به گزارش هنرآنلاین، مراسم افتتاحیه نمایشگاه "قلم‌های لاجورد" در روز جمعه مورخ 30 آذر 1397 با حضور دکتر ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، دکتر اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دکتر جلالی، سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، نصیر احمد نور، سفیرکبیر افغانستان در ایران، محمت تاشکن، رایزن فرهنگی ترکیه در ایران، هیات سفارت تاجیکستان در ایران، دکتر رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و جمع کثیری از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی در ساختمان آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این برنامه، ابتدا پس از پخش آیاتی از کلام‌اله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران و معرفی برنامه و اهداف نمایشگاه توسط دکتر نسرین فخری، مدیرگروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو، دکتر بروجردی به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت:" افزایش انسجام فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان درخور تحسین است و امروز نمایشگاه آثار افرادی برپا می‌شود که روح لطیف خود را به ودیعه گرفته‌اند تا بتوانند از طریق آثار خود احساس خویش را به سایرین هدیه دهند." وی در ادامه به اهمیتی که قرآن کریم به قلم داده است اشاره کرد و در باب ارزش آثار هنری همچون نقاشی و خطاطی سخن گفت. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه در بحث مهاجرت افزود: "مهاجرت به تعبیر قرآن در برخی موارد ضروری است و کتاب آسمانی ما در آیاتی به لزوم مهاجرت افرادی که تحت ظلم قرار گرفته‌اند اشاره کرده است. مهاجرت می‌تواند فرصتی بیافریند تا افراد دور از  وطن و در جایی که امکان رشد برای آنان فراهم نیست، بتوانند خلاقیت خود را شکوفا کنند." دکتر بروجردی در خاتمه، دیپلماسی فرهنگی را یک ابزار بسیار قوی در راستای تفاهم و ارتباطات بین‌المللی برشمرد.

در ادامه پس از پخش کلیپ معرفی چند تن از هنرمندان برجسته این نمایشگاه، نصیر احمد نور، سفیرکبیر افغانستان به سخنرانی پرداخت. وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این برنامه، به دستاوردهای جوانان افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها اشاره کرد و اظهار داشت:" مهاجرین افغانستانی در بیش از 70 کشور جهان زندگی می‌کنند و ما امروز شاهد تولد نسل‌های دوم و سوم اولین  این مهاجرین هستیم و خدا را شاکریم که جوانان افغانستانی توانسته‌اند در کشورهای مختلف جهان حتی در احراز پست‌های مدیریتی بدرخشند." وی در ادامه از جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش و حمایت مردم افغانستان تشکر کرد. 

در بخش بعدی برنامه کلیپی از آثار نقاشی هنرمندان افغانستانی پخش شد و سپس دکتر جلالی، نماینده و سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا ضمن ابراز خوشوقتی از برپایی این نمایشگاه به تاریخچه همکاری میان کشورهای منطقه و دوست در زمینه میراث مشترک یونسکو اشاره کرد و اظهار داشت:" در کنفرانس عمومی سال 2005 مصوب شد که در سال 2007  بزرگداشت هشتصدمین سال ولادت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی برگزار شود و این بزرگداشت در کشور افغانستان و چند کشور دیگر برپا شد. بدنبال این موضوع، و درپی صحبتی که اینجانب با سفیر وقت ترکیه و افغانستان داشتم مقرر شد تا یونسکو مدالی را به نام مولانا اختصاص دهد و این امر دو سال به طول انجامید و موضوع در شورای اجرایی مطرح شد و با دفاع نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و ترکیه  سند مربوطه  ابتدا در شورای اجرایی و سپس در کنفرانس عمومی تائید شد. در بخشی از این سند ذکر شده است: مولانا جلال‌الدین محمد بخلی متعلق به بشریت است اما مردمان ایران، افغانستان، ترکیه و تاجیکستان او را شاعری از آن خود می‌دانند. در ادامه این سند آورده شده است: نه صرفا ما چهار کشور بلکه همه دنیا می‌توانند او را از آن خود بدانند....." دکتر جلالی سخنانش را با قرائت اشعاری از مولانا در باب خداشناسی به پایان رساند.

در ادامه برنامه، دکتر ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، ضمن تشکر از سخنرانان برنامه، هنرمندان و حاضرین در سالن اظهار داشت: " زمانی که مسئولیت ریاست اکو را بر عهده داشتم، برای اولین بار نمایشگاهی از آثار هنرمندان افغانستانی را برگزار کردیم و دیدیم که هنرمندان چه ماهرانه دست در رنگ دارند و آنقدر آن کار باشکوه بود و چنان چهره دیگر افغانستان را سوای از رنج و جنگ نشان داد که برآن شدم تا بار دیگر آن نمایشگاه را در فرهنگسرای نیاوران برپا کنیم و این اتفاق افتاد. چون ملتی که دست در رنگ داشته باشد دیگر دستی در جنگ نخواهد داشت." وی در بخشی دیگر از سخنان خود به شناسنامه هنر خوشنویسی و توان بالای مردمان پارسی زبان در ارائه این هنر اشاره کرد و افزود:" هنر خوشنویسی سوای از هنرهای دیگر مانند نقاشی و .... تنها هنری است که بسیاری از کشورها از آن بی بهره‌اند و این باعث مباهات است که دنیا خواهان آثاری است که از عهده هر سرزمینی بر نمی‌آید." دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه با تبریک مناسبت شب یلدا و ارتباط آن با فرهنگ و روح هنری ایرانی افزود:" امشب طولانی‌ترین شب سال است و ما این شب را جشن می‌گیریم نه بخاطر طولانی بودن تاریکی، بلکه بخاطر روز و فردایش که خورشید فرصت و مجال بیشتری می‌یابد چراکه در سرزمین ما خورشید و نور ستایش می‌شود وشادی از دیرباز جزو لاینفک زندگی مردمان این دیار بوده است." دکتر ایوبی در ادامه اظهار امیدواری کرد که شادی و نشاط دوباره به افغانستان بازگردد و در این زمینه هنرمندان می‌توانند نقش مهمی را ایفا نمایند

در ادامه خانم دکتر حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در باب فعالیت‌های این وزارت در حمایت از آموزش مهاجرین افغانستانی ساکن ایران سخن گفت و سپس برنامه با اجرای موسیقی گروه افغانستانی و اهدای لوح تقدیر و هدایا به برگزارکنندگان، هنرمندان و برخی از چهره‌های برجسته مراسم، به پایان رسید. 

در پایان نمایشگاه آثار هنرمندان افغانستاتی که شامل نقاشی خطاطی و آثار کودکان افغانستانی بود افتتاح شد.

همچنین بخش هنرهای تجسمی مسابقه افغانستان شناسی که هر ساله توسط اداره فرهنگی مجموعه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران برگزار می‌شود در این نمایشگاه با همراهی ویژه  کمیسیون ملی یونسکو آثار هنرمندان داوری و به نمایش گذاشته شد.

گفتنی است علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه که به همت کمیسیون ملی یونسکو برگزار شده، می‌توانند تا تاریخ 5دی ماه از ساعت 10 الی 17به مرکز آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران واقع در بزرگراه حقانی شرق به غرب مراجعه نمایند.