به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اکبر ایرانی مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب، اظهار کرد: هفته کتاب، سنت نیکو و ارزشمندی در طول این سال‌ها بود و برای علاقه‌مندان به کتاب همیشه نویدبخش کارهای خوب در حوزه فرهنگ مکتوب است.

او در ادامه بیان کرد: در واقع هفته کتاب هم جشنی برای کتاب است و هم تشویقی برای علاقه‌مندان به حوزه کتاب محسوب می‌شود از این رو که کتابفروشان تشویق‌ها و تخفیفاتی برای مردم درنظر می‌گیرند. در کنار این موارد نیز معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای مخاطبان و علاقه‌مندان حوزه کتاب طرح‌های حمایتی و طرح‌های فصلی فروش کتاب چون تابستانه، عیدانه، پاییزه کتاب و غیره را در روزهای مختلف سال در نظر می‌گیرد که بسیار مورد استقبال واقع می‌شود.

او با اشاره به این که هفته کتاب می‌تواند فرصتی برای علاقه‌مندان کتاب باشد،  تصریح کرد: این سنت در سال‌های متمادی رونق داشته و طبیعی است در شرایط فعلی و وجود بیماری کرونا در کشور، آن تحرک و جنب‌وجوش را ندارد و امکان حضور مردم در کتابفروشی نیست؛ شرایط برای برگزاری نمایشگاه‌ کتاب در شهرستان نیز وجود ندارد.

ایرانی در ادامه افزود: در این ایام، دیگر امکان برگزاری نشست‌ها و همایش‌هایی در زمینه کتاب و مباحثی از این قبیل وجود ندارد اما به صورت مجازی اقدامات خوبی در چند ماه اخیر صورت گرفته است؛ موسسه میراث مکتوب نیز از یکسال گذشته با حضور کووید ۱۹ توانست حدود بیست نشست به صورت مجازی برگزار کند و این نشست‌ها به نوعی در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی موثر بود.

اکبر ایرانی در پایان گفت: آسیب‌شناسی حوزه کتاب باید همواره جزو اولویت‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران باشد و در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران می‌توان با بررسی برنامه‌ و برگزاری نشست‌ها موارد مختلفی را در حوزه فعالیت ناشران کتابفروشان و غیره مورد ارزیابی قرار داد.

 

"هفته کتاب" نوعی یادآوری وجود کتاب در زندگی‌ است

ابراهیم زاهدی‌مطلق روزنامه‌نگار، نویسنده و منتقد ادبی، با اشاره به این که هفته کتاب تنها تجلیل و نوعی یادآوری وجود کتاب در زندگی‌مان است وگرنه هر لحظه، هر روز و هر ساعت لحظه کتاب به شمار می‌رود، اظهار کرد: برخی کارها تابع زمان هستند؛ به عنوان نمونه نماز صبح را نمی‌توان هنگام ظهر خواند یا اگر اهل موسیقی باشید نمی‌توانید بامداد ساز پیانو را  بنوازید از این رو که موجب آزار و اذیت همسایه‌ها می‌شود.

او در ادامه افزود: اما بعضی دیگر از فعالیت‌ها چنین نیستند، انجام آن‌ها نیازمند زمان خاصی نیست و خواندن کتاب از جمله این کار‌هاست، از این رو می‌گویم هر ساعت و هر لحظه زمان کتاب است. شما هر ساعت از شبانه روز که بخواهید می‌توانید سراغ کتاب رفته و آن را مطالعه کنید، به همین جهت هفته کتاب نوعی یادآوری و تشکر از حضور و وجود کتاب در زندگی‌مان است.

این نویسنده با اشاره به این که با توجه به وجود بیماری کووید ۱۹ هم می‌توان گفت که مردم سراغ کتابفروشی‌ها بروند، هم اصل بر این است که از خانه خارج نشوند و بهتر است در خانه بمانند، بیان کرد: همه ما حتی افرادی که چندان اهل مطالعه نیستند در میان قفسه کتاب‌هایشان اثری وجود دارد که آن را نخوانده‌اند، در این ایام که با بیماری کرونا مواجه هستیم پیشنهاد می کنم همان کتاب‌هایی را بخوانند که در کتابخانه خود دارند.

او همچنین گفت: در فضای مجازی نیز می‌توان به راحتی کتاب مورد نیاز و مورد علاقه خود را پیدا کرد. در واقع این بیماری فرصتی را فراهم کرد تا مردم بیشتر در خانه بمانند و سراغ کتاب‌هایی بروند که در میان باقی کتاب‌هایشان مغفول مانده و پیش از این مطالعه نکرده‌اند. در این ایام می‌توان از این کتاب‌ها بهره برد یا در سایت‌های فروش آنلاین کتاب عضو شد و کتاب تهیه کرد.

زاهدی‌مطلق با اشاره به این که ارتباط ما با کتاب نباید مناسبتی باشد، گفت: کسی که بسیار اهل مطالعه باشد شاید در طول هفته بتواند ۵۰۰ صفحه کتاب بخواند؛ اصولا کسانی که مناسبتی سراغ کتاب می‌روند شاید تنها در طول هفته ۱۰۰ صفحه بخوانند. مناسبت یعنی یادمان باشد که کاری ویژه در آن ایام انجام دهیم و این کار ویژه را نیز مردم عادی نخواهند کرد.

او همچنین اظهار کرد: یکی از کارهای خوب برای ترویج کتابخوانی هدیه دادن کتاب است، البته باید این هدیه را به کسی بدهیم که آن را دوست داشته باشد؛ برای کسی که چندان به کتاب علاقه‌ای ندارد اگر کتاب هم بخرید باز به آن علاقه‌مند نمی‌شود. کسی که اهل کتاب نیست با کتاب هدیه دادن کتابخوان نمی‌شود.

ابراهیم زاهدی‌مطلق در پایان گفت: برگزاری طرح های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) همچون پاییزه کتاب اقدامی عملی است و سبب علاقه‌مند شدن مردم به حوزه کتاب می‌شود و تاثیر زیادی در ترویج کتابخوانی دارد.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "دانایی؛ مانایی" تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.