سرویس سینمایی هنرآنلاین: "کافه سوسایتی" (Cafe Society) به کارگردانی وودی آلن با بازی کریستن استوارت و جسی آیزنبرگ آغازگر این دوره جشنواره فیلم کن خواهد بود.

به گزارش ورایتی، این فیلم اولین بار در دنیا 11 مه (22 اردیبهشت) در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن به نمایش درمی‌آید. شرکت آمازون استودیوز، فوریه پیش حق پخش فیلم در آمریکای شمالی را خریداری کرد. تاریخ اکران عمومی فیلم هنوز مشخص نیست.

اطلاعات چندانی درمورد داستان چهل و ششمین فیلم بلند داستانی آلن در مقام کارگردان در دسترس نیست، جز اینکه استوارت و آیزنبرگ بعد از فیلم "امریکن اولترا" بار دیگر در یک پروژه کنار هم قرار گرفته‌اند. استیو کارل، پارکر پوسی، بلیک لایولی، کوری استول، جینی برلین و کن استوت، از دیگر بازیگران "کافه سوسایتی" هستند.

فیلم در لس آنجلس و نیویورک فیلمبرداری شده است. آلن در این پروژه سینمایی بار دیگر با لتی آرانسن، استفن تننبام و ادوارد والسن تهیه‌کنندگان همیشگی خود همکاری کرده است. او فیلم را از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودش ساخته است.

بار اول نیست که معتبرترین جشنواره بین‌المللی سینمایی دنیا با فیلمی از آلن آغاز می‌شود. پیش از این دو فیلم "پایان هالیوودی" (2002) و "نیمه‌شب در پاریس" (2011) به کارگردانی آلن آغازگر، جشنواره کن بوده‌اند. "نیمه‌شب در پاریس" همچنان یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های افتتاحیه جشنواره کن در سال‌های اخیر است.

آلن اولین و تنها کارگردانی است که سه فیلمش در افتتاحیه جشنواره کن نمایش داده است. اگر فیلم سه اپیزودی "داستان‌های نیویورکی" (1989) به کارگردانی او، فرانسیس فورد کوپولا و مارتین اسکورسیزی را هم حساب کنیم، او چهار بار این رویداد سینمایی را کلید زده است.

چند کارگردان دو فیلم آغازگر جشنواره کن در کارنامه دارند: ویلیام وایلر با "بن‌هور" و "کلکسیونر"، ریدلی اسکات با "دوئل‌کنندگان" و "رابین هود"، لوک بسون با "دریای بزرگ" و "عنصر پنجم" و باز لورمان با "مولن روژ" و "گتسبی بزرگ". اسکورسیزی هم با حساب "داستان‌های نیویورکی" و "سلطان کمدی" دو فیلم افتتاحیه کن دارد.

سال گذشته فیلم "مرد غیرمنطقی (Irrational Man) به کارگردانی آلن با بازی واکین فینیکس و اما استون در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن نمایش داده شد. آلن تاکنون به دفعات با فیلم‌های خود در کن حضور داشته، اما تاکنون حاضر نشده است فیلم‌هایش در بخش مسابقه برای دریافت جایزه نخل طلا رقابت کنند.

این کارگردان، فیلمنامه‌نویس، کمدین و موزیسین آمریکایی بیش از 50 سال است در دنیای هنر فعالیت دارد. آلن متولد سال 1935 در نیویورک است. او در 1978 برای فیلم "آنی هال" برنده جوایز اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و در 1987 با "هانا و خواهرانش" اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را دریافت کرد. او سال 2012 هم با "نیمه‌شب در پاریس" برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد. آلن در مجموع 24 بار نامزد اسکار بوده است. او بیش از هر کس دیگری در بخش فیلمنامه جوایز آکادمی نامزد دریافت جایزه بوده است.

شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن 11 تا 22 مه (22 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود.