سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، محمدرضا آزاده‌فر نویسنده این کتاب، با این توضیح که ایران با داشتن غنای فرهنگی بالا به‌ویژه در زمینه‌ موسیقی شفاهی در حال از دست دادن فرصت‌هایی است که توجه دیرهنگام به آن می‌تواند این فرصت را به تهدید تبدیل کند، به هنرآنلاین گفت: تقریبا هیچ روزی نیست که بخش‌های مختلف مدیریتی کشور، از مدیران بالادستی تا مدیران میانی و پایینی، بحثی در مورد توسعه و رونق اقتصادی کشور به میان نیاورند.

او با بیان این‌که در اغلب اوقات به‌محض شنیدن توسعه‌ اقتصادی توجهات به بخش نفت، صنعت و تجارت معطوف می‌شود، افزود: در مواردی نیز موضوع گردشگری در مباحث میان اقتصاددانان طرح می‌شود، که آن هم بلافاصله مواردی مانند بازدید گردشگران از ابنیه تاریخی و موزه‌ها را به ذهن‌ها متبادر می‌کند. به این دلیل که معتقدم، توسعه‌ پایدار از مسیر فرهنگ‌وهنر ایرانی می‌گذرد مطالعات وسیعی را در زمینه گردشگری موسیقی و نقشی که می‌تواند در فراهم آوردن توسعه در بخش‌های شهری و روستایی ایفا کند از سال 1390 آغاز کردم.

مولف این کتاب در تلاش است تا با ارائه راهکارهای عملی امکان بهره‌مندی از موسیقی برای رونق شهری و روستایی ارائه کند. او در این اثر شیوه‌ای را در پیش می‌گیرد که به‌جای تولید و ارسال اثر موسیقی در قالب لوح فشرده یا فایل به مخاطب، بتواند او را به محل آفرینش موسیقی دعوت کند تا از موسیقی در زادگاه آن استفاده کند.

محتوای کتاب " گردشگری موسیقی" با بهره‌گیری از یک سلسله مطالعات بین‌رشته‌ای در حوزه‌های "اقتصاد موسیقی"، "صنعت گردشگری"، و "معماری و مدیریت شهری" همراه با نمونه‌های میدانی در چهار اقلیم اصلی ایران ارائه می‌شود که قابل استفاده برای طیف وسیعی از مخاطبان از حوزه‌های موسیقی، گردشگری، شهرسازی، معماری و مدیریت فرهنگی است.

این کتاب مشتمل بر دو بخش اصلی است. مفاهیم بنیادین در زمینه‌ رونق گردشگری موسیقی در بخش نخست مورد بحث قرار می‌گیرد و راهکارهای عملی توسعه‌ گردشگری موسیقی در ایران در بخش دوم طرح می‌شود. این کتاب همچنین حاوی پیشنهادی برای عملیاتی کردن اطلس گردشگری موسیقی ایران است.

محمدرضا آزاده‌فر عضو هیات علمی گروه موسیقی‌شناسی دانشگاه هنر است. "اقتصاد موسیقی"، "ساختار ملودی در موسیقی ایرانی"، "اطلاعات عمومی موسیقی"، "مبانی آفرینش ملودی در آهنگ‌سازی" و "موسیقی در فلسفه و عرفان" از آثار نشر یافته اوست.

کتاب "گردشگری موسیقی" با زیرعنوان توسعه‌ پایدار شهری و روستایی در ایران، در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 54 هزار و پانصدتومان توسط  نشر مرکز به چاپ رسیده است.