سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی، با این توضیح که به یاد دارم در جلسه‌ای که برای چگونگی آغاز "هفته کتاب" برگزار شده بود صحبت از هزار نمایشگاه در هزار مدرسه بود به هنرآنلاین گفت: به هر ترتیب سال نخست این نمایشگاه برگزار شد. سال دوم و آرام آرام آن را به دوهزار و سه هزار نمایشگاه رساندند. برگزاری این نمایشگاه و هفته کتاب تاثیر بسیاری در حوزه کتاب‌های کودک و‌ نوجوان داشت، به ویژه در کتاب‌خوان کردن نسل جوانی که امروز خود پدران و مادران جامعه ما هستند. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شاهد حضور افرادی بودم که می‌گفتند کتاب‌هایی که برای فرزندان‌مان می‌خریم همان کتاب‌هایی است که در کودکی خواندیم.

او افزود: این‌ موارد از برکات هفته کتاب محسوب می‌شود و سال به سال رونق پیدا می‌کرد. مبحث کتابگردی که در چند سال اخیر اجرا می‌شد نیز حرکت مثبتی بود. امیدوارم امسال با وجود بیماری کرونا که از بلایای طبیعی است فکرها و ابتکارات جدیدی را در این زمینه و برای اجرای برنامه‌های هفته کتاب شاهد باشیم.

قدیانی با بیان این‌که مردم اصولا با انتخاب قبلی به کتاب‌فروشی رفته و کتاب می‌خرند، ادامه داد: می‌توانیم در ایام برگزاری هفته کتاب به این بهانه که کرونا اجازه رفت‌وآمد زیاد نمی‌دهد و در منزل هستیم از وسایل تازه و جدید استفاده کنیم و هم‌چنان به ترویج مبحث کتاب و کتاب‌خوانی بپردازیم.

او با این توضیح که برای علاقه‌مند کردن خردسالان، کودکان و بچه‌های دبستانی به سوی کتاب و کتاب‌خوانی هفته کتاب بهترین زمان است، تصریح کرد: البته باید در تمام طول سال به ویژه همین هفته کتاب این مقوله را پی‌گیری کرد؛ پدران و مادرانی که فرزندانی در این گروه سنی دارند بیشتر به این موضوعات توجه کنند به ویژه در این برهه از زمان که با بیماری کرونا مواجهیم و مجبور به در خانه ماندن هستیم.

قدیانی اضافه کرد: هفته کتاب در دهه‌های مختلف که به صورت فیزیکی برگزار شد بسیار موفق عمل کرده است و در این ایام که با کرونا روبه‌رو هستیم بهتر است بیشتر فعالیت‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شود. اما اجازه دهیم کتاب‌فروشی‌ها باز باشد و همانند سایر مشاغل آن‌ها را تعطیل نکنیم.