به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، به تازگی کتاب "عشق، چند رویکرد به یک مفهوم" به کوشش مالک حسینی و به همت انتشارات هرمس منتشر شده است.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی این کتاب اختصاص دارد که با حضور دکترمالک حسینی، دکترمسعود صادقی و دکترمریم هاشمیان در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

 

عبید زاکانی، شاعر زبان و زمان

پانزدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ عبید زاکانی در روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ با سخنرانی علی‌اصغر ارجی با عنوان "عبید زاکانی، شاعر زبان و زمان" برپا می‌شود.

زبان در فراسوی رفتار آوایی و ارتباطی، جهان فکری ما را می‌سازد و در ژرفای حروف، کلمات و جمله‌های آن، عاطفه و احساس، نگرش و جهان‌بینی، زمانه و تاریخ و سبک و فردیت پنهان است.

از این نظر شخصیت و توانایی شاعری عبید را می‌توان در زبانش یافت. او اگرچه در سرودن شعر مدحی و تفننی، وجه متعارفی از ظرفیت زبان را به نمایش می‌گذارد اما آن‌گاه که دردهای اجتماع و زمانه آزارش می‌دهد، به افق‌های بلند طنز می‌رسد و رشته زبان را هم‌چون موم به دست می‌گیرد و در آن تصرف می‌کند.

در این صورت و به تناسب مضمون، کلامش هم مطنطن، فاخر و استوار می‌شود و هم نرم و بی‌پیرانه و ساخت‌مند؛ نه تکلفی و تصنعی در آن پیداست و نه تکرار و ازدحام تصویرسازی. در روایت‌پردازی نیز همه ابزارهای فشرده‌گویی و روانی کلام را رعایت می‌کند آن‌چنان‌که گویی در همه این احوال به تجربه و حس خویش متکی است.

این نشست در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود برای همگان آزاد است.

 

"زیبایی نزد روزبهان" منتشر شد

کتاب "زیبایی نزد روزبهان" با زیر عنوان آنچه امروز از او می‌توان آموخت نوشته سعید بینای‌مطلق به همت موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر منتشر شد.

در پیش‌گفتار کتاب آمده است: "این کتاب پژوهشی تاریخی نیست. نویسنده سر آن ندارد که به تحول معنای زیبایی نزد روزبهان بپردازد. نویسنده اساس کار خود را در این کتاب، رساله‌های عبهرالعاشقین، شرح شطحیات، مشارب‌الارواح، کشف‌الاسرار، عرائس‌البیان و چند رساله کوتاه دیگر ، قرار داده است. 

از آن‌جا که آشنایی با پاره‌ای از اصطلاحات برای پی بردن به مقصود روزبهان در باب زیبایی، ضروری می‌نمود؛ مولف با روشنگری به تبیین التباس، جمال و جلال و حسن در فصل‌های نخست کتاب پرداخته و در بحث "سه طریق روزبهان"، تلقی روزبهان از زیبایی را در تقابل با دو نگرش "متواریان لذت" و "زاهدان"، قرار داده است. 

در فصول دیگر از منظر زیبایی یک بار به معرفت، بار دیگر به عقل و در نسبت با عقل، به عشق پرداخته شده. بدین سان در این کتاب، جایگاه عقل و عشق نیز نزد روزبهان روشن می‌شود". 

کتاب "زیبایی نزد روزبهان" در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 28 هزار تومان منتشر شده است.

jeld-rozbahan21_27101