‌اش بازمی‌گردد و اندکی بعد کار ادبی‌اش را آغاز می‌کند.

شنوره در کنار زیگفرید لنتس، اینگبورگ باخمان، هاینریش بل، پاول سلان، گونتر گراس و ... از پایه‌گذاران انجمن ادبی گروه ۴۷ بود. عضو انجمن قلم هم بود. البته بعدها در سال ۱۹۶۱، در اعتراض به سکوت بسیاری از اعضا در برابر ایجاد دیوار برلین، انجمن را ترک کرد.

از شنوره ۴۰ کتاب، ۲۰ نمایشنامه رادیویی، ۱۵ فیلم تلویزیونی و داستان‌های کوتاه بسیاری به جا مانده است. در طول فعالیت ادبی‌اش به دریافت جوایز ادبی بسیار نایل شد همچون جایزه فونتانه، جایزه ایمرمان، جایزه ادبی گئورگ ماکنزن، نشان افتخار آلمان، جایزه ادبی شهر کلن، جایزه گئورگ بوشنر و جایزه فرهنگی شهر کیل.

کتاب «وقتی که پدر سبیلش را تراشید» نوشته ولف دیتریش شنوره با ترجمه کتایون سلطانی در شمارگان ۷۷۰ نسخه با قیمت ۶۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.