گروه سینما هنرآنلاین: اکران نوروزی از امروز 16 اسفند شروع خواهد شد. «تمساح خونی»؛ «بی‌بدن»؛ «آسمان غرب»؛ «پرویزخان»؛ «آپاراتچی»؛ «نوروز» و «ایلیا، جستجوی قهرمان» ترکیب فیلم‌هایی هستند که برای این منظور انتخاب شده‌اند. هنرآنلاین گزارشی تجمیعی از  این 6 فیلم را جهت برآورد و انتخاب بهتر در ایام نوروز انجام داده است.

تمساح خونی؛ اولین کارگردانی جواد عزتی است که پیش از این او را با بازی‌های خوبش در فیلم و سریال‌هایی مثل: زاپاس، پارادایس، آینه بغل، ماجرای نیم‌روز، لاتاری، هزارپا، تنگه ابوغریب، اکسیدان، آتابای، زخم کاری و دردسرهای عظیم دیده‌اید. به گفته خودش او همیشه سودای کارگردانی داشته و بالاخره با کارگردانی این فیلم توانست در قامت کارگردان به چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کند. او موفق شد با اولین تجربه در کارگردانی نظر مثبت منتقدان و سیمرغ کارگردانی فیلم بخش نگاه‌نو را کسب کند. این فیلم به تهیه‌کنندگیِ کامران حجازی و بازیگریِ جواد عزتی؛ عباس جمشیدی‌فر؛ الناز حبیبی؛ بهزاد خلج؛ شبنم قربانی؛ سعید آقاخانی؛ جمشید جهان‌زاده و ... است.

این فیلم روایت دو دوست است که برای تغییر سرنوشت‌شان مجبور به انجام قمار می‌شوند. از قضا این قمار زندگی آنها را در مسیری قرار می‌دهد که مجبور به تعقیب و گریزی هالیوودی می‌شوند. «تمساح خونی» یک اصطلاح در بازی پوکر است که به بازنده‌ای اطلاق می‌شود. در این اصطلاح بازنده چیزی برای از دست دادن ندارد. شما «تمساح خونی» را با ساختی متفاوت از فیلم‌های گیشه کمدی خواهید دید. زوج عزتی و جمشیدی‌فر در این فیلم برای شما خنده و تفریح را به ارمغان خواهند آورد.

تمساح

«پرویزخان» فیلمی از علی ثقفی است. او هم مثل جواد عزتی برای بار اول با این فیلم به جشنواره فجر آمده و سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول در بخش نگاه‌نو را کسب کرده است. ثقفی، نویسنده «پرویزخان» درامی ورزشی نوشته که به برهه‌ای حساس از زندگی پرویز دهداری سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در دهه پرحادثه شصت اشاره دارد. تهیه‌کنندگی این فیلم را عطا پناهی انجام داده با بازی سعید پورصمیمی که به گفته منتقدان به بهترین شکل پرویز دهداری را بر پرده سینما بازنمایی کرده است. از دیگر بازی‌های درخشان این فیلم به زعم مخاطبان فیلم فجر و منتقدان بازیِ سید ابوالفضل موسوی است. موسوی عقاب آسیا، عابدزاده را بر پرده سینما برای شما به پرواز در می‌آورد. با همان لبخندها و دفع کردن توپ‌ها از سقف دروازه با یک دست.

اگر به فوتبال علاقه‌مندید یا حتی علاقه‌ای به توپ ندارید ولی ترکیب موقعیت تصمیم‌گیری جنگ در دو زمین فوتبال و مرزهای هشت سال دفاع مقدس برایتان دل‌انگیز است و قصد دارید در کنار خانواده غروری ملی‌تان با شخصیتِ مقتدرِ سرمربیِ فقیدِ تیمِ ملیِ فوتبالِ ایران در اوجِ بالندگی قلقلک شود به تماشای پرویزخان بنشینید. برای گل‌های فیلم‌ ثقفی بپرید و دست بزنید و با کرکری‌های کوتی و گزارشگر عرب قهقه بزنید.

