سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسماعیل میهن‌دوست معتقد است دو فیلم "زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو" ساخته روح‌الله حجازی و "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" به کارگردانی بهروز افخمی تنها فیلم های ایران یک سال اخیر هستند که می‌توانند به عنوان نماینده سینمای ایران برای رقابت در جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی شوند.

کارگردان فیلم " برخورد خیلی نزدیک" معتقد است این دو فیلم در میان فیلم‌های یک سال گذشته حکم لنگه کفشی در بیابان را داشته‌اند.

میهن‌دوست که نگارش کتاب‌هایی چون "جهان نو، سینمای نو" و "حقیقت در قاب مستند" را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، درباره احتمال حضور نماینده سینمای ایران در میان پنج نامزد نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی می‌گوید: این امر بستگی به سطح فیلم‌های تولید‌شده دیگر کشورها در سال گذشته دارد و اینکه در میان فیلم‌های رقیب، کدام فیلم پخش‌کننده بین‌المللی قوی‌تری داشته باشد.

این منتقد و فیلمساز سینمای ایران افزود: چه خوشمان بیاید چه نیاید، سرمایه در موفقیت بین‌المللی فیلم‌ها و دیده شدن آنها حرف اول را می‌زند. نماینده سینمای ایران در رقابت بر سر دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان باید تا نهم مهرماه به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا معرفی شود.