گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب دربرگیرنده پنج داستان با عناوین «ساز داود»، «تشک»، «سلمانی وارطان»، «مراحل رشد یک دانه» و «لحظه قطعی» و در ۱۰۲ صفحه نگاشته شده است. 

داستان‌های مجموعه «سلمانی وارطان» درباره انسان‌های سرخورده و رانده شده و افرادی است که از تغییر و تحولات پرسرعت جامعه عقب مانده‌اند. این جدایی آن‌ها را به‌تنهایی کشانده است. آدم‌های این مجموعه در تلاش و تقلا هستند تا با نشانه‌هایی حتی کوچک بخشی از خود را در گذشته پیدا کنند.

در بخشی از داستان «تشک» در صفحه ۳۴ می‌خوانیم: «یک چیزهایی هم درباره رابطه جغرافیا و عشق گفت که افسون چندان از آن‌ها سر درنیاورد. تنها چیزی که از حرف‌های فرزاد می‌شد فهمید این بود که ایران منهای ازدواج ممکن نیست و آلمان منهای افسردگی.

حرف‌های فرزاد که تمام شد افسون پرسید چطور آدمی با روحیات او راضی شده مادرش کسی را به او معرفی کند. فرزاد جواب را حاضر و آماده در آستین داشت. طریقه آشنایی مهم نبود و اتفاقا بد نبود آدم این‌جور مواقع قانون اعداد بزرگ را در ذهن داشته باشد.

اصل قانون اعداد بزرگ یعنی هر چه تعداد آزمایش‌ها بیشتر شود احتمال این‌که نتیجه به‌جواب درست نزدیک شود بیشتر می‌شود. در مثال ما هرچه تعداد آشنایی‌ها بیشتر، احتمال ملاقات با آدم به‌درد بخور بیشتر».

کتاب «سلمانی وارطان» نوشته سپیده خمسه‌نژاد در شمارگان ۵۵۰ نسخه با قیمت ۳۵ هزار تومان از سوی انتشارات هیلا نشر یافته است.

خمسه‌نژاد متولد سال ۱۳۵۹، شاعر و نمایشنامه‌نویس است. نمایشنامه‌های بسیاری نوشته که اجراهای متعددی در رادیو، تلویزیون، جشنواره‌های داخلی و خارجی داشته است. او در ششمین دوره جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران»، از چهره‌های تقدیری بود که گزیده‌ای از شعر‌هایش در کتاب «روباه رقاص» (انتشارات آرادمان) در کنار شعرهای داوود خان‌احمدی و مهسا زهیری آمده است. ترجمه کتاب «تئاتر و شهر» اثر جن هاروی و مجموعه شعر «رقص نردبان» از دیگر آثار منتشرشده اوست.