سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمد حمزه‌ای از جمله کارگردانان جوانی است که سال‌ها در عرصه دستیاری فعالیت کرده و امسال با ساخت فیلم "آذر" به عنوان یک فیلم اولی در بخش سودای سیمرغ حضور دارد.

در این فیلم نیکی کریمی در مقام تهیه کننده و بازیگر حضور دارد و حمیدرضا آذرنگ، هستی مهدوی، فرید سجادی‌حسینی، مهران نائل، شیرین آقاکاشی، مائده طهماسبی، پریسا هاشم‌پور، مانیا علیجانی، لیلا زارع، پژمان جمشیدی و هومن سیدی  او را همراهی می‌کنند.

حمزه‌ای درباره شکل گیری "آذر" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: زمانی که من به این مجموعه ملحق شدم، تهیه کننده با کارگردان دیگری قرار بود کار کند که به توافق نرسیدند و بعدتصمیم می‌گیرند با یک فیلمساز دیگر همکاری کنند، بعد از آن پیشنهاد به  من داده شد که پس از طرح ایده توسط تهیه کننده  و مطالعه پذیرفتم. بنابراین زمان بسیار کمی داشتیم تا ایده را به فیلمنامه تبدیل کنیم و همین باعث شد که پرداختن خیلی به نکات  ریز و زیر لایه  فیلمنامه شاید مغفول بماند. با صحبت‌هایی که با احسان بیگلری و پریسا هاشم‌پور نویسندگان کار داشتم تلاش کردیم تا اتفاق خوبی بیفتد و بتوانیم یک فیلم خوب و بدون نقص به مخاطب ارائه دهیم. در حین فیلمبرداری هم بازنویسی‌های بسیاری توسط علی اصغری انجام شد و در طی گفت وگوهایی که داشتیم فیلمنامه با تغییراتی همراه می‌شد تا محصول به یک درجه کیفی مطلوب برسد، اما به نظرم وقتی فیلمنامه کامل نداری و سر صحنه دائما این بازنویسی‌ها انجام می‌شود ممکن است برخی نکات مغفول بماند و به کار لطمه بزند .

وی درباره حضور یک کارگردان در مقام نویسنده و نحوه همکاری با او ادامه داد: قبل از شکل گیری "آذر" من و احسان بیگلری طرحی داشتیم که قرار بود آن را کار کنیم ولی نشد. تا این که  قضا و قدر و شرایط ما را در این کار کنار هم  قرار داد اساسا با فیلمنامه نویسی که فیلمساز است و مصائب و مشکلات تولید را می‌شناسد و نسبت به آن آگاه است قدری راحت‌تر می‌توان کار کرد، چرا که حرف همدیگر را درک می‌کنیم و ما در این فیلم گفت وگوهای بسیاری داشتیم و این از نکات قابل توجه برای من بود.

فیلم آذر

حمزه‌ای در ادامه در پاسخ به این سوال که فیلمنامه‌ای را که به او پیشنهاد شده است چطور از صافی ذهن خود عبور داده بیان کرد: از مرحله طرح یا تصویب به شکل گروهی درباره آن صحبت می‌شد و "آذر" فیلمنامه‌ای بود که ساخت آن از طرف تهیه کننده به من پیشنهاد شد و من برای تولید دعوت شدم، بنابراین یک سری از موضوعات از قبل مشخص بود و من به عنوان کارگردان تلاش ‌کردم قصه‌ای را که به دستم رسیده است از صافی ذهن خود عبور دهم. و لحن و اجرای خودم را مبتنی بر فیلمنامه پیاده کنم محور اصلی قصه مشخص و معین بود و دو راه بیشتر نداشتم یا قبول نکنم و این کار را انجام ندهم، یا بپذیرم و پای آن بایستم که من راه دوم را انتخاب کردم و الان هم پای آن می‌ایستم.

این کارگردان جوان درباره انتخاب بازیگران خود نیز عنوان کرد: وقتی بخواهی در فصل پاییز و در آستانه تحویل سال نوی سینما، فیلم بسازی بیشتر از آنکه براساس خواسته‌هایت بخواهی پیش بروی باید براساس داشته‌هایت کار کنی و اینکه ببینی کدام بازیگران وقت آزاد دارند تا بتوانی از آن‌ها در کار استفاده کنی. ما در گفتگو با تهیه کننده کار به این گروه بازیگری رسیدیم و از این اتفاق بسیار خوشحالم. بازیگران خوبی در این کار من را همراهی کردند و فکر می‌کنم هر کدام متناسب با نقش سرجای خودشان قرار گرفتند. به نظرم بازیگران به بهترین شکل ممکن کارشان را انجام دادند و اگر ایرادی در بازی و یا کار آنها دیده می‌شود قطعا قصور از  من بوده است.

حمزه‌ای درباره مصائب و مشکلات ساخت فیلم اول برای کارگردان‌ها گفت: " آذر" تجربه بسیار سخت و گرانقدری برای من بود و چهار ماه پراضطراب و سخت را پشت سر گذاشتم، مجموعه این آدم‌ها می‌خواستند فیلم خوب و آبرومندی بسازند و من به عنوان اولین کار، سختی بسیاری را تحمل کردم. آدم‌های این کار همگی مثل مصطفی خرقه پوش و پیمان شادمانفر جزو شناخته شده‌هاو بهترین‌ها هستند و باید طوری کار می‌کردم که کارم همسطح با آن‌ها باشد. فیلمسازی پروسه بسیار سختی است، چه فیلم اولی باشی و چه فیلم چندمی باید برای آن بسیار تلاش کنی؛ ضمن این که فیلم اول را که کار می‌کنی تازه بخش اعظم مشکلات شروع می‌شود، امیدوارم برای من این مشکلات مضاعف نباشد و با سختی کمتری بتوانم فیلم بعدیم را بسازم.

فیلم آذر

وی با اشاره به بازخورد خوبی که از سوی مخاطبان داشته است درباره اکران عمومی و اقبال این فیلم بیان کرد: "آذر" نمایش خوبی در برج میلاد داشت، به واسطه اینکه عمده تماشاگران نشستند و فیلم را دیدند و از بازخوردهایی که پس از اکران فیلم دیدم فکر می‌کنم مورد اقبال واقع شده است. برخی با بخشی از قصه مشکل داشتند، اما نتیجه راضی کننده بود و خوشحالم که کار دیده شد.

این کارگردان درباره سایر آثار به نمایش درامده نیز اظهار کرد: من به واسطه اینکه تا لحظات آخر درگیر میکس صدا و موسیقی کار بودم، خیلی نتوانستم فیلم‌های جشنواره را ببینم، اما در سینمای رسانه به دلیل اینکه فیلم‌ها دیرتر شروع می‌شوند، شرایط فیلم دیدن برای اصحاب رسانه و منتقدان سخت و جانکاه است. از آنجا که عموم آدم‌های حاضر در این حوزه مرتبط با سینما هستند، این میزان فشردگی ممکن است اجازه خوب دیدن همه فیلم‌ها را ندهد و  حق برخی را ضایع کند و به ضرر یک فیلم تمام شود. امیدوارم آقای حیدری اگر سال آینده نیز در سمت خود باقی ماندند در مورد زمان اکران فیلم‌ها تجدید نظر کنند.