به گزارش هنرآنلاین به نقل از اخبار رسیده، مجله "بخارا" با همکاری پژوهشکده مردم‌شناسی و خانه گفتمان شهر، شب باجلان فرخی را 30بهمن ماه ساعت 17 تا 19:30 برگزار می‌کند.

محمدحسین باجلان‌فرخی یکی از چهره‌های برجسته انسان‌شناسی و اسطوره‌شناسی ایران، در شهر بروجرد در سال 1317 چشم به جهان گشود. او تحصیلات خود را در زمینه انسان‌شناسی در ایران و هند دنبال کرد و سپس به عنوان عضو و مدیر گروه مطالعات شهری مرکز مردم‌شناسی به این مرکز پیوست و در سراسر ایران به تحقیق پرداخت.

از او آثار متعددی در دو شکل تالیف و ترجمه در زمینه‌هایی چون اسطوره‌شناسی و مردم‌شناسی، چین‌شناسی و شعر منتشر شده است. در کارنامه تالیف و ترجمه این مردم‌شناس برجسته کشور، انتشار چهل جلد کتاب به زیور طبع آراسته شده و نیز تالیف حدود صد مقاله علمی که از سوی نشریاتی منتشر شده است.

باجلان فرخی را می‌توان یکی از ادامه دهندگان سنت مردم‌شناسی در مرکز مردم‌شناسی و پلی میان آن مرکز و پژوهشکده مردم‌شناسی در دهه‌های اخیر دانست.

بسیاری از محققان و علاقه‌مندان اسطوره، آشنایی خود با اساطیر جهان را مدیون ترجمه‌های او در زمینه اساطیر جهان هستند.

با توجه به اهمیت، تاثیر و جایگاه کوشش‌های باجلان فرخی در طی چند دهه اخیر در زمینه تالیف و ترجمه آثار انسان‌شناسی و اسطوره‌شناسی، شب باجلان فرخی با سخنرانی ع. پاشایی، محمد میرشکرایی، محمد اسدیان، پوپک عظیم‌پور، علیرضا حسن‌زاده و علی دهباشی برگزار خواهد شد.

خانه گفتمان شهر در میدان فلسطین، ضلع جنوبی خیابان طالقانی، پلاک ۵۱۴ واقع شده است.

 

فلسفه‌ قاره‌ای و فلسفه‌ دین

به تازگی کتاب "فلسفه‌ قاره‌ای و فلسفه‌ دین" به سرویراستاری مورنی جوی و ترجمه‌ محمدابراهیم باسط به همت کتاب طه انتشار یافته است. این کتاب درصدد است از خلال بررسی آثار و دیدگاه‌های شماری از فیلسوفان قاره‌ای معاصر هم‌چون دلوز، دریدا، فوکو، لویناس، ریکور و اصحاب مکتب فرانکفورت نظیر آدورنو و هابرماس افق‌های جدیدی را برابر علاقه‌مندان به فلسفه‌ی دین بگشاید.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن، ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب "فلسفه‌ قاره‌ای و فلسفه‌ دین" اختصاص دارد که با حضور دکتربابک عباسی، دکترمیثم سفیدخوش و محمدابراهیم باسط در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

شاید برای علاقه‌مندان به فلسفه‌ دین با رویکرد تحلیلی عجیب باشد که بشنوند این شاخه از فلسفه‌ تحلیلی با بحران روبروست و افرادی زنگ خطر افول این رشته‌ پرطرفدار را به صدا درآورده‌اند.

به گفته‌ این عده، سه عامل مهم، نیرو و نشاط را از فلسفه‌ دین ستانده، تکراری شدن و نازایی پرسش‌ها، نادیده‌گرفتن اندیشه‌های ادیان دیگر غیر از مسیحیت به‌ ویژه ادیان غیرابراهیمی، انحصار در پرداختن به مسایل فلسفی از دریچه‌ نگاه علمی تجربی پرداختن به این آسیب‌ها اهمیت رویکرد قاره‌ای در فلسفه‌ دین و امتیازات آن را برجسته می‌کند، از جمله توجه به وجه انسانی دین در کنار بررسی وجه الهی آن.

 

تحلیل شخصیت عبید زاکانی بر اساس غزلیات او

عبید زاکانی از شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار در فرهنگ ایرانی به شمار می‌آید و شناخت ابعاد مختلف شخصیتی او، برای همگان، جالب است. البته بهترین تجلی‌گاه شخصیت عبید لطایف اوست، ولی اشعار جدی عبید نیز اطلاعات دقیق و عمیقی در مورد زوایای گوناگون شخصیت او در اختیار ما قرار می‌دهند.

به نظر می‌رسد در میان اشعار جدی عبید، غزلیات او ارزش بیشتری دارند چون شاعر، در غزل، با صراحت و سادگی و شفافیت بیشتری، در مورد خصوصی‌ترین احوال و اندیشه‌های خود سخن می‌گوید و خود را بی‌نقاب و نفاق در معرض دید دیگران قرار می‌دهد.

هشتمین و نهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ عبید زاکانی در روز چهارشنبه اول و هشتم اسفند، ساعت ۱۶:۳۰ به بررسی و تحلیل شخصیت عبید زاکانی بر اساس غزلیاتش اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر ایرج شهبازی در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.