«پرویزخان» علاوه بر سیمرغ ذکر شده دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را برای ثقفی و سیمرغ بلورین بهترین تدوین را برای حسن حسن دوست تدوینگر خود به همراه آورد.

پرویز2

 

«آپاراتچی» فیلمی به کارگردانی قربانعلی طاهرفر از تبریز است. او در اولین فیلم بلند داستانی‌اش با اقتباس از کتابی به همین نام عشق به سینما را برایتان از دل تبریز و دهه شصت روایت می‌کند. البته لازم به ذکر است این فیلم هم مثل دو فیلم قبلی از خوشنامان بخش نگاه‌نو جشنواره فیلم فجر بوده است که به علت حضور در بخش غیررقابی  نگاه نو و البته حضور فیلم‌های توانمند دیگر در این بخش توانست تنها جایزه ویژه هیئت داوران در بخش بهترین کارگردان نگاه‌نو را کسب کند. تهیه‌کنندگی این فیلم را سجاد نصراللهی‌نسب عهده‌دار بوده و بازیگرانی چون تورج الوند؛ رضا ناجی؛ هومن برق‌نورد؛ فاطمه مسعودی‌فر؛ بهنام تشکر و ... در «آپاراتچی» ایفای نقش می‌کنند.

عشاق سینما و هواداران ژانر کمدی می‌توانند در ایام نوروز با تماشای «آپاراتچی» پای داستان رنگ‌آمیز ساختمانی بنشینند که سرسختانه در بهبوهه‌ی شلوغی‌های تبریز دل در گرو فیلم‌سازی و ربودن سیمرغ دارد. بازی تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر و رضا ناجی برای شما خانواده‌ای گرم و صمیمی و باورپذیر از تبریز را به نمایش می‌گذارد که همگی نماینده‌های ملموس خانواده‌ی ایرانی‌اند. با حمایتتان از «آپاراتچی» می‌توانید گیشه فیلم کارگردانی را حمایت کنید که تلاش دارد از شهری غیر از تهران قله‌های سینما را فتح کند.

آپاراتچی

 

«آسمان غرب» به کارگردانی محمد علی‌عسگری روایتی از روزهای اول تجاوز به مرزهای غربی کشور است. او که برای بار دوم فیلم مستقلش را به فجر آورده بود در این فیلم سعی کرده با دستمایه قرار دادن تمرد شهید شیرودی از فرمان ابوالحسن بنی‌صدر برای عقب‌نشینی از مرز و به قولی زمین دادن و زمان خریدن به شجاعت و دلاوری هوانیروزِ ارتش جمهوری اسلامی ایران برای پاسداری از مرزها بپردازد. در این فیلم شما در کنار دیدن لحظات خانوادگیِ رزمندگان و شهید شیرودی شاهد صحنه‌های درگیری پرهیجانی از جنگ خواهید بود که صداها شما را به دل فضای جنگ می‌برند. دلتان برای مرزداران کرد و شرایط حساس و غیرت‌انگیز آن زمان خواهد لریزد و در شرایطی حتی ممکن است همراه با دختر کرد بترسید و اشک بریزید.

در شرایط امنیتی و جنگی منطقه غرب آسیا برای فهم  و درک حساسیت وطن‌دوستی و پاسداشت غیرت ملی و مرزداری، دیدن «آسمان غرب» توصیه می‌شود. با جوان‌ترهای جنگ‌ندیده این فیلم را ببینید. میلاد کی‌مرام (در نقش شهید شیرودی)؛ امیر حسین آرمان (در نقش شهید ادیبان)؛ نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی و ... از جمله بازیگران این فیلم‌ند و حبیب‌الله والی‌نژاد تهیه‌کننده اثر بوده است.

