سرویس سینمایی هنرآنلاین: جشنواره فیلم برلین برای یادبود دیوید بوئی خواننده بریتانیایی که 11 ژانویه (21 دی) در 69 سالگی درگذشت، فیلم "مردی که بر زمین سقوط کرد" به کارگردانی نیکلاس روگ با بازی او را 12 فوریه (23 بهمن) در برلیناله به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ورایتی، دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین گفت: دیوید بوئی یک موزیسین فوق‌العاده بود، یک هنرمند آوانگارد که خلاقیت خود را به شیوه‌های مختلف به نمایش گذاشت.

ارتباط بوئی با برلین به فاصله سال‌های 1976 تا 1978 برمی‌گردد که او در این شهر اقامت داشت. مستندهای "لو رید: قلب راک ‌اند رول"، "اسکات واکر - مرد قرن سی‌ام" و "Let's Dance: Bowie Down Under" و فیلم‌های داستانی "مردی که بر زمین سقوط کرد و "راز آقای رایس" با حضور بوئی در جشنواره برلین نمایش داده شده است.


آلن ریکمن

برلیناله برای گرامیداشت آلن ریکمن بازیگر بریتانیایی که 14 ژانویه (24 دی) در 69 سالگی از دنیا رفت، فیلم "حس و حساسیت" به کارگردانی آنگ لی را روز 16 فوریه (27 بهمن) نمایش می‌دهد. این فیلم در 1996 برنده جایزه خرس طلای بهترین فیلم جشنواره برلین شد.

کاسلیک گفت: توانایی در دگرگون کردن خود، مهارت در بازی در نقش شخصیت‌های دوسویه و صدای متمایز از آلن ریکمن یک بازیگر بزرگ ساخت.

ریکمن چند بار مهمان برلیناله بود: با دو فیلم "حس و حساسیت" و "Snow Cake" که در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شدند و فیلم "چشمانم را می‌بندم" که در بخش پانوراما روی پرده رفت.


اتوره اسکولا

برگزارکنندگان جشنواره برلین برای بزرگداشت اتوره اسکولا کارگردان ایتالیایی که 19 ژانویه (29 دی) در 84 سالگی درگذشت، فیلم "مجلس رقص" ("Le Bal") به کارگردانی او را 18 فوریه (29 بهمن) نمایش می‌دهند. او در 1984 با این فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل حضور داشت و برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان شد. اسکولا در 1991 نیز با فیلم "سفر سروان فرانچسکا" در بخش مسابقه برلین حضور داشت.

کاسلیک گفت: اتوره اسکولا استاد کمدی ایتالیایی بود، یک منتقد اجتماعی که زندگی روزمره را با ذکاوت، بذله‌گویی و فراست سیاسی مشاهده می‌کرد.

شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین 11 تا 21 فوریه (22 بهمن تا 2 اسفند) برگزار می‌شود.