سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "جایگاه و نقش‌های زنانه در مجالس شبیه‌خوانی و تخت حوضی" (در سال‌های 1200-1357 ه.ش.) اثر عسل عصری ملکی با مقدمه دکتر محمود عزیزی و کاظم شهبازی در نشر دانشگاه سوره منتشر شد.

عسل عصری ملکی نویسنده و پژوهشگر پیش از این نمایش‌نامه‌هایی از جمله "جنین"، "حکایت زنی بی‌نام و نشان"، "سوگنامه‌ی چهل گیس"، "به وقت غروب گودال هلهله می‌کشد" و ... را به نگارش درآورده است.

در مقدمه این کتاب به قلم دکتر محمود عزیزی و کاظم شهبازی  چنین می‌خوانیم: "آشنایی ایرانیان با افکار نوظهور غربی در دوران قاجار، نگاه به مفهوم زن و جایگاه آنان را در جامعه‌ی ایرانی به‌ تدریج تغییر داد. حضور زنان در جامعه ابتدا در میان خانواده‌ی شاهان قاجار و اشراف و بزرگان آغاز شد...

با بروز نهضت مشروطیت، دگرگونی‌های مهم در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پدید آمد که یکی از مهم‌ترین دستاوردهایش مشروط کردن قدرت پادشاه بود و پی آمد آن بروز اندیشه‌های تازه در ادبیات، هنر و سیاست بود و به همین دلیل آن دوره را آغاز تاریخ بیداری ایرانیان می‌دانند. این نهضت، مسائل مربوط به زنان را سخت دگرگون کرد و همپایی زنان را با مردان که این روزها ما شاهد آنیم، ریشه‌هایش را باید در این واقعه‌ی مهم دانست."

این کتاب در  200 صفحه منتشر شده است.