لازم است بدانید «آسمان غرب» در جشنواره فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و سیمرغ زرین فیلم از نگاه ملی شد.

aseman2

 

«بی‌بدن» فیلمی به کارگردانی مرتضی علیزاده است که به گفته عوامل برگرفته از چندین پرونده قضایی‌جنایی است. به زعم نگارنده برخلاف تمام فیلم‌های تا به اینجا روایت شده برای این فیلم می‌طلبد از نویسنده هم نام آورد. چرا که کاظم دانشی نویسنده‌ی این فیلم «علفزار» را با همین ژانر در پرونده دارد و این نشان از تجربه ساخت او در زمینه تولید فیلمی جنایی دارد. این فیلم که با کشاکش زیاد بین شهرداری (متولی تولید) و مسئولان فیلم فجر بالاخره توانست در بخش نگاه‌نو راه پیدا کند متاسفانه با وجود شایستگی نتوانست هیچ پری از سیمرغ به کف ببرد.

الناز شاکر دوست و سروش صحت زن‌ و شوهری هستند که دختراشان پس از خروج از خانه به قصد دانشگاه دیگر دیده نشد. در «بی‌بدن» شما با وجود اطلاع از انتهای داستان مشتاق خواهید بود تا لحظه لحظه همراه فیلم باشید و حس خانواده‌ها و فشار روانی حاکم بر آنها را مشاهده کنید. «بی‌بدن» می‌تواند ایام نوروز شما را به یاد پرونده‌ای جنجالی از سری پرونده‌های لاینحل قضایی بیندازد و نقل محافل نوروزی‌تان باشد.

بی بدن

 

«نوروز» در رده سنی کودک و نوجوان فیلمی از سهیل موفق است. او گفته است بعد از دیدن دل‌بستگی کودکان به اسطوره‌ها و قهرمانان غربی تصمیم گرفته برای آنها از افسانه‌ها، آئین و سنن ایرانی بگوید. علی نصیریان در این فیلم نقش عمو نوروزی را دارد که برای پیدا کردن حاجی فیروز به سمت خانه ننه سرما می‌رود. او در راه دچار حادثه می‌شود. فیلم از افسانه‌های ایرانی در غلبه بهار بر زمستان می‌گوید. سهیل موفق که نویسنده و کارگردان اثر است سعی کرده با این فیلم کودک ایرانی را با آئین‎های ایرانی آشنا کند. در ایام نوروز می‌توانید کودکانتان را به تماشای «نوروز» ببرید و در کنارشان آنها را با فرهنگ و سنت‌های آباء و اجدادی‌اش آشنا کنید.

شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور، علی آرا، طاها شادی‌فر، سحر حسینی و علی بوراک سیلان از دیگر بازیگران این فیلم هستند که به تهیه‌کنندگی محمدرضا نادری ساخته شده است.

نوروز

 

«ایلیا، جستجوی قهرمان» فیلمی از سید علی موسوی‌نژاد در رده سنی کودک و نوجوان است. او که مانند اغلب کارگردانانی که فیلمشان برای اکران نوروزی انتخاب شده اولین فیلم سینمایی‌اش را با ایلیا تجربه می‌کند قصد داشته با استفاده از علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای آنها را با دغدغه‌های استکبارستیزی آشنا کند. موسوی‌نژاد با نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این فیلم از نوجوانی به نام آرش گفته که یکی از چهار گیمر برتر جهان است. آرش در خلال ورود به یک بازی جهانی که از قضا به صورت برخط هم گزارش می‌شود خود و خانواده‌اش را در یک ماجرای پلیسی بین‌المللی درگیر می‌کند.

این فیلم که ترکیبی از فیلم و انیمیشن است در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان جایزه ویژه هیئت داوران و در چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار جایزه دستاورد هنری را کسب کرده است. موسوی‌نژاد گفته است فیلمش را با نام امیرالمومنین ساخته و برای در معرض دید قرار گرفتن آن در شهرها و روستاهای فاقد سینما با همکاری دوستانش در مجموعه عمار از طریق ثبت‌نام در سایت اکران‌های مردمی می‌توانید درخواست اکران ثبت کنید.

IMG_20230821_155543_864

 

گروه سینما هنرآنلاین امیدوار است اکران‌های نوروزی سینما لحظات خوشی را برای خانواده‌های ایرانی فراهم آورد.

زهرا عباسی