سرویس سینمایی هنرآنلاین: سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در حاشیه برگزاری مراسم جشن تولد هنرمندان متولد فروردین ماه که به همت موسسه پیشکسوتان برگزار شد،  در جمع خبرنگاران درباره نتیجه نهایی طرح تشکیل سازمان نظام هنری توضیح داد: یکی از سیاست‌های قطعی آقای روحانی در ابتدای فعالیت‌هایشان در دولت توجه جدی به امر متولی‌گری و کاهش تصدی‌گری بود که ما بر این اساس در بخش متولی‌گری و هنری مواردی چون سیاستگذاری، حمایت و نظارت را تعریف کردیم و باقی مسائل را در بخش تصدی گری تعریف کردیم.

وی افزود: کاهش تصدی‌گری بنای دولت یازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر این اساس تلاش داریم تمامی امور فرهنگی و هنری به اصناف واگذار شود و در این راه نیز قدم‌هایی برداشته شده که در حوزه نمایشگاه کتاب به  صنف ناشران واگذار شد و در بخش‌هایی چون موسیقی به خانه موسیقی، بخشی از  سینما به خانه سینما و تئاتر را به خانه تئاتر واگذار کردیم.

صالحی امیری بیان کرد: در حوزه مطبوعات، طرح تشکیل سازمان نظام رسانه در کمیسیون فرهنگی دولت مطرح شد و هم‌اکنون آماده ورود به پارلمان است. در حوزه هنر نیز دوست داریم مانند نهادهایی چون سازمان نظام پزشکی، نظام مهندسی و نظام پرستاری، سازمانی تحت عنوان سازمان نظام هنری داشته باشیم که به همین منظور طرحی در قالب پیش‌نویس توسط سه خانه سینما، موسیقی و تئاتر نوشته شده که قرار بر این است این طرح در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده و بعد وارد سیکل قانونی اجرا شود.

وی تاکید کرد: ما آنچه در طی سال‌های قبل قول دادیم در بخش‌هایی به نتیجه رسیده‌ است که امیدوارم از این پس نیز بتوانیم به شرایطی که توضیح دادم، برسیم. البته تمام سعی ما بر این است که طرح تشکیل سازمان رسانه‌ قبل از پایان کار دولت، به مجلس فرستاده شود و تلاش می‌کنیم ماجرای مربوط به سازمان نظام هنری نیز تا پایان دولت یازدهم در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ماجرای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نیز گفت: در رابطه با ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج کشور نگرانی‌هایی که به لحاظ حقوقی  وجود داشت که قرار بر این شد این ماجرا در کمیسیون حقوقی و سیاسی ـ امنیتی دولت یازدهم بررسی شده و در نهایت با یک کارشناسی قوی‌تر، در دولت مطرح شود. به طور کلی این موضوع در مسیر کارشناسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و کمیسیون سیاسی ـ امنیتی دولت قرار گرفته و به زودی درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

صالحی‌امیری در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره اقدامات وزارت ارشاد درمورد لغو کنسرت‌ها و تعاملات دولت با نیروی انتظامی تصریح کرد: ما در حوزه اجرای صحنه‌ای طی هفته‌های اخیر مشکل چندانی نداشتیم و جاری و ساری است و  تقاضای من از اصحاب رسانه این است که به این موضوعات دامن نزنند تا این ماجراها تبدیل به مناقشه نشود.موسیقی جزو نیازهای اصلی جامعه است و بخشی از هویت ما را  موسیقی مقامی، سنتی و آئینی تشکل می‌دهند که باید به شکل درست و قانونمند خود اجرا شود و شما مطمئن باشید اگر در این مورد موضوعی وجود داشته باشد، قطعاً تلاش ما این است که ماجرا از طریق مذاکره حل و فصل شود.