سرویس سینمایی هنرآنلاین: امیر اسفندیاری سخنگوی هیئت معرفی فیلم ایرانی  اعلام کرد پس از بحث‌های همه جانبه و بررسی‌های تکمیلی در خصوص پنج فیلمی که در فهرست کوتاه دوم قید شده بود، این هیئت با اکثریت قوی آراء، فیلم "فروشنده" ساخته اصغر فرهادی را برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی و رقابت از سوی کشورمان در رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان برگزید.

اسفندیاری افزود: اعضاء هیئت ضمن تشکر از سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما که در تعاملی مطلوب هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری جلسات انجام داده‌اند، امید دارند فیلم برگزیده با اتکاء به پشتیبانی کلیه مراکز تاثیرگذار فرهنگی کشور، ظرفیت‌های سینمای ایران را در این رقابت بزرگ جهانی به خوبی نمایندگی کند.

در سال جاری، خانم پوران درخشنده و آقایان محمد بزرگ نیا، محمد حیدری، سعید عقیقی، امیر حسین علم الهدی، شهرام مکری، تورج منصوری، اکبر نبوی و امیر اسفندیاری در این هیئت عضویت داشتند.

"ایستاده در غبار" (محمد حسین مهدویان)، "دختر" (سیدرضا میرکریمی)، "لانتوری" (رضا درمیشیان) و "ناهید" (آیدا پناهنده)، رقبای نهایی "فروشنده" برای معرفی به آکادمی بودند.

"فروشنده" به زندگی زن و شوهری می‌پردازد که در حال بازی در نمایش "مرگ فروشنده" نوشته آرتور میلر هستند. شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی. با حضور: مینا ساداتی، مارال بنی‌آدم، مهدی کوشکی، عماد امامی، احترام برومند، محمد امامی، علی‌رضا روفوگران، آزاده موحد، شیرین آقاکاشی، مجتبی پیرزاده، صحرا اسدالهی و بازیگر خردسال: سام ولی‌پور در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

"فروشنده" ماه مه پیش در جشنواره فیلم کن برنده جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی شد. این فیلم از دو هفته پیش در سینماهای کشور روی پرده رفته و تاکنون 5 میلیارد و نیم تومان فروخته است.

فرهادی در 1390 با "جدایی نادر از سیمین" برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. "درباره الی" و "گذشته"، دو فیلم دیگر او هم نماینده ایران در اسکار بودند.

مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی سوم اکتبر 2016 (12 مهر) به پایان می‌رسد. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله 1 اکتبر 2015 تا 30 سپتامبر 2016 در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.