سرویس سینما هنرآنلاین: هر ملتی، با هر تفکری دارای فرهنگ خاصی است که شناسنامه آن محسوب می‌شود. هر کشوری دارای خط، زبان، موسیقی، هنر و... است که در جهان با آن شناخته می‌شود. فرهنگ مردم یا عامه، چون از ذات بی‌ریای انسان‌ها بر آمده، روح یک ملت محسوب می‌شود. در جای جای هر کشوری، به خصوص ایران بزرگ، خرده فرهنگ‌هایی به چشم می‌آید و بر گوش می‌نشیند که معرف مردم آن منطقه است. فرهنگ عامه، فرهنگی است شفاهی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. فرهنگ عامه مردم، فرهنگی مکتوب نبود، برای همین بسیاری از آنها از بین رفته و تنها بخشی از فرهنگ عامه در قرون اخیر مکتوب شده است. فرهنگ عامه، منحصر به قصه و شعر نمی‌شود، بلکه موسیقی، مراسم، رفتارها، سنت‌ها و... را نیز شامل می‌شود. هنر بسیاری از ملت‌ها برآمده از همین فرهنگ عامه است. سینما،‌ تئاتر و تلویزیون، عرصه‌هایی هستند که می‌توانند فرهنگ عامه را نشر داده و آن را زنده نگه دارند.

بسیاری از کشورهای صاحب سینما، همواره گوشه چشمی به فرهنگ عامه مردم خویش و حتی جهان داشته و دارند. آنها می‌دانند که برای ارتباط با مردم،‌ باید به فرهنگ مردم و سنت‌های آنان احترام گذاشته و برای جذب مخاطب و زنده ماندن خورده فرهنگ‌ها، از آنها در آثار خود بهره ببرند. هر ملتی دارای اصطلاحات،‌ ضرب‌المثل‌ها، اشعار عامیانه و غیره است که آینه زندگی‌شان محسوب می‌شود. هر جزیی از فرهنگ عامه، برآمده از روح و تجربه ملت‌ها بوده و هست. کشوری که فرهنگ نداشته باشد، جایی بین دیگر ملل نخواهد داشت. کشور آمریکا که سابقه‌ای حدود 200 سال دارد، همواره سعی می‌کند،‌ همین تاریخ مختصر خود را نگه داشته و آن را از طریق، سینما، تلویزیون و دیگر رسانه ها نشر دهد.

کشور پهناور، قدیمی و فرهنگ خیز ایران، خاستگاه فرهنگ‌های مختلف است، بسیاری از فرهنگ‌های ایرانی در کشورهای دیگر منتشر و جزو فرهنگ آن ملت شده است. امروزه که رسانه‌ها به پیشرفت غیر قابل باوری رسیده اند، باید احیاگر فرهنگ مردم و گسترش آن باشند.

هنرمندان عرصه‌های مختلف هنر در ایران، آنچنان که بایسته و شایسته است به فرهنگ مردم خود توجه ندارند، به خصوص در روزگاری که در آن به سر می‌بریم، کمتر فیلمی ساخته،‌ سریال تلویزیونی تولید و اثری تئاتری اجرا می‌شود که از فرهنگ مردم در آنها استفاده کرده باشند. همین مهم باعث شده بسیاری از خرده فرهنگ‌ها، از بین رفته و یا در حال از بین رفتن باشند. تلویزیون به عنوان آینه جامعه وظیفه دارد فرهنگ مردم را با ساختن سریال‌ها و برنامه‌های متنوع، به مردم منعکس کند، به خصوص به نسل جدید که فاصله بسیاری از فرهنگ کشور خویش گرفته است.

تئاتر، از دیرباز عرصه‌ای بوده که توسط آن فرهنگ را گسترش می‌دادند. در سال های گذشته نمایش‌های خوبی با رویکرد فرهنگ عامه روی صحنه می‌رفتند که بسیار هم پرمخاطب بودند، اما امروزه کمتر چنین نمایش‌هایی را روی صحنه می‌توان دید. تلویزیون که روزگاری نه چندان دور، مجموعه با ارزشی چون "مثل آباد" را روی آنتن فرستاده و مخاطبان زیادی جذب کرده بود، اکنون سالهاست به فرهنگ مردم، حتی گوشه چشمی نیز ندارد، همین باعث وارد آمدن آسیب‌های فراوانی در جامعه شده که مهم ترین آن گسست بین نسل هاست. اینکه درسی به عنوان فرهنگ مردم یا عامه در دانشگاه‌ها برای پر کردن واحدهای درسی تدریس شود اصلا شایسته فرهنگ یک ملت بزرگ مانند ایران نیست. باید هم تدریس کرد و هم استفاده کاربردی از آن را به هنر جویان نسل جدید آموخت. تدریس فرهنگ مردم اگر کاربردی نباشد، فایده ای برای هنرجو یا جامعه نداشته و نخواهد داشت.