به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سید منصور طباطبایی بهبهانی؛ مصحّح، کتاب‌شناس و فهرست‌نگار به تشریح نسخه خطی "شرح الدروس الشرعیة" که به تازگی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی خریداری شده است، پرداخت.

دانشیار گروه ادبیات دانشگاه تهران گفت: یکی از کتب خطی بسیار نفیس که به همت کمیته خرید کتابخانه ملی خریداری شد، نسخه خطی "شرح الدروس الشرعیة" به قلم فاضل محمد جواد است که مولف این کتاب از شاگردان مقرب شیخ بهایی بوده و این نسخه خطی نیز به خط مولف است.

طباطبایی تصریح کرد: نسخه خطی "شرح الدروس الشرعیة" از نفایس شیعه و متعلق به سده ۱۱ هجری قمری است و آخرین گزارشی که از این کتاب آمده از میرزا عبدالله افندی در کتاب "ریاض العلماء" بوده است و مربوط به بیش از ۳۰۰ سال قبل می‌شود و پس از آن درباره این نسخه خطی در هیچ منبعی صحبتی به میان نیامده و این کتاب به نوعی سه قرن پنهان بوده و حتی آقابزرگ تهرانی صاحب الذریعه نیز آخرین ارجاع را از میرزا عبدالله افندی درباره این کتاب داده است.

طباطبایی افزود: آخرین مالک کتاب "شرح الدروس الشرعیة" که از نفیس‌ترین نسخه‌های خطی کتابخانه ملی محسوب می‌شود، خاندان "سید عبدالله بلادی بهبهانی" از علمای شیعه در بوشهر بوده که این خاندان نیز از خانواده سید عبدالله بهبهانی (از رهبران جنبش مشروطه) بوده‌اند.

وی در خصوص اهمیت نسخه خطی "شرح الدروس الشرعیة" که با موضوع فقه امامیه است، گفت: یکی از وظایف مهم و اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، شناسایی و گردآوری میراث مکتوب ایران و اسلام است و خرید این نسخه خطی نفیس نیز در همین راستا بوده است.

گفتنی است، اصل کتاب "الدروس الشرعیة" به قلم شهید اول یکی از منابع مهم در فقه امامیه است. از این رو برخی به شرح آن پرداخته‌اند. نسخه حاضر یکی از مهمترین شروح الدروس به شمار می‌آید.