گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کاظم شهبازی نویسنده، پژوهشگر و مدرس‌دانشگاه، با این توضیح که لازم بود دایره‌المعارف «نمایش تعزیه» مکتوب شود به هنرآنلاین گفت: نگارش این مجموعه از دو سال پیش با همکاری عسل عصری‌ملکی آغاز شد و تاکنون نوددرصد منابع جمع‌آوری شده است.

او با بیان این که دایره‌المعارف «نمایش تعزیه» الفبایی نشر می‌یابد، افزود: این مجموعه چندین جلد می‌شود و کار زمان‌بری است. معتقدم تعزیه یک فرم نمایشی است و به‌خاطر کارکرد اجتماعی ارزش درام پیدا می‌کند.  

شهبازی با این توضیح که فقط چند کتاب مهم درباره تعزیه منتشر شده، تصریح‌کرد: «تعزیه و تعزیه خوانی» اثر عنایت‌الله شهیدی، «تعزیه در ایران» اثر صادق همایونی و «تشنه در میقاتگه: متن و متن‌شناسی تعزیه» مجموعه لیتن تصحیح حسین اسماعیلی عناوین این متون محسوب می‌شود.

او هم‌چنین کتاب «گروه تئاتری پازارگاد» را که با همکاری پرستو قاسمی مکتوب کرده در انتشارات افراز در دست نشر دارد و ادامه داد: در سال ۱۳۳۹ زنده‌یاد حمید سمندریان از آلمان و اوایل دهه ۴۰ پری صابری از پاریس به ایران برگشتند و این گروه تئاتری را به‌طور مشترک تشکیل دادند. نمایش‌های ویژه‌ای را از اول دهه ۴۰ تا اوایل دهه ۵۰ به صحنه بردند. در این کتاب درباره چگونگی این گروه و تاثیر آن بر تئاتر معاصر گفته شده است.

شهبازی که کتاب «قهوه‌خانه‌ها در سه شکل هنری» را در همین انتشارات به چاپ سپرده، اظهارداشت: این کتاب نیز با همکاری پرستو قاسمی مکتوب شده و قهوه‌خانه‌ها را در سه فرم هنری در برمی‌گیرد. نخست «نقاشی قهوه‌خانه‌ای»، دوم «نمایشنامه‌های قهوه‌خانه‌ای اسماعیل خلج» و سوم «کافی‌شاپ‌های بعد از انقلاب». دوره صفویه زمان پیدایش قهوه‌خانه‌ها بود که بعدها به‌عنوان یک نظام فرهنگی متجلی می‌شود و در کتاب این روند با نقاشی قهوه‌خانه سپس بررسی نمایشنامه‌های قهوه‌خانه‌ای خلج در دهه ۴۰ و ۵۰ ادامه پیدا می‌کند. خلج آدم‌های قهوه‌خانه این دو دهه را به حساب آورد. افرادی که آنقدر آرزوهای‌شان کوچک بود که از سطح برآورده نشدند تبدیل شدند به حسرت بزرگ. صادق هدایت نیز آدم‌های فرودست جامعه را ارزش داد و آورد در داستان‌های کوتاهش و آن‌ها را شایسته دیدن کرد. در بخش سوم نیز درباره رویابافی جوانان در کافی‌شاپ است.  

او هم‌چنین کتاب «تئاتر ۴۷» را با همکاری ستاره خرم‌زاده‌اصفهانی نوشته و اضافه‌کرد: در این اثر کلیه اتفاقات تئاتری در سال ۱۳۴۷ در قالب اجرای نمایش که به شکل کارگروهی اتفاق افتاده در سه فصل با عنوان‌های  «پژوهشی ژرف و سترگ برای عباس نعلبندیان»، «شهر قصه بیژن مفید» و «در انتظار گودو اثر بکت کارگردانی داوود رشیدی» تدوین شده و در انتشارات افراز در دست چاپ است. سه نمایش شاخص سال ۴۷ که نقطه‌عطف تاریخ تئاتر هستند.