به گزارش هنرآنلاین براساس خبر رسیده، پیام دهکردی کارگردان پروژه "هفت شب، هفت کافه"، که از شب گذشته شنبه 29 دی در شهر کتاب مرکزی آغاز شده، درباره ادامه فعالیت این پروژه توضیح داد: در شب‌های آینده راس ساعت 18 به ترتیب شهرکتاب وارطان، کافه هایکو، کافه تی آرت ، شهرکتاب الف، موزیکافه خرابات، کافه نشین اجرا خواهیم داشت.

او افزود: در این اجرا خوانی  قطعاتی از مجموعه "فرقی نمی‌کند" نوشته آگوتا کریستف، "شهادت یا یک کم آسایشی که داریم" نوشته تادئوش روژه‌ویچ، بخشی از اشعار استاد سیدعلی صالحی و البته چند خطی از شکسپیر توسط هنرجویان دوره پیشرفته صدا و گفتار موسسه  فرهنگی هنری امید پیام دهکردی خوانش و اجرا می‌شود.

 این هنرمند ادامه داد: به همراه عارفه لک چندی پیش تصمیم گرفتیم که با استفاده از دانشجویان کارگاه تخصصی صدا و گفتار، با رویکرد بازترویج کتابخوانی و نگاه جدیدی به مقوله مطالعه، کتابخوانی را با نمایش‌های محیطی پیوند بزنیم، موضوعی که می‌تواند هم جذاب باشد و هم مردم را ترغیب کند که مطالعه داشته باشند، این اتفاق از لاهیجان شروع شد و آنقدر موفق بود که تصمیم گرفتیم در تهران هم تکرارش کنیم.

دهکردی تصریح کرد: بدون شک یکی از بلاهای روزگار ما که به باورم "ام البلا"ست، پدیده نوظهور جعلی و بی‌هویتی به نام دنیای مجازی است، اینستاگرام، تلگرام و ... هیولاهایی هستند که خسران آن‌ها در دهه آینده خودش را نشان خواهد داد، نسل‌های جدید خواهند آمد و ما را با عوارض جدید روبه رو خواهند کرد.

او تاکید کرد: ما برای رشد و تعالی به عمیق شدن در پدیده‌ها نیاز داریم و آنچه تدقیق و درنگ را ایجاد می‌کند مقوله کتاب و اندیشیدن در عمق فهوای کتاب است.

مدرس، سرپرست و طراحان اجرای "هفت شب، هفت کافه" با بیان این که برای رسیدن به اندیشه نیازمند خیال، تصویرسازی و رسیدن به ایماژهای درست و قدرتمند هستیم، اظهارداشت: این اتفاق میسر نمی‌شود مگر این که همنشین همیشگی ما کتاب و تدقیق در آن باشد. خوانش  صدها جلد کتاب نهایتا سواد را در ما بالا خواهد برد، اما آنچه منجر به ایجاد فرهنگ می‌شود نشست این کتابخوانی‌هاست؛ بی‌شک تا زمانی که ما به عمق حرکت نکنیم علی‌رغم روزگار شتابان امروز ره به جایی به عنوان رفتار بنیادین نخواهیم برد، کمپین‌ها شکل می‌گیرند، هشتگ‌ها زده می‌شود و اما برای ایجاد یک اجرا مثل اجرای امروز حجم زیادی زمان و تمرین برای قدرتمندتر کردن ابزاری به نام گفتار طی شده است. 

دهکردی اضافه کرد: آرزو می‌کنم همه ما برای حفظ سرزمینمان به معنای واقعی به کتابخوانی، عمیق‌نگری و دقت در جهان پیرامونمان رجعت کنیم.

اجراهای "هفت شب، هفت کافه" تا ۶ روز آینده هر روز ساعت ۱۸ برپا خواهد بود و حضور در این اجرا خوانی برای عموم آزاد و رایگان است.