به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، "معاشر"،  "30 دی 95" و "گزارش یک مهمانی" نام نمایشنامه‌هایی به قلم احسان حاجی‌پور، نویسنده و کارگردان تئاتر، است که در قالب 3 کتاب مجزا از سوی انتشارات آرادمان منتشر شده‌اند.

حاجی‌پور که از دوره چهاردهم در جشن‌های خانه تئاتر نیز مسوولیت داشته، هر سه این نمایشنامه‌ها را پیش‌تر به صحنه برده است. آخرین آن‌ها نمایش "30 دی 95" بود که بهمن و اسفندماه سال گذشته در تهران به روی صحنه رفت. سام درخشانی، بازیگر سینما و تلویزیون در این نمایش، نخستین تجربه تئاتری خود را در مقام بازیگر تجربه کرد. متین ستوده، سمیرا حسن‌پور، محمدرضا سامیان و جوانه دلشاد از دیگر بازیگران این نمایش بودند که قرار است در سال 98 نیز در شهرهای دیگری به صحنه رود.

"متل‌نامه" و "دیوان تئاترال" از دیگر نمایش‌های اجرا شده حاجی‌پور هستند.

نمایشنامه "معاشر" در 101 صفحه، نمایشنامه "گزارش یک مهمانی" در 55 صفحه و نمایشنامه" 30 دی 95" نیز در 52 صفحه همگی با شمارگان 500 نسخه و به‌ترتیب به‌بهای 10، 15 و 10 هزارتومان توسط نشر آرادمان به بازار نشر کشور عرضه شده‌اند.

 

دیدار و گفت‌وگو با دکتر هاشم رجب‌زاده

یکصدوچهل و هشتمین نشست از سلسله نشست‌های صبح پنجشنبه مجله "بخارا"، به دیدار و گفت‌وگو با دکترهاشم رجب‌زاده اختصاص دارد که ساعت ٩ صبح 22 فروردین در خانه گفتمان شهر (وارطان) برپا می‌شود.

دکتررجب‌زاده استاد بازنشسته دانشکده مطالعات خارجی اوساکا در ژاپن هستند. دوران تحصیل را در ایران ابتدا در دبیرستان دارالفنون، سپس در دانشگاه تهران ادامه دادند و در سال ١٣٥١ موفق به دریافت دکترای علوم سیاسی شدند.

کتاب‌های بسیاری از دکتررجب‌زاده منتشر شده از جمله "تاریخ ژاپن از آغاز تا امروز"، "اندیشه و احساس در شعر معاصر ژاپن"، "قهرمانان و افسانه‌ها در تاریخ ژاپن" و مجموعه سفرنامه‌های سفرنامه‌نویسان ژاپنی در  بیش از 10مجلد. همچنین در زمینه ترجمه از زبان ژاپنی به آثار "چنین گفت بودا"، "ترقی ژاپن" و صدها مقاله و سخنرانی درباره فرهنگ ژاپن و ایران می‌توان اشاره کرد.

دکتررجب‌زاده در آوریل ٢٠٠٩ موفق به دریافت "نشان عالی" ژاپن از امپراطور ژاپن شد. در جلسه دیدار و گفت‌وگو با او به مسایلی هم‌چون ترجمه ادبیات معاصر به زبان معاصر، مطالعات ژاپن‌شناسی در ایران و مشترکات فرهنگی ایران و ژاپن پرداخته می‌شود.

خانه گفتمان شهر در میدان فلسطین، طالقانی غربی، ضلع جنوبی پلاک 514 واقع شده است.