سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سعید تشکری نویسنده، با این توضیح که رمان "سبز آبی" را در انتشارات کتاب‌نیستان در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: این کتاب در مورد سلسله‌ سادات رضوی در ایران است که فرزندان بلامنازع نوه‌های امام جواد (ع) هستند و در اقصی نقاط دنیا از لهستان، سوریه و فرانسه پراکنده شدند. این پراکندگی موجب شده به‌اصلاح امور آن جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، بپردازند.

او با بیان این‌که هر کدام از قهرمانان رمان پیشینه‌ای در تاریخ دارند، افزود: تاریخی که جای آن در ادبیات خالی است. ابر انسان‌هایی که در رویدادهای بسیاری تاثیر می‌گذارند و ادبیات را می‌توانیم از شاخه این نحله فکری بیرون بکشیم. نویسندگان باید در فضای خالی ادبیات رمان تولید کنند نه در فضایی که رمان‌های بی‌شماری نوشته شده است. وقتی رمان می‌نویسم این اصل را مدنظر دارم. وظیفه هر نویسنده در حوزه داستانی این است که قهرمانان ملی را ضمن این‌که به یک ادبیات خاص وابسته هستند به جامعه ادبی ارائه کنند و گوش چشمی به ماجراهای زیست امروز خود داشته باشند. کهن‌الگوها بهترین جاذبه‌ای هستند که می‌توانند توسط نویسندگان از نو آفریده و به ادبیات روز تبدیل شوند تا از روی دست هم کپی ننویسیم.

تشکری هم‌چنین از انتشار رمان "پریزاد" از سوی انتشارات سوره‌مهر خبر داد و تصریح کرد: در کتاب سرگذشت منطقه‌ای از خراسان بزرگ را طرح کردم که در زمان سلطان‌حسین بایقرا قحطی آب می‌شود. در آن دوره اسماعیلیان نفوذ بسیار زیادی بر تیموریان دارند و منجر می‌شود آدم فاضلی به اسم امیرعلی شیرنوایی به وزارت برسد. در حقیقت داستان بافت رمانتیک این شخصیت بزرگ است و فضای داستان با فضای کنونی معاصرسازی شده و بحث نفوذ و این که دشمنان شبیه به دوستان ما هستند در رمان مستتر است. از جهت بافت و نگارش، سبک رمان مکتب خراسان است. در واقع تلاش داشتم گوشه‌ای از کهن الگوی خراسان را به یک فرم داستان امروزی ارائه کنم. به مکتب خراسانی به شدت علاقه‌مندم و امیدوارم رواج پیدا کند. مکتبی که مدت‌هاست خاموش شده است. 

او در مورد انتشار رمان "هرایی" جدیدترین کتابش، اظهارداشت: در این کتاب به ماجرای اجتماعی روز نگاه کردم و این که انسان‌ها چقدر در قرارهای خودشان با دل خود پایبند هستند. در واقع یک انگاره‌ای است وقتی که برای مشکل و سختی با خداوند، ائمه‌اطهار و مردم قراری می‌گذاریم چقدر به آن وفاداریم. نسبت به این وفاداری ممکن است در جامعه امروز سرمان بلا بیایید و به خاطر همین وفای به عهد نکنیم.

تشکری که پیوند دو ملت ایران و افغان را در رمان "هرایی" مدنظر داشته، افزود: کتاب داستان پزشکی است که در دارالشفا حضرت معصومه (س) قرار است به یک وفای خودش با حضرت وفا کند. در این وفا به جفا و حقایق تلخی می‌رسد. هویتش زیر سئوال می‌رود و متوجه می‌شود ایرانی نیست و یک افغان است. این شخص باید بین حقیقت و پذیرش دروغ انتخاب کند. این رمان که توسط انتشارات کتاب نیستان نشر یافته نیز در مکتب خراسان نوشته شده است. هرایی نوعی مقام موسیقی خراسانی است و وقتی کسی را به صدای بلندی فرا بخوانیم استفاده می‌شود،‌ این واژه‌ها هم در بین دری‌زبان‌ها و هم خراسانی‌ها کاربرد دارد.

سعید تشکری این روزها مشغول نگارش جلد دوم کتاب "ولادت" و جلد دوم کتاب "هندوی شیدا" است.