سرویس سینمایی هنرآنلاین: امروز با گسترش شبکه‌های مجازی بر رسانه‌های دیجیتال افزوده شده است و حجم وسیعی از اطلاعات در کسری از ثانیه در حال تبادل هستند. 

لازمه زندگی امروز حضور فعال در عرصه اجتماعی است و باید همپای این حضور از اتفاقات روز جامعه نیز مطلع بود، چرا که در هر دقیقه در جهان اتفاقاتی در حال رخ دادن است که بر زندگی افراد جامعه تأثیرگذار هستند.

در این میان این وظیفه رسانه است که با انتقال اطلاعات جدید به مخاطبان و مبادله افکار در رفع نیاز به آگاهی و توسعه و تمدن بشری، نقش محوری و انکارناپذیر خود را ایفا کند. یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه، انتشار اخبار و رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. همین امر به انسان امکان می‌دهد تا محیط پیرامون خود را بهتر بشناسد، تصمیمات مهم فردی و اجتماعی خود را بر اساس اطلاعات بیشتر، واقعی‌تر، شفاف‌تر و به روز اتخاذ کند و به مسئولیت‌های اجتماعی خود آشنا شود.

کسانی که اثر و تأثیرگذاری بالاتری در این فرهنگ داشته باشند می‌توانند در شکل‌دهی فرهنگ عمومی موفق‌تر باشند. اثر در فرهنگ عمومی با استفاده از ابزارهایی است که آن ابزارها امکان این تأثیرگذاری را معین می‌کند، مطبوعات نیز به عنوان یکی از ابزارها و صداوسیما به عنوان یک ابزار دیگر در این راستا مطرح هستند و چون نفوذ حضور، نحوه بیان و شکل انتقال پیام در رسانه به طرز ویژه‌ای است که مخاطب را می‌تواند با انواع و اقسام شگردها و روش‌هایی که در آن هست به خود جلب کند، این رسانه می‌تواند در نحوه تغییر دگرگونی در فرهنگ عمومی پرنفوذترین و مؤثرترین عامل باشد.

ما الان در شرایطی واقع شده‌ایم که فرهنگ عمومی بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی و عقیدتی دستخوش تغییر و دگرگونی است. یعنی عرصه فرهنگ عمومی امروز یک عرصه کاملاً رقابتی است و کسانی می‌توانند در عرصه‌های رقابت حضور پیدا کنند که بتوانند از قانون‌مندی‌های عرصه رقابت استفاده کنند و آن قانون‌مندی‌های را خوب بشناسند و منطبق با عملکرد آن قانونمندی‌ها حرکت کنند، اما متأسفانه همین امر قانون‌مندی به دلیل رقابتی که در بین رسانه‌ها شکل گرفته است و همچنین افزایش بی‌رویه رسانه‌های مجازی که قارچ گونه در حال رشد هستند این امکان را برای عوامل گرداننده رسانه فراهم کرده‌اند تا از هر گونه حربه‌ای برای دیده شدن و افزایش بیشتر مخاطبان استفاده کنند.

به گونه‌ای که ورود به حریم خصوصی اشخاص و چهره‌های شناخته‌شده تبدیل به یکی از مهم‌ترین ارکان جذب مخاطب این رسانه‌ها شده است که از طریق متن، فایل صدا و حتی تصویر این امکان را صدچندان کرده است.

ستاره‌های عرصه هنر همواره یکی از بزرگ‌ترین خبرسازان در تمام دنیا هستند و در هر کشوری نیز به گونه خاصی اخبار و اطلاعات منتشر می‌شود. اما در کشور ما تا پیش از وسعت رسانه‌های مجازی حریم‌ها حفظ می‌شد و تا این اندازه شکست حریم خصوصی افراد رواج نداشت. متأسفانه این روزها این حریم به شدت شکسته شده است و همین عامل نیز موجب شده تا افرادی که خیلی آشنایی چندانی به رسانه و خط‌مشی‌های آن ندارند با داشتن یک سایت یا کانال مجازی به خود اجازه دهند به راحتی برای جذب مخاطب بیشتر و لایک و کلیک بیشتر، وارد خصوصی‌ترین موارد زندگی افراد شوند و از آن خبرسازی کنند و همین امر نیز باعث شده تا سطح تقاضا بسیار پایین بیاید و اخبار رسمی در مقام بعدی قرار بگیرند.

همین آشفتگی‌ها نیز باعث نوعی دلخوری هنرمندان از اصحاب رسانه شده است و به اصطلاح تر و خشک در این دایره با هم در حال سوختن هستند.

هرچند قوانین افزایش رسانه‌ها قوانین سخت و دست و پاگیری است، اما به نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد که مدیران و مسئولان فرهنگی جلوی این رشد بی‌رویه سایت‌های بدون مجوز و یا حداقل روابطی را که باعث دریافت مجوز این افراد می‌شوند، بگیرند تا شاهد گستاخی‌ها و بی‌احترامی‌هایی که بعضاً از سوی خبرنگارنماها به هنرمندان می‌شود گرفته و حرمت قلم و حرمت هنر هنرمند حفظ شود. 

سمیرا افتخاری