گروه سینما هنرآنلاین، از «جُنگ هنر هفته» با اجرای علی شیدفر و سریهای مختلف برنامه «هفت» با اجرای فریدون جیرانی، محمود گبرلو و بهروز افخمی تا برنامههایی از این دست همچون: «آپارات»، «سی و پنج» و «اکران» که در بستر اینترنت و پلتفرمها به مخاطبان علاقه مند سینما تقدیم شدهاند. پلتفرم شیدا که چند ماهی است کار خود را آغاز کرده، علاوه بر تولید و پخش سریال به تازه گی دست به تولید برنامهای از جنس برنامههای اشاره شده در بالا به نام اسپات لایت زده است. با این تفاوت که به جای صرفا نشاندن بازیگر و کارگردان روبروی مجری و پرسش و پاسخهایی که گاه جذابیت چندانی هم برای مخاطب ندارند، سراغ بررسی سریال تولیدی خود رفته و به موشکافی آن از نگاه عوامل کار پرداخته است.
«اسپات لایت» به معنای نورپردازی دکوراتیو، انتخاب اسم خوبی داشته و مخاطب را از همان ابتدا نسبت به تماشای آن کنجکاو میکند. از طرف دیگر و در دو قسمت نخست، سازندگان این برنامه به سراغ نخستین سریال پخش شده از شیدا که مخاطبان میلیونی نیز داشته رفته اند؛ «آبان» به کارگردانی رضا دادویی و تهیه کنندگی رضا مولایی. سریالی که با توجه مضمون ملتهب و خط قرمزیاش واکنشهای مختلفی را در طیفهای گوناگون مخاطبان برانگیخته اما سرانجام از آن سربلند بیرون آمده است. نقطه طلایی اسپات لایت هم همین است که درمقام نقد محصول پربیننده خود برآمده و برخلاف بقیه برنامههای اینچنینی، صرفا به تعریف و تمجید و خاطرهگویی عوامل منتهی نمیشود.
در قسمت نخست، سه بازیگر اصلی «آبان» یعنی لاله مرزبان، میرسعید مولویان و شهاب حسینی روبروی سیاوش صفاریانپور در مقام مجری و میزبان نشسته و به سوالات او پاسخ میدهند. در جوی کاملا صمیمی که در عین حال اندازه آن نیز به خوبی رعایت میشود. صفاریانپور که ید طولایی در اجرای برنامههای مختلف داشته و کاملا با فضای برنامههایی از این جنس آشناست، به خوبی زمانبندی کرده و بخش هایی را به هر یک از این سه نفر اختصاص میدهد. با گزیدهگویی و بدون آن که نور صحنه را روی خود نگه دارد. تمرکز مولویان و مرزبان بیشتر روی سختی کار و بده بستانهای بازیگران جلوی دوربین معطوف بوده اما شهاب حسینی از در دیگری دارد میشود. او صادقانه دست روی پاشنه آشیل سریالهای پلتفرمی از جمله «آبان» گذاشته و بابت دیر رسیدن فیلمنامه و کامل نبودن هنگام کلید زدن کار حرف میزند. دقیقا همان چیزی که «اسپات لایت» به آن نیاز داشته و ایده مرکزی آن را کاملا گسترش میبخشد. انتقاد از یک ضعف در محصول تولیدی آن هم در جهت فراهم کردن زمینه برای رفع آن در تولیدات آینده که برای مخاطب برنامههایی از این دست جذاب و نو جلوه میکند.
برش خوردن گفت وگوها به سکانسهایی از آبان و نیز پشت صحنه آن همراه با گفت وگو با عوامل کار از طراح صحنه و لباس تا نویسنده فیلمنامه و مدیرفیلمبرداری که ریتم و ضرباهنگ مناسبی دارد. پس از این رفت و برگشتهای زمانی، به برگ برنده سازندگان «اسپات لایت» میرسیم. فضای مجازی و واکنشهای مختلف مردم به ویژه محتواسازهای اینستاگرام که اجرای این بخش را مهیار حسین به عنوان یکی از بهترینهای این عرصه به عهده دارد. بخش فان و شیرینی که به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کرده و مرکز ثقل آن هم خود مهیار حسن است. موضوعی که در قسمت دوم «اسپات لایت» نیز پررنگتر شده و خندههای زیادی از تیم بازیگران و کارگردان کار میگیرد. به ویژه شوخی با امیر شخصیتی که مولویان ایفاگر آن بوده و طنز فوقالعاده ای هم در آن جریان دارد. قسمت دوم «اسپات لایت» با حضور رضا دادویی و رضا اخلاقی راد بازیگر «آبان» کامل شده و سوالات بیشتری هم درباره کار به مخاطب اسپات لایت داده میشود.
«اسپات لایت» با توجه به بکر بودن آن، به خوبی در جلب نظر مساعد مخاطبان خود موفق بوده و به نظر میرسد که در صورت تداوم میتواند شکل تازهای از برنامهسازی اینچنینی در پلتفرمها جا انداخته و آنها را کلیشههای کهنه و تکراری دور نگه دارد.
محمد جلیلوند(نویسنده و منتقد)
انتهای پیام