به گزارش هنرآنلاین، نشست «معرفی فرآیند تولید در انجمن سینمای جوانان ایران و کارگاه پیچینگ با فیلمسازان فیلم اول و هنرجویان» با حضور سیامک سلیمانی فیلمساز و مدیر فرهنگی، ظهر روز پنجشنبه، ۱ آبان ۱۴۰۴ در سالن شماره ۸ پردیس سینمایی ایرانمال برگزار شد.
سیامک سلیمانی در ابتدای نشست، با ارجاع به آدرس سایت انجمن سینمای جوانان ایران، این انجمن را یکی از مراجع حمایت از فیلمسازان کوتاه معرفی کرد و راجع به انواع حمایتها در حوزه فیلمسازی گفت: با مراجعه به سایت نشان داده شده در تصویر، میتوانید درخواست حمایت از سوی انجمن سینمای جوانان ایران را داشته باشید. با ارتباط با شمارههای تماس و همچنین، دوستانی که سابقه عضویت در انجمن را دارید، میتوانید اطلاعات بیشتری کسب کنید. اینکه گفتم میتوانید طرح خودتان را در سایت ثبت کنید، مربوط به شیوه خاصی از حمایت است که حمایت پیش از تولید نام دارد بدین شکل که فیلمنامهای نوشته خودتان یا دیگران دارید و از انجمن میخواهید کمکی در اختیار شما قرار دهد تا آن را بسازید. حالت دیگری هم وجود دارد که فیلم ساخته شده است یا دوره فیلمسازی را در انجمن گذراندهاید و فیلم پایان دوره هم ساختید، انجمن با این شرط که یک سال از ساخت فیلم نگذشته باشد و تمام حقوق فیلم متعلق به خودتان باشد، پای تهیهکننده دیگری در میان نیست و به جشنوارهای هم نفرستاده اید، میتوانید فیلم را در سایت ثبتنام و درخواست حمایت پس از تولید بدهید. گروهی از استادان و داوران، اثر را ارزیابی میکنند و اگر نظر آنها مثبت باشد، با شما جلسه میگذارند که در نهایت، به عقد قرارداد خواهد رسید و بدین شکل فیلم به اصطلاح از سوی انجمن خریداری خواهد شد. این فیلم، فیلم انجمن سینمای جوانان ایران خواهد شد و برند انجمن هم برند معتبری است.
او درباره شرایط ثبت فیلمها برای حمایت عنوان کرد: طبق شرایط انجمن، فیلم باید ۳ تا ۳۰ دقیقه باشد و اثر باید جهان شکل یافته داشته باشد که ما بتوانیم داستانی، مستند یا تجربی یا انیمیشن بودن آن قابل تشخیص باشد. فیلم تصویری آشفته کلیپ مانند نباشد. همراه فیلم باید متریال دیگری شامل فهرست هزینههای ساخت بارگذاری شود. وقتی فیلم آپلود میشود، دیگر درباره رزومه شما یا دورههایی که دیدهاید، پرسشی مطرح نمیشود بلکه خود فیلم، مهم است.
این فیلمساز در توصیف مراحل ساخت یک فیلم در بخش پیچینگ، آن را دارای ۳ قسمت دانست و گفت: هر فیلمی که ساخته میشود، دارای ۳ مرحله پیش تولید، تولید و پس تولید است. در پیچینگ داوران از شما خواهند خواست تا برنامهریزی های شما برای لوکیشن ها و بودجه بندی را بدانند پس این آموزههای پیچینگ برای مرحله تولید هم ضروری است. نکته بعدی بخش بازاریابی و پخش است که متخصصانی در این زمینه وجود دارند که تخصص آنها پیدا کردن جشنوارههایی است که برای فیلم شما مناسب هستند.
وی راجع به مواردی که در هنگام معرفی در هنگام ثبت طرح پیچینگ مهم است، بیان کرد: در هنگام ثبت فیلمنامه در پیچینگ، از شما خواهند خواست که خودتان را معرفی کنید. اسم، سن، تخصص، تحصیلات، خلاصه رزومه، سایتهای ارجاعی و نمونه کار قبلی از این موارد است. یک نکته هم بگویم اینکه اگر تحصیلات مرتبط با فیلمسازی ندارید، نترسید چون این میتواند نقطه قوت شما شود و بگوئید از تسلط نقاشی برای ارتقای جنبه بصری اثرتان استفاده خواهید کرد.
سلیمانی در سخنان پایانی، راجع به هدف فیلمساز در هنگام حضور در جلسه پیچینگ گفت: در پیچینگ، از شما خواهند خواست که هدف تان از ساخت این فیلم را بیان کنید بدین شکل که مثلا با شخصی آلزایمری در ارتباط بودم و شناختی که در این حوزه به دست آوردم، مرا ترغیب به ساخت این فیلم کرد و در اینجا، معمولا تجربه شخصی بازگو میشود.
گفتنی است؛ در بخش دوم نشست، یک جلسه پیچینگ با حضور یک فیلمساز و سه داور برای حاضران بازنمایی و شبیهسازی شد تا به طور عملی نیز در جریان آن قرار بگیرند.
چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ایرانمال در حال برگزاری است.
انتهای پیام