به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، به تازگی کتاب "تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو" نوشته‌ دورتا سمنویچ با ترجمه‌ مهدی مشهور و سارا رسولی‌نژاد به همت انتشارات ماه و خورشید منتشر شده است.

رومئو کاستلوچی، یکی از تحسین‌شده‌ترین کارگردان‌های تئاتر جهان و برنده جایزه‌ معتبر شیر طلایی ونیز برای یک عمر دستاورد هنری است. آنچه کاستلوچی را به عنوان یکی از مهم‌ترین کارگردانان تئاتر دنیا برجسته و متمایز می‌کند، کشف دوباره‌ رابطه‌ عمیق میان تئاتر و فلسفه است.

برای کاستلوچی تئاتر، سوژه‌ تاملات فلسفی و اخلاقی است. تئاتر رافائل سانزیو که در سال ۱۹۸۱ توسط کاستلوچی و چند نفر از اعضای خانواده‌اش پایه‌گذاری شد، همواره در صف مقدم عصیان علیه شیوه‌های تئاتر مرسوم و تئاترهای مدعی بازنمایی حقیقت بوده است.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب "تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو" اختصاص دارد که با حضور اصغر نوری، فارس باقری، مهدی مشهور و سارا رسولی‌نژاد در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

 

حدیث گربه و موش

قصیده‌ تمثیلی موش و گربه منسوب به عبید زاکانی همواره از پرخواننده‌ترین آثار ادبی اجتماعی میان مردم و کودکان بوده و از شهرت و اهمیت بسیار برخوردار است. چنان‌که سالیانی دراز جزو متون مکتب‌خانه به شمار می‌رفته است. طرح فشرده‌ این داستان طنزآمیز و پندآموز، رفتار گربه‌ ریاکاری است که با تظاهر به توبه و جلب نظر موش‌ها، آن‌ها را می‌درد.

از این داستان انتقادی حداقل بیست نظیره به نظم و نثر در دست است که موش و گربه منسوب به شیخ بهایی معروف‌ترین آن‌هاست. اولین بار استاد مجتبی مینوی در مجله‌ی یغما به صحت انتساب موش و گربه‌ عبید پرداخت.

چهاردهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ عبید زاکانی در روز چهارشنبه 18 اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ با سخنرانی دکترحسن ذوالفقاری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر ادبیات عامه، به بازخوانی پرونده‌ موش و گربه منسوب به عبید اختصاص دارد.

این نشست در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.