به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، به تازگی کتاب "تاریخ و فلسفه‌ علم" شامل مقالاتی از رشدی راشد، دانشمند فرانسوی و درباره‌ او به همت حسین معصومی‌همدانی و حسن امینی در انتشارات هرمس و پژوهشکده‌ تاریخ علم دانشگاه تهران منتشر شده است.

رشدی راشد در طول بیش از 5 دهه کار علمی خود تصور ما را از تاریخ علم دوران اسلامی و نیز از تاریخ علم به طور کلی دگرگون کرده است. گستره‌ کار او از دوران باستان تا قرن هفدهم میلادی و گاه پس از آن را دربرمی‌گیرد. بسیاری از پژوهش‌های راشد مستقیما بر داوری ما درباره‌ سرنوشت علم در تمدن اسلامی و نقش آن در جامعه‌ اسلامی و از جمله ایران تاثیر می‌گذارد و بنابراین همه‌ کسانی که به سرگذشت فکر در این جامعه و سرنوشت این تمدن می‌اندیشند از توجه به آن ناگزیرند.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه 4 تیر ماه، ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب "تاریخ و فلسفه‌ علم" اختصاص دارد که با حضور حسین معصومی‌همدانی، امیراحسان کرباسی‌زاده، حسین شیخ‌رضایی، حنیف قلندری و حسن امینی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

 

عبید زاکانی و فضیلت نقادی

در تاریخ هزارساله‌ شعر فارسی، بسیار بوده‌اند شاعران مداحی که دفتر سخن را به غبار مدح آلوده‌اند و به سودای صله و پاداش، در لفظ دری را نثار فرومایگان کرده‌اند. اما در میان شاعران ما چهره‌های درخشانی هم به چشم می‌خورند که قدر هنر خود را می‌شناخته‌اند و نقد را بر مدح ترجیح می‌داده‌اند و به جای سخنور مداح، هنرمند نقاد بوده‌اند. کسانی که نقادی را فضیلت می‌دانسته‌اند و خلاقیت هنری خود را به مثابه ابزار تیز و کارای نقد به کار برده‌اند. شاعرانی هم‌چون ناصرخسرو، سنایی، سیف فرغانی، حافظ و... که محک و ترازوی شرایط روزگار خود بوده‌اند و شعر را ابزار نقد و سنجش زمانه‌ خود کرده‌اند.

اما بدون شک عبید زاکانی در صدر این گروه شاعران قرار دارد. او سیمای درخشان هنر نقاد در میراث شعر فارسی است، که توانسته است تلخی نقد را به شیرینی طنز بیامیزد و آثاری خلق کند که معرف ذهن بیدار و خلاقیت بسیار اوست.

نقادی او زمینه‌های نقد دینی، نقد سیاسی، نقد اجتماعی و از همه مهم‌تر نقد اخلاقی را در بر می‌گیرد، که نشان‌دهنده‌ وجه بسیار مهمی از جایگاه عبید و ارزش آثار اوست.

بیستمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ عبید زاکانی در روز چهارشنبه ۵ تیر ساعت ۱۶:۳۰ با حضور دکترمحمدجواد اعتمادی به "عبید زاکانی و فضیلت نقادی" اختصاص دارد که در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود. در این نشست به ارزش و فضیلت نقادی عبیدزاکانی پرداخته می‌شود و نمونه‌هایی از آثار نقادانه‌ او بررسی می‌شود.

 

نهمین نشست "کوتاه با داستان"

کتاب نیستان با همکاری فرهنگ‌سرای اندیشه نشست "کوتاه با داستان" را به میزبانی سیدمهدی شجاعی برگزار می‌کند.

بلقیس سلیمانی میهمان این نشست است که با اجرای علی درستکار برپا خواهدشد.

علاقه‌مندان می‌توانند یکشنبه 2 تیرماه ساعت 18به فرهنگ‌سرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه، فرهنگ‌سرای اندیشه مراجعه کنند.