گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ناتاشا امیری، نویسنده و منتقد ادبی با این توضیح که مشغول نگارش رمانی است که در گذشته می‌گذرد به هنرآنلاین گفت: یک مجموعه داستان هم آماده انتشار دارم ولی تصمیمی برای چاپ آن ندارم. «گربه‌ها تصمیم نمی‌گیرند» آخرین کتابم است که سال گذشته نشر یافت. برخی آثار قابلیت فراروی از زمان دارند؛ هر چه بگذرد بیشتر جا می‌افتند و تاثیر خود را نشان می‌دهند. به‌نظرم باید در چاپ کتاب مکثی داشته باشم که البته به‌معنای کم‌کاری نیست. لازم است مسایلی در خودم بازیابی شود.

او درباره مجموعه داستان «گربه‌ها تصمیم نمی‌گیرند» که به‌تازگی در نخستین جایزه ادبی اصغر عبداللهی مورد تقدیر قرار گرفت، اظهارداشت: این کتاب را انتشارات ثالث منتشر کرده و شامل ۶ داستان با عناوین «گربه‌ها تصمیم نمی‌گیرند»، «تنگه»، «مرسانا»، «پرتقال بده»، «گپ مجازی» و «زالوساز» است. داستان اول این مجموعه که نام کتاب است را قبلا به‌صورت آنلاین منتشر کرده بودم و بازخوردهای خوبی از آن گرفتم. این داستان شهودی نوشته شده و طرح از پیش تعیین شده‌ای نداشت. «تنگه» داستان زنی است که خیانت دیده و از همسرش جدا شده می‌خواهد زن مستقلی باشد ولی با این که تحقیر شده هنوز زندگی گذشته را دنبال می‌کند.

امیری با بیان این که در«مرسانا» موجود فرازمینی که در کهکشان دیگری است روی ذهن انسان‌های کره زمین کار می‌کند، ادامه‌داد: «پرتقال بده» نیز درباره زنی است که مشکلاتی در زندگی زناشویی دارد و دنبال راه فرار از سختی‌ها، ایده داستان «گپ مجازی» را نیز از چت‌ها و گفت‌وگوهای مجازی گرفتم و به مشکلات و روابط توخالی و مجازی پرداخته‌ام. «زالوساز» داستان مردی است که پس از سال‌ها معشوقه قبلی خود را می‌بیند. تعبیری که مردها از عشق دارند با واقعیت فرق دارد. او با کشت زالو زندگی می‌گذراند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا در این مجموعه بیشتر مسایل اجتماعی و موضوعات زنان را در نگارش داستان‌ها مدنظر قرار داده، گفت: به هر حال مسایل اجتماعی در زندگی تاثیر دارد و معضلات اجتماعی را می‌بینم. اما در این مجموعه فقط به مسایل اجتماعی توجه ندارم و سعی کردم زاویه دیدم را تغییر دهم و بگویم به مسایل می‌توان نوع دیگری هم نگاه کرد. آنقدر درگیر مسایل مختلف در زندگی شده‌ایم که حتی پیش‌پاافتاده‌ترین مسایل که در واقعیت پوچ هستند را بزرگ جلوه می‌دهیم. به این برخوردها دیدگاه انتقادی دارم چرا درگیر این مدل زندگی شده‌ایم. وقتی این موضوعات را در داستان‌ها مطرح می‌کنم مخاطبان راهکار می‌خواهند که البته نویسنده نمی‌تواند راهکار بدهد و دنبال آن هم نیست.

مجموعه‌داستان «هولا هولا»، رمان کوتاه «با من به جهنم بیا»، مجموعه‌داستان «عشق روی چاکرای دوم»، تک‌داستان «آنکه شبیه تو نیست»، مجموعه داستان «بعد دیگر نمی‌توان خوابید» و رمان «مرده‌ها در راه‌اند» برخی آثار این نویسنده هستند.