سرویس سینمایی هنرآنلاین: علی اصغر یوسف نژاد عضو هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین روز از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات مهمان غرفه هنرآنلاین شد.

وی درباره مشکلات فعلی فرهنگ و هنر کشور گفت: در عرصه هنر باید تشکل‌های تخصصی صنفی شناسنامه‌دار مثل خانه موسیقی، خانه تئاتر و... بیشتر نقش‌آفرینی کنند، چون حوزه هنر خیلی گسترده است. به نظرم بخشی از اشکالات و گرفتاری‌های ما در انجمن‌ها و تشکل‌هاست که باید در آن‌ها بازبینی و تعیین مأموریت‌های جدید صورت گیرد تا یک تفکر جدیدی بیاید و ساختار آن‌ها تغییر کند. بخش دیگر آن مربوط به رابطه این تشکل‌ها با دستگاه‌های مربوطه مثل وزارت فرهنگ و ارشاد است. این رابطه باید تعریف شده باشد و از حالت رابطه سلیقه‌ای خارج گردد.

یوسف نژاد در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا جامعه هنری همواره مهجور باقی مانده است و بودجه کافی برای فرهنگ و هنر در نظر گرفته نمی‌شود، بیان کرد: بودجه فرهنگی را اگر بخواهید سرجمع حساب کنید، خیلی زیاد است، اما این بودجه در دستگاه‌های مختلف پخش می‌شود. مشکل ما این است که تمام دستگاه‌های کشور، کار فرهنگی انجام می‌دهند. مشکل ما تفرق بین این فعالیت‌هاست در حالی که حداقل باید سیاست‌گذاری آن متمرکز باشد.


 

نماینده مردم ساری و میاندورود با بیان این که پشتیبانی مالی از مباحث فرهنگی زیاد است افزود: در کشورمان کارهای موازی، تکراری، سطحی و بدون برنامه انجام می‌شود و حتی کارهایی انجام می‌شود که متولیان فرهنگی فکر می‌کنند آن کارها فرهنگی هستند، اما در واقع فرهنگی نیستند. کار فرهنگی کاری هدف‌دار، با برنامه، شاخص‌دار و دارای مقدمه‌ و مؤخره است.

در ادامه‌ گفته‌هایم به نظرم سومین راه‌حل برای رفع مسائل فرهنگی جامعه ما این است که وزارت فرهنگ و ارشاد حوزه تصدی‌گری را از حوزه حاکمیتی جدا کند. مسیر حوزه نظارتی مشخص است و باید کارهای جزئی را به تشکلات بسپارد. تشکلات فرهنگی به وجود آمده‌اند که به هنر این مملکت کمک کنند نه آن‌که کارهای آن‌ها را هم دولت انجام دهد. بنابراین کار حرفه‌ای، تخصصی و نهادی که توسط نهادهای مدنی در دستگاه‌های اجرائی انجام می‌گیرد، باید بتواند به دولت کمک کند.

عضو هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته آخرم در بحث مسائل فرهنگی این است که ما تعریف مشخصی از خطوط قرمز نداریم. اگر یک مسئله‌ای جزو خط قرمزهاست، چرا به آن مجوز داده می‌شود و کمک می‌کنند تا آن اثر ساخته شود؟ چرا به کنسرتی مجوز می‌دهند که بعداً آن را لغو می‌کنند. اگر یک عملی حرام است، باید در همه جای کشور حرام باشد، پس چرا باید در یک استان انجام بگیرد و در یک استان دیگر انجام نگیرد؟ بنابراین ما باید این خط قرمزها را با نشست‌ها و استفاده از کمیسیون‌های تخصصی مجلس به عنوان رابطه بین دستگاه‌های خصوصی، تشکل‌ها و دستگاه‌های اجرائی حل کنیم.  در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون فرهنگی متولی مسائل هنری است که تا کنون نتوانسته نقش‌آفرینی کند. این کمیسیون حتی جنبه نظارتی را هم نتوانسته تقویت کند. من امیدوارم که این گروه بتوانند در مجلس دهم یک مقدار کاراتر، مؤثرتر و مفیدتر عمل کنند و بتوانند آن دین، تقاضا و انتظاری که جامعه هنری از مجلس و کمیسیون هنری دارد را برآورده کنند.

یوسف نژاد در خاتمه صحبت‌های خود به وضعیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری و همچنین میزان اعتبار بودجه در استان مازندران اشاره کرد و گفت: همه جا از مشکلات کمبود بودجه می‌نالند، من خودم با تمام گروه‌ها، انجمن‌ها و تشکلات هنری جلسه داشتم و   در حال بررسی میدانی هستیم تا ببینم که چطور می‌توانیم به هنرمندان کمک کنیم. البته در شهرستان‌ها همه مشکلات به اعتبارات بودجه خلاصه نمی‌شود و گاهی اوقات سوء مدیریت و مسائل سلیقه‌ای، نظارتی و اجرائی می‌توانند اثر منفی داشته باشند.