سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: عباس مخبر مترجم و اسطوره‌شناس، با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: کتاب "الهه‌ها" که از سوی نشر مرکز منتشر می‌شود از الهه‌ها در اساطیر مختلف جهان و جایگاه آن‌ها در یونان، هند، مصر و دیگر جاهای مختلف دنیا می‌گوید.

او با بیان این‌که کتاب نشان می‌دهد که کمبل چگونه فرایند شکوفایی یک الهه بزرگ به الهه‌های متعدد را در تخیل اسطوره‌ای دنبال می‌کند، ادامه داد: او از مطالعات ماریا گیمبوتاس در زمینه اروپای کهن نوسنگی تا اسطوره‌های سومری و مصری و از اودیسه حماسی هومر و کیش رازآمیز الئوسی یونان، تا افسانه‌های آرتوری قرون وسطی و رنسانس نوافلاطونی، ملکوت زنانه را دنبال و بررسی می‌کند. یکی از مضمون‌های مورد علاقه کمبل تحول و تداوم قدرت نمادین و کهن الگویی ملکوت زنانه، به‌رغم تلاش‌های یک سنت دینی دوهزار ساله یکتاپرست و پدرسالار برای حذف الهه‌ها بوده است.

مخبر با این توضیح که سخنرانی‌های الهه که محتوای کتاب را تشکیل می‌دهند، برآمده از کار کمبل روی اطلس تاریخی اساطیر جهان هستند، افزود: کمبل به بررسی یافته‌های گیمبوتاس در عرصه تحول و تجلی تخیل اسطوره‌ای می‌پردازد. او بینش‌های ژرف گیمبوتاس را در زمینه الهه بزرگ و کهن‌ترین ریشه‌های اسطوره‌ای و فرهنگی آن، در بستر داستان بزرگ‌تر و نامکشوف تحول تخیل انسان قرار می‌دهد.

این اسطوره‌شناس تصمیم دارد از اواخر دی ماه کلاس آنلاین "الهه‌ها در اسطوره" را برگزار ‌کند. او دوره‌های متعددی در زمینه اسطوره‌شناسی برگزار کرده و قصد چاپ این درس‌نامه‌ها را دارد.

"اسطوره‌های ایرانی" اثر وستا کرتیس، "اسطوره‌های اسکاندیناوی" اثر  ریموندیان پیج، "اسطوره‌های چینی" اثر آن بیرل، "اسطوره‌های مصری" اثر جورج هارت، "اسطوره‌های رومی" اثر جین گاردنر، "اسطوره‌های یونانی" اثر لوسیلا برن، "پیش‌درآمدی بر نظریه ادبی" اثر تری ایگلتون، "اومانیسم" اثر تونی دیویس، "پرسش‌های زندگی" اثر فرنادو سوتر و "اتم‌های سکوت، شگفتی‌های تکامل کیهان" اثر هوبرت ریوز از جمله آثاری هستند که توسط مخبر ترجمه و منتشر شدند. او مولف کتاب "مبانی اسطوره‌شناسی" است.