سرویس سینمایی هنرآنلاین: کمیته انتخاب نماینده سینمای ایتالیا در جوایز اسکار، روز دوشنبه مستند "آتش در دریا" (Fire at Sea) به کارگردانی جانفرانکو رزی را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم فوریه پیش جایزه خرس طلای شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد.

˝آتش در دریا˝ درباره بحران پناهندگان است و زندگی روزمره ساکنان جزیره‌ مدیترانه‌ای لامپدوسا را به تصویر می‌کشد. این فیلم تولید مشترک ایتالیا و فرانسه است.

رزی 52 ساله برای ساخت مستند "آتش در دریا" چند ماه را در این جزیره گذراند که حدود شش هزار نفر جمعیت دارد. لامپدوسا که بیشتر به آفریقا نزدیک است، یکی از اولین مکان‌ها برای صدها هزار پناهجوی آفریقایی و خاورمیانه‌ای است که امیدوارند خود را به اروپا برسانند. رزی در 2013 نیز با مستند "Sacro Gra" برنده شیر طلای هفتادمین جشنواره فیلم ونیز شد. فیلم او تنها مستندی است که تاکنون جایزه برتر جشنواره ونیز را گرفته است.

"آتش در دریا" تنها فیلم مستندی نیست که امسال برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان انتخاب شده است. اوکراین هم با مستند "کلانترهای اوکراینی" (Ukrainian Sheriffs) به کارگردانی رومان بوندارچوک در این بخش حضور دارد.

به گزارش ورایتی، "آتش در دریا" قطعاً مهم‌ترین فیلم ایتالیایی اکران شده در سال 2016 تاکنون است. ایتالیا امسال در بخش مسابقه جشنواره کن هیچ فیلم ایتالیایی حضور نداشت و در بخش مسابقه جشنواره ونیز هم حضوری کم‌رنگ داشت.

ایتالیا آخرین بار سال 2013 با "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. این کشور با دریافت 11 جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان و سه جایزه ویژه (در مجموع 14 بار پیروزی)، رکورددار دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان است. ایتالیا تا سال گذشته 62 بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شرکت کرد و 31 بار نامزد شد.

مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی سوم اکتبر 2016 (12 مهر) به پایان می‌رسد. